TV-licenser etc.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

TV-licenser etc.

Post by staretsen »

Jag blir så trött på det här landet. Häxjakter i media kan jag tåla men den här pinsamma politiska korrektheten som tycks mig sakna motstycke i världen känns bara kvävande, och det har bara blivit värre de senaste åren. Jag är inte förvånad över SVT:s artiklar men nu ser Svenska dagbladets nästan likadana ut. Senast igår satt Marianne Rundström och skulle få Maria Borelius att hitta på något som skulle göra det "rättfärdigat" att ha anlitat svart städhjälp. Hon kom inte på något och tydligen är det upprörande. Att den tryckande socialdemokratiska moralen har upphöjts till allmän lag och högerspökena sedan ska försvara sig bäst de kan gör mig bara ledsen. Men allra värst är det när duktiga politiker mer eller mindre drivs till att säga dumma saker som de helt uppenbart inte menar, t.ex.:
Tobias Billström, http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=678541&lid=puff_678113&lpos=lasmer wrote:- När jag flyttade hemifrån 1996 valde jag att inte betala, eftersom jag inte tyckte att SVT producerade några bra program. Med åren blir man klokare och självklart ska man följa de lagar vi stiftat, säger han.
Menar han att det var korkat att inte betala för program han inte tycker om? Det verkar även bland moderaterna ses som någon sorts plikt att betala för att andra ska få kunna producera vilken konst de vill.

Jag vet egentligen inte varför jag startade den här tråden men ni får gärna diskutera...
Life's a joke, yuk it up.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Politikerna vill nog minska påverkan av uttrycket "Om politiker skattefuskar så kan väl jag också göra det."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

TV-avgiften är, till motsats mot vad folk verkar tro, inte en avgift för att titta på SVT, utan en licensavgift för TV-innehav på ungefär samma sätt som att man måste betala för att få äga ex. en bil.

Vad som kan ses något felaktigt är att avgiften ligger så pass högt för något som i princip alla har. Något som är ännu mer skrämmande är att man vill införa en medialicens som utöver TV även ska gälla andra utrustningar som kan visa rörlig bild. Detta kommer innefatta i princip alla hushåll i sverige varför avgiften lika gärna kan läggas på skatten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ghlargh wrote:TV-avgiften är, till motsats mot vad folk verkar tro, inte en avgift för att titta på SVT, utan en licensavgift för TV-innehav på ungefär samma sätt som att man måste betala för att få äga ex. en bil.
"Licensavgift" säger ingenting om vart pengarna går, bara att man måste betala den för att lagligt inneha något. Alla som har en TV måste betala avgiften och pengarna går till att finansiera SVT. Det brukar vara det som folk har svårt för, inte vad avgiften kallas.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det intressanta är ju att dessa ministrar skulle ha fortsatt precis som vanligt om dem nu inte valdes till ministrar i Reinfeldts regering.
Med andra ord väljer man göra rätt för sig NU när man har blivit minister.
Det finns inga bortförklarningar eller misstag utan man har medvetet valt att fuska fast man har pengar som gräs.
Ingen har sluppit betala tv-licens på grundval av ens ideologi.
Har man en tv-mottagare så får man betala tv-licens.
Så enkelt är det.
Att anlita svartarbetskraft är inte Maria Borelius ensam om.
Det kan man säkert förlåta.
Men att ej betala tv-licens… jösses… dra på trissor… halleluja… det går inte!
Inte i Sverige!
NO WAY!

Jag började själv betala tv-licens för att inte behöva oroa mig för tv-detektiver.
Men… jag blir lika förbannande varje gång den jävla räkningen kommer i brevlådan.
Avskaffa tv-licensen istället och låt folk välja själva.
I ärlighetens namn… hur många kollar på en dokumentär en lördagskväll på bästa sändningstid?
Det är SVT i ett nötskal!
Dem sänder sämsta skiten på bästa sändningstid.

Oh ja...det finns dem som inte supar en lördagskväll ;D
Tänka sig!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Väljer gör du ändå, det är bara det att pengarna som du lik förbannat måste betala in till staten, precis som vägskatten, alkoholskatten, momsen och andra statliga intäktskällor, går till att finansiera Public Service.
Det är egentligen inget uppseendeväckande med det och många länder som har en Public Service-television har liknande system.

