Affärs ideer.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Affärs ideer.

Post by Stiiig »

Alla lär väll ha haft de mest otoliga planer på att föröska tjäna stora pengar via internet. Detta är nått jag klurar på dagligen. Kommer fram nya ideer å lösningar hela tiden men det blir aldrig av att man sätter ihop nått.

En ide är ju ett slags penga "lotteri" där folk lägger "bud" på pengarna dom vill vinna. den som lägger högst bud vinner då summan pengar som folk get genom att försöka "köpa" vinsten. T.ex vintsten är i starten på 50:-. Då skickar "emma" ett SMS å "bjuder" 10 kr på priset. Kalle som inte har den blekaste om vad "emma" har bjudit på de nu 60 kronorna. Så han bjuder 15kr för säkerhets skull. Då är potten uppe i 75:-. Men för att kunna gå med vinst själv medans man driver detta "lotteri" lär man ju ta en del av priset sjv. så tar man 10%. Man vinner "priset" genom att ge högst bud. dock inte över vinst summan. Och det hela skall ha en typ dygn period på varje omgång.

Sjv tycker jag det är en bra affärs ide. Vad tycker ni? har ni egna planer / funderingar?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag tror det är ganska så reglerat vem som får bedriva lotteriverksamhet i Sverige.
Men hur som helst…så tror att det måste framgå vem som har bjudit högst annars kommer inte pottan att drivas uppåt.
Om det t ex står att ”Kalle har just nu högsta budet 250 kronor” och potten är på 600 kronor så kommer detta att driva på andra att höja budet.

I övrigt har jag haft många idéer hur man ska kunna tjäna pengar på nätet men det har just stannat vid idéerna.
Det räcker inte bara med en idé för att starta en verksamhet på nätet utan man måste ha pengar också.
Och då är man genast inne på ett risktagande.
En bra ide och pengar är bästa förutsättningen för att lyckas.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Vad har den första personen för motiv att bjuda nåt alls?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Affärs ideer.

Post by staretsen »

Stiiig wrote:har ni egna planer / funderingar?
Jag siktar på universitetet, det känns säkrast.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag har länge funderat på en hemsida som förmedlar människor med dödliga sjukdomar. Dem kan man sedan anlita för att ta extrema risker, t.ex. köra femtio kilo amfetamin över öresundsbron. I utbyte får deras anhöriga en summa pengar. Den som driver tjänsten tar ut ett arvode vid varje transaktion. Ett slags bemanningsföretag helt enkelt.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Hur ska det fungera rent praktiskt? Ska du gå ut med en pott på 100kr?

Säg då att person1 bjuder 90kr för 100kr. Ska potten då bli 190kr?
Hur ska du tjäna pengar på det?
Enda sättet för dig att tjäna pengar blir att den som bjuder måste BETALA en viss summa för att få bjuda. Hur ska det gå till?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

råna banken istellet :=) !

sälj saker över nätet.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

XitArS wrote:Hur ska det fungera rent praktiskt? Ska du gå ut med en pott på 100kr?

Säg då att person1 bjuder 90kr för 100kr. Ska potten då bli 190kr?
Hur ska du tjäna pengar på det?
Enda sättet för dig att tjäna pengar blir att den som bjuder måste BETALA en viss summa för att få bjuda. Hur ska det gå till?
;an får väll helt enkelt göra som i alla andra penga spel på nätet. FUSKA!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Jag har länge funderat på en hemsida som förmedlar människor med dödliga sjukdomar. Dem kan man sedan anlita för att ta extrema risker, t.ex. köra femtio kilo amfetamin över öresundsbron. I utbyte får deras anhöriga en summa pengar. Den som driver tjänsten tar ut ett arvode vid varje transaktion. Ett slags bemanningsföretag helt enkelt.
Ett bemanningsföretag som driver knarkverksamhet?
Sådana finns redan...dock inte med dödssjuka kurirer.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Mr Einstein wrote:Ett bemanningsföretag som driver knarkverksamhet?
Sådana finns redan...dock inte med dödssjuka kurirer.
Ja, men det är ju en ganska vital del av alltihop då det är det som gör att det inte blir oetiskt. De som arbetar ska ändå dö och deras anhöriga tjänar pengar på det, så alla blir glada och nöjda och ingen behöver känna sig exploaterad. För övrigt tycker jag att idén var genial, den borde inte få ligga här outnyttjad.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Dissident wrote:Jag har länge funderat på en hemsida som förmedlar människor med dödliga sjukdomar. Dem kan man sedan anlita för att ta extrema risker, t.ex. köra femtio kilo amfetamin över öresundsbron. I utbyte får deras anhöriga en summa pengar. Den som driver tjänsten tar ut ett arvode vid varje transaktion. Ett slags bemanningsföretag helt enkelt.
Haha!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Köp en plasma tv, starta ett sms-lotteri och gör reklam för det. När du tjänat in tv:ns kostnad + "omkostnader" så lottar du ut den
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Dissident wrote:Jag har länge funderat på en hemsida som förmedlar människor med dödliga sjukdomar. Dem kan man sedan anlita för att ta extrema risker, t.ex. köra femtio kilo amfetamin över öresundsbron. I utbyte får deras anhöriga en summa pengar. Den som driver tjänsten tar ut ett arvode vid varje transaktion. Ett slags bemanningsföretag helt enkelt.
Prostitution..onlinebordell? Sorry..den idén är gammal.. ;D
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

Nej nej, starta en kyrka. Det är där cashen finns.

http://www.scientology.org/

folk går på vad som helst, så länge det handlar om deras lycka.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Låt oss säga att start priset är på 100 kr.
Pelle bjuder 10 kr för potten, priset stiger då till 109 kr, och 1 kr hamnar hos Stiiigs lilla "förtag".

