Azureus gör intenet segt?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Azureus gör intenet segt?

Post by BPH »

Är det normalt att Azureus gör internet segt? Annars, vad kan man göra åt det?
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Internet funkar bra för mig.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Azureus gör allt segt, det är inte en särskilt bra klient. Har du kass lina och laddar ner mycket så påverkar det självklart surfhastigheten. Testa att sätta hastighetsgränser i azureus.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jag vet inte om det bara är för mig, men min datorn kraschar varenda gång jag försöker använda Azureus.
Carpe Diem
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Post by BPH »

MURRAY wrote:Azureus gör allt segt, det är inte en särskilt bra klient. Har du kass lina och laddar ner mycket så påverkar det självklart surfhastigheten. Testa att sätta hastighetsgränser i azureus.
Har 24mbits, tycker att det borde räcka till.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

BPH wrote:
MURRAY wrote:Azureus gör allt segt, det är inte en särskilt bra klient. Har du kass lina och laddar ner mycket så påverkar det självklart surfhastigheten. Testa att sätta hastighetsgränser i azureus.
Har 24mbits, tycker att det borde räcka till.
Det är förmodligen din 1mbit upload som gör att det går segt. Då jag chansar på att du har ADSL? Prova att sänka din upload lite så ska det nog gå bättre. Annars byt klient till uTorrent.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Kan bara säga att jag haft positiva erfarenheter när det gäller Azureus :P snabbaste jag provast hitills och flyter på mest. Men anledningen till att de kan gå segt är att det är en java baserad klient, vilket gör att det kan krävas lite extra prestanda för att det ska funka. Men inte hänt så för mig dock ännu :)
uTorrent ska tydligen vara as bra, fast när jag provade det först så blev det massa krångel så jag gick tebax till Azureus.
Azuerus borde dock, tekniskt sätt, inte kunna söla ner internet.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Post by BPH »

enix wrote:Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Har nu bytt till uTorrent, att surfa går bra men nu går det segt att ladda ner istället.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

BPH wrote:
enix wrote:Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Har nu bytt till uTorrent, att surfa går bra men nu går det segt att ladda ner istället.
Ställt in portar och öppnat i trolig router?
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Post by BPH »

Fluffy wrote:
BPH wrote:
enix wrote:Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Har nu bytt till uTorrent, att surfa går bra men nu går det segt att ladda ner istället.
Ställt in portar och öppnat i trolig router?
Nej, tror ej det. Hur gör man?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

BPH wrote:
Fluffy wrote:
BPH wrote:
enix wrote:Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Har nu bytt till uTorrent, att surfa går bra men nu går det segt att ladda ner istället.
Ställt in portar och öppnat i trolig router?
Nej, tror ej det. Hur gör man?
Here we go again.

Har du en router som är före modemet? det vill säga en DLink eller liknande?

Adressen till en router brukar vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Detta skriver du i webbläsaren. Logga in på routern (oftast inget lösenord by default, ställ in det efteråt för din egen skull!). Sen är det olika för vilken router du har.

På en DLink och Netgear så är det t.ex Port forwarding. På en Linksys heter det Applications & Gaming. Ställ in porten för utorrent, ska vara TCP protokollet, ska peka mot din dators lokala IP adress. Det kollar du med ipconfig i CMD. Lycka till!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Post by BPH »

enix wrote:
BPH wrote:
Fluffy wrote:
BPH wrote:
enix wrote:Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Har nu bytt till uTorrent, att surfa går bra men nu går det segt att ladda ner istället.
Ställt in portar och öppnat i trolig router?
Nej, tror ej det. Hur gör man?
Here we go again.

Har du en router som är före modemet? det vill säga en DLink eller liknande?

Adressen till en router brukar vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Detta skriver du i webbläsaren. Logga in på routern (oftast inget lösenord by default, ställ in det efteråt för din egen skull!). Sen är det olika för vilken router du har.

På en DLink och Netgear så är det t.ex Port forwarding. På en Linksys heter det Applications & Gaming. Ställ in porten för utorrent, ska vara TCP protokollet, ska peka mot din dators lokala IP adress. Det kollar du med ipconfig i CMD. Lycka till!
Jo, hittade en sida med anvisningar till det och öppnade en port i routern. Men det går fortfarande inte snabbare, eller är det normalt att bara ligga på runt 100-150kb/s för mig? med dc så kan jag komma upp i 600-799kb/s.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Kan det inte bara vara att du har för lite minne?
jag kör azureus och det tar ju utan problem 500-600mb minne.......
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

enix wrote:Byt till uTorrent, du kommer inte att ångra dig.
Eller så ångar han sig som jag gjorde... uTorrent fick min dator att krascha varje gång jag öppnade det... :S
Här var det tomt...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

walliski wrote:Eller så ångar han sig som jag gjorde... uTorrent fick min dator att krascha varje gång jag öppnade det... :S

Det är du nog ensam om att ha lyckats med.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

xianze wrote:Kan det inte bara vara att du har för lite minne?
jag kör azureus och det tar ju utan problem 500-600mb minne.......
5-6 hundra MB minne... hur har du lyckats med det... Azureus har för mig max tagit 150MB...
just nu seedar jag 7 saker och den ligger på 90MB...
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Anteaeg wrote:
walliski wrote:Eller så ångar han sig som jag gjorde... uTorrent fick min dator att krascha varje gång jag öppnade det... :S

Det är du nog ensam om att ha lyckats med.

hmmm... deet var något med F-secures brandvägg :S

men jag tror nog någon annan har haft problem.. :S
Här var det tomt...
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Låter du ditt torrentprogram stå på "obegränsat" på nerladdningshastighet så tar det ju upp all bandbredd om det kan.
Men tror att det alltid använder lite "extra" när du har en torrent igång, söker ju ständigt information om nya peers, seeds och filer.
Så är kanske inte att rekommendera att tanka om du vill att internet ska fungera prima.
Men som tidigare nämnt, du kan alltid testa ställa ner maxhastigheten ner till t.ex 1.5 mbit på en 2.0 mbit´s anslutning osv för att få lite kvar till ditt egna surfande...

Kan även rekommendera dig och alla andra som kör på det där skräp programmet att byta till utorrent, lätt resurssnålast, för att inte tala om bäst överlag...
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Post by BPH »

Det spelar ingen roll hur lågt jag sätter uppload, det går lika segt att surfa även om det står på obegränsad eller max 10kb/s. Så vad kan det vara för fel?
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Post by RainMan »

Du kan ju testa att köra med ett program som begränsar hastighet och ändrar prioritet, säg t ex att du vill sitta här på 64bits :o och surfa lite så kan du ändra prio till det, när du sätter dig framför TV:n så sätter du prio till nedladdning.
Det finns en uppsjö utav sådana program men Netlimiter är lätt att komma igång med... kör bara INTE detta när du ligger på DC eftersom botarna känner av det och kastar ut dig, men på DC hade du ju inga problem med hastigheten ;)
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
User avatar
BPH
Posts: 47
Joined: 2006-09-14 19:37:46
Location: Fagersta

Post by BPH »

RainMan wrote:Du kan ju testa att köra med ett program som begränsar hastighet och ändrar prioritet, säg t ex att du vill sitta här på 64bits :o och surfa lite så kan du ändra prio till det, när du sätter dig framför TV:n så sätter du prio till nedladdning.
Det finns en uppsjö utav sådana program men Netlimiter är lätt att komma igång med... kör bara INTE detta när du ligger på DC eftersom botarna känner av det och kastar ut dig, men på DC hade du ju inga problem med hastigheten ;)
Tack för tipset! Ska provas.
Post Reply