Sen kan det vara så att du vill ha ett helt public service-löst system. Du kanske föredrar det som finns på den fria marknaden så pass mycket att du inte är intresserad av något enda av de program som Public Service kan erbjuda (läs: du gillar reklamradio och tycker TV3 har de bästa nyheterna) men det kan inte jag ansvara för.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:Väljer gör du ändå, det är bara det att pengarna som du lik förbannat måste betala in till staten, precis som vägskatten, alkoholskatten, momsen och andra statliga intäktskällor, går till att finansiera Public Service.
Det är egentligen inget uppseendeväckande med det och många länder som har en Public Service-television har liknande system.

Sen kan det vara så att du vill ha ett helt public service-löst system. Du kanske föredrar det som finns på den fria marknaden så pass mycket att du inte är intresserad av något enda av de program som Public Service kan erbjuda (läs: du gillar reklamradio och tycker TV3 har de bästa nyheterna) men det kan inte jag ansvara för.
TV3 tittar jag nästan aldrig på…eftersom det är ren dynga.
Men jag skulle gärna vilja se mer av det som TV4 producerar.
Reklamen kan vara lite jobbigt ibland men man står oftast ut…så mycket tittar jag ändå inte på tv.
TV3 de bästa nyheterna...hahaha...den va bra.
Det va dagens...hehehe
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:TV-avgiften är, till motsats mot vad folk verkar tro, inte en avgift för att titta på SVT, utan en licensavgift för TV-innehav på ungefär samma sätt som att man måste betala för att få äga ex. en bil.
Med del lilla skillnaden att man inte måste betala för att få äga en bil...

Du får betala för att använda vägarna, och du måste ha en försäkring för den skada du kan åsamka. Det är något helt annat än den helt omotiverade och direkt omoraliska stölden som kallas TV-licens.

Vad gäller den svarta arbetskraften känns det för övrigt också aningen blåst ur proportion. Människan har sannolikt betalat grannflickan några hundralappar för att ta hand om ungarna medan hon gått på bio, inte utnyttjat illegala invandrare till att arbeta i kolgruvor vilket media porträtterar det som.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Hur är det med tv-avgiften idag?
Anta att jag äger en tv, och betalar tv-avgiften.
Om jag då skulle meddela radiotjänst Kiruna att jag nu sålt min tv och "klarar mig utan". Är det på något sätt straffbart att ljuga om detta, dvs "ha kvar" tv´n och sluta betala?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Anzy wrote:Hur är det med tv-avgiften idag?
Anta att jag äger en tv, och betalar tv-avgiften.
Om jag då skulle meddela radiotjänst Kiruna att jag nu sålt min tv och "klarar mig utan". Är det på något sätt straffbart att ljuga om detta, dvs "ha kvar" tv´n och sluta betala?
Straffbart ja!
Men vem bryr sig...
Jag betalar tv-licensen mest för att inte behöva åka dit...snacka om pinsamt att bli tagen på bargärning när man sitter och myser framför tv:n med senaste avsnittet av Lost och käften full av popcorn.
Det tänker jag inte bjuda på ;D
Last edited by Mr Einstein on 2006-10-11 23:20:06, edited 1 time in total.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Som en spark i skrevet, vem fan vill betala när dom som ska förespråka det skiter i det :P

Kan väll inte vara en oseriösare kandidat som kulturminister ? Vilka fan väljer dom in, jo sina bekanta, skit i vad dom "kämpar" för, ursäkta "" men kämpar är nog ett starkt ord för vad de flesta politikerna gör.
Borde ju på något sätt rekleras så att dom inte kan sätta en oseriös människa på platser som bestämmer över andra människors intressen.

Blir fan tookiig!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Mr Einstein wrote:Straffbart ja!
Men vem bryr sig...
Jag betalar tv-licensen mest för att inte behöva åka dit...snacka om pinsamt att bli tagen på bargärning när man sitter och myser framför tv:n med senaste avsnittet av Lost och käften full av popcorn.
Det tänker jag inte bjuda på ;D
Ok så det är straffbart, men hur ska ev bevisning gå till?
Jag menar, det kan ju vara så att jag "just" skaffat en ny tv och inte hunnit anmäla det vid en pejlkontroll.. ::)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Väljer gör du ändå, det är bara det att pengarna som du lik förbannat måste betala in till staten, precis som vägskatten, alkoholskatten, momsen och andra statliga intäktskällor, går till att finansiera Public Service.
Det är egentligen inget uppseendeväckande med det och många länder som har en Public Service-television har liknande system.