Sofia ser att priset har gått upp och tycker nu att det kan vara värt att satsa 15 kr, potten är nu uppe i 122,50 kr och 2,50 ligger nu hos Stiiig.
Efter ett tag lär man ju spräcka 1000 kr gränsen, och då är förmodligen intresset mkt större...

Problemet, tiden: hinner man få upp en tillräcklig stor pott för att dels gå med vinst, ge SMS-operatören sin del, och viktigast, få så att folk köper idén...
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Cervantes wrote:Nej nej, starta en kyrka. Det är där cashen finns.

http://www.scientology.org/

folk går på vad som helst, så länge det handlar om deras lycka.
Fel.

Han ska "forska" fram en ny diet för tjockisar, inga är mer benägna att slänga ut pengar än överviktiga som vill komma i form till starnden...

Överviktiga och bodybuilders, där har du marknaden...

Såvida du inte har en övervitkig scientolog som styrketränar då...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Vore kul att dra igågn nått såndan! Men all kod som måste göras för detta är nog ganska krångligt

Ochen SMS tjänst som inte tar allt för mkt sjv är svår att hitta. Enda jag känner till mosms. men dom tar över 20% själva och så är det moms å skit på de.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Marcus.Wallen wrote:Låt oss säga att start priset är på 100 kr.
Pelle bjuder 10 kr för potten, priset stiger då till 109 kr, och 1 kr hamnar hos Stiiigs lilla "förtag".

Sofia ser att priset har gått upp och tycker nu att det kan vara värt att satsa 15 kr, potten är nu uppe i 122,50 kr och 2,50 ligger nu hos Stiiig.
Efter ett tag lär man ju spräcka 1000 kr gränsen, och då är förmodligen intresset mkt större...

Problemet, tiden: hinner man få upp en tillräcklig stor pott för att dels gå med vinst, ge SMS-operatören sin del, och viktigast, få så att folk köper idén...
Jag tror knappast Herr Stiiig kommer att bli särskilt rik, snarare fattig som en kyrkråtta.
Låt oss leka med tanken att Stiiig tar 10 procent på varje bud då:
Stiiig lägger 100 kronor i potten.
Kalle surfar förbi och lägger ett bud på 5 kronor.
Potten är nu uppe 104,50 kronor och Stiiig har tjänat 50 öre på budet.
Lisa surfar förbi och bjuder 20 kronor.
Potten är nu uppe i 121,50 kronor och Stiiig har tjänat 2 kronor på budet.
Lasse kommer bjuder 50 kronor.
Potten är nu uppe i 166,50 kronor och Stiiig har tjänat 5 kronor på budet.
Kalle surfar förbi igen och bjuder 60 kronor.
Potten är nu uppe i 220,50 kronor och Stiiig har tjänat 6 kronor på budet.
Lasse är sugen och bjuder 100 kronor.
Potten är nu uppe i 310,50 kronor och Stiiig har tjänat 10 kronor på budet.
Kalle blir som galen och bjuder 200 kronor.
Potten är nu uppe i 490,50 kronor och Stiiig har tjänat 20 kronor på budet.
Lasse ger sig inte och bjuder 210 kronor.
Potten är nu uppe i 679,50 kronor och Stiiig har tjänat 21 kronor på budet.

LASSE VINNER: 679,50:- och Herr Stiiig hargått med förlust på 45,50 kronor.

Ärlig talat så tror jag inte många kommer bjuda över 50 kronor eftersom varje bud är en potentiell förlust.
Jag skulle inte göra.
Det måste handla om små summor och det blir ingen rik på.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag skulle kunna tänka mig sluten budgivning där alla måste betala vad de lägger, och den som bjudit högst får 50% av potten.

På så sätt måste man satsa, men satsar man för mycket (mer än 50% av totala buden) går man back på det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

En annan variant vore kanske den här:.
Du lägger 500 kronor i en pott.
Den som kommer först till 50 kronor vinner bugivningen.
Grejen är den att budgivningen är strikt reglerat till att man endast får höja budgivningen med en krona pr budgivning.
Kalle bjuder 1 krona
Lisa bjuder 2 kronor
Lasse bjuder 3 kronor
Tobbe bjuder 4 kronor
Osv osv osv

I slutändan vinner någon 500 kronor och du får behålla pengarna alla har satsat, i det här fallet 1275 kronor.
Din totala vinst blir 775 kronor i budgivningen.

Det finns dock ett litet problem.
Att få med några på budgivningen upptill 10 kronor borde inte vara så svårt men vem vill bjuda 20 kronor när man vet att det är kvar 30 budgivningar innan någon vinner?
Tanken är att på något sett lura folk med den låga budgivningen och den höga vinsten.

Man behöver bara 50 idioter i budgivningen ;D
En kammar dock hem vinsten.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Lotterinspektionen kommer dräpa er alla.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

stealth wrote:Lotterinspektionen kommer dräpa er alla.
LOL...sant så sant
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

stealth wrote:Lotterinspektionen kommer dräpa er alla.
Det beror på var (i vilket land) företaget är baserat.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Post Reply