Sen kan det vara så att du vill ha ett helt public service-löst system. Du kanske föredrar det som finns på den fria marknaden så pass mycket att du inte är intresserad av något enda av de program som Public Service kan erbjuda (läs: du gillar reklamradio och tycker TV3 har de bästa nyheterna) men det kan inte jag ansvara för.
Eftersom jag klagar så mycket på SVT här så är det helt förståeligt att du får intrycket att jag hatar dem. Det gör jag inte. De har blivit sämre det senaste året men de är fortfarande överlägset bäst. Jag vänder mig heller inte "av princip" mot TV-licensen. Staten kan skjuta stökiga medborgare och den kan ta ut avgifter precis som den vill, men det gör inte att Tobias Billström gör "fel" eller är olämplig som minister när han inte betalar den och det gör inte heller det politiska klimatet mindre hämmande. Du säger att man har ett val och det är precis det jag vill komma åt. Man kan säga att det vore oklokt av honom att strunta i den om han hade vetat att han skulle bli minister en dag, men debatten kring Borelius, Chilò m.fl. verkar snarare röra att de har haft diverse moraliska plikter som de har svikit. Man har bevisligen ingen plikt att betala TV-licensen. Men åker man dit så får man vad jag vet betala böter. Så åtala dem då, det är så långt kan jag sträcka mig. Att kräva att de ska avgå på de här grunderna tycker jag bara är löjligt, men så verkar detta i allmänhet ses som allvarligare än att radera telefonloggar som skulle kunna användas som bevis i en pågående KU-utredning sex månader innan vad som är praxis. Oh well.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Anzy wrote:
Mr Einstein wrote:Straffbart ja!
Men vem bryr sig...
Jag betalar tv-licensen mest för att inte behöva åka dit...snacka om pinsamt att bli tagen på bargärning när man sitter och myser framför tv:n med senaste avsnittet av Lost och käften full av popcorn.
Det tänker jag inte bjuda på ;D
Ok så det är straffbart, men hur ska ev bevisning gå till?
Jag menar, det kan ju vara så att jag "just" skaffat en ny tv och inte hunnit anmäla det vid en pejlkontroll.. ::)
Jag tror dessa kontrollanter är rätt så tillmötesgående...du får förmodligen börja betala tv-licensen igen om dem upptäcker dig.
Du kan säga att du precis fått tv:n.
Sedan kan du ringa till radiotjänst och säga att du precis har slängt ut tv:n igen...fiffigt!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Ångrar än idag att jag öppnade dörren den där dagen för 7 år sedan!
Svider som fan varje gång man ska betala den jävla avgiften.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Är helt inne på nems´s linje. Varför i detta land där allting ska beskattas kan man komma undan med tv-innehav genom att bara säga nej i random ordning när de kommer och plingar på dörren? Det är inte så att en liten del av befolkningen inte äger radio/tv-sändare, någon stackare såklart men tyvärr så betalar jag (och fler med mig) skatter som går till saker vi aldrig kommer nyttja. VARFÖR ska det vara skillnad med tv-licensen? Så länge denna dubbelmoral ska försigå vägrar jag betala för den. Inför en skatt och jag betalar mer än gärna, Public Service äger. Inför liberalism eller låt bli, men dessa halvexperiment klarar vi oss utan.
Last edited by ziimzallabiim on 2006-10-12 9:48:09, edited 1 time in total.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anzy wrote:Ångrar än idag att jag öppnade dörren den där dagen för 7 år sedan!
Svider som fan varje gång man ska betala den jävla avgiften.
Har du inte kommit på än att du kan låta bli utan påföljd så förtjänar du faktiskt inte bättre.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Anzy wrote:Hur är det med tv-avgiften idag?
Anta att jag äger en tv, och betalar tv-avgiften.
Om jag då skulle meddela radiotjänst Kiruna att jag nu sålt min tv och "klarar mig utan". Är det på något sätt straffbart att ljuga om detta, dvs "ha kvar" tv´n och sluta betala?
De kan väl inte bevisa att du har någon tv? Om de kommer hem till dig så behöver du inte släppa in dem.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Personligen tycker jag att skatt är tråkigt och jag får inte så mycket för pengarna, så jag tänker sluta betala skatt. Sen tycker jag nog att telefonräkningen är onödigt hög för det jag får för den, de flesta telefonsamtal är ganska tråkiga och tar upp mängder av värdefull tid. JAg ska nog sluta betala den med.
Om någon klagar tänker jag hänvisa till Billström.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Personligen tycker jag att skatt är tråkigt och jag får inte så mycket för pengarna, så jag tänker sluta betala skatt. Sen tycker jag nog att telefonräkningen är onödigt hög för det jag får för den, de flesta telefonsamtal är ganska tråkiga och tar upp mängder av värdefull tid. JAg ska nog sluta betala den med.
Om någon klagar tänker jag hänvisa till Billström.
Ja jag tänker då inte klaga. Jag klagar inte heller på att SVT med hot om våld tvingar människor att finansiera deras verksamhet, men att de surar när folk vägrar att betala är bara töntigt. Samma sak gäller för dig. Strunta du i att betala skatt, du har ingen skyldighet att betala till staten och ingen kan beskylla dig för att ha agerat oetiskt, men det blir tråkigt i rätten sedan.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Licensavgift för tv och "svart" städhjälp. Visst svider det? Och nu ska de nyvalda ministrarna avgå och svenska folket tappa förtroendet för den nya regeringen med en gång?

Det är minst sagt enerverande hur det ska målas upp på tok för stora målningar när dessa typer av händelser läcker ut till media. För att citera Dissident från tråden "De sjunger - för Hitler":
Dissident wrote:Vi är idag inte långt från att kritisera historiens främsta despoter och tyranner huvudsakligen för att de hade fula byxor och sörplade när de åt soppa.
Vi ser samma sak ske bland Sveriges ministrar och svensk media slukar det tveklöst med hull och hår. Skadeglädjen från vänstersidan växer medan högerfolket säger "Men come on, tsunamikatastrofen då ...?"

Grattis SVT, ni som blåst upp detta mer än någon annan mediaform i Sverige. Jag väntar med glädje på den dag då Leif Jakobsson, programdirektör, glömmer att betala sin p-bot.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Frege wrote:Licensavgift för tv och "svart" städhjälp. Visst svider det? Och nu ska de nyvalda ministrarna avgå och svenska folket tappa förtroendet för den nya regeringen med en gång?

Det är minst sagt enerverande hur det ska målas upp på tok för stora målningar när dessa typer av händelser läcker ut till media. För att citera Dissident från tråden "De sjunger - för Hitler":
Dissident wrote:Vi är idag inte långt från att kritisera historiens främsta despoter och tyranner huvudsakligen för att de hade fula byxor och sörplade när de åt soppa.
Vi ser samma sak ske bland Sveriges ministrar och svensk media slukar det tveklöst med hull och hår. Skadeglädjen från vänstersidan växer medan högerfolket säger "Men come on, tsunamikatastrofen då ...?"

Grattis SVT, ni som blåst upp detta mer än någon annan mediaform i Sverige. Jag väntar med glädje på den dag då Leif Jakobsson, programdirektör, glömmer att betala sin p-bot.
Bra sammanfattat...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Frege wrote: Vi ser samma sak ske bland Sveriges ministrar och svensk media slukar det tveklöst med hull och hår. Skadeglädjen från vänstersidan växer medan högerfolket säger "Men come on, tsunamikatastrofen då ...?"
Ja det är för jävligt att inte Lars Ohly och Peter Eriksson låter tsunamikatastrofen hålla dem från att kritisera alliansens brist på respekt för svensk lag.
Tycker nog vi ska ta och hänga ut Vänsterpartiet och Miljöpartiet ordentligt i den frågan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Frege wrote:Licensavgift för tv och "svart" städhjälp. Visst svider det? Och nu ska de nyvalda ministrarna avgå och svenska folket tappa förtroendet för den nya regeringen med en gång.
Är inte det en bra sak?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
Frege wrote:Licensavgift för tv och "svart" städhjälp. Visst svider det? Och nu ska de nyvalda ministrarna avgå och svenska folket tappa förtroendet för den nya regeringen med en gång.
Är inte det en bra sak?
Håller med, det är bättre att kicka ut dem med en gång nu än att låta dem sitta ett halvår och sen kicka ut dem för nästa gång de ignorerar de regler som de förväntar sig att svenska folket skall följa.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply