elektronik från usa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

elektronik från usa

Post by Mitra »

Hej hej, jag har planerat att inköpa mig lite videokamera grejer..

nu är det så att i usa kostar de produkterna jag är ute cirka 60% av vad de kostar här eller i europa.
Men jag undrar nu vad som händer om jag beställer sakerna till en vän i usa som sedan skickar vidare det till mig i sverige eller UK.

Kommer jag behöva tulla på varorna eller liknande?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gränserna för momsning av försändelser från utlandet är 200 SEK för kommerciella försändelser (sånt du köpt) och 500SEK för privata försändelser (gåvor).

Du kan ju märka ned värdet och hoppas, men om paketet är försäkrat och blir stulet får du bara det nedmärkta värdet tillbaks.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

okej. men eftersom priset är så pass mycket lägre så gör det inte jätte mycket ifall du nu skulle tulla mig. men jag undrar hur mycket lägger de på.
Jag hade tänkt handla för cirka 1400 dollar.


ps: grejerna hanterar mellan 100-240 volt och både 50/60hz
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag brukar inte gissa, men jag har för mig att USA och UK har en handelsöverenskommelse. Så kolla upp om det lönar sig att först skicka det till UK och sedan från UK till Sverige.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Dissident wrote:Jag brukar inte gissa, men jag har för mig att USA och UK har en handelsöverenskommelse. Så kolla upp om det lönar sig att först skicka det till UK och sedan från UK till Sverige.
Jag bor i UK! så lättast att skicka från US till UK.. men skickar till sverige om det skulle vara billigare än UK..
eftersom ja gåker hem till sverige cirkaus 3-4 ggn per år så är det lätt att bara hämta med mig den..

så vart blir det billigast och hur mkt kan jag få vänta mig att betala?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Rätta mig gärna om jag har fel men momsas även öppnade förpackningar?

Det kan ju inte vara momspåslag på din kamera som du köpte under din vistelse i USA men som du glömde att ta med dig tillbaka? ::)

Annars kan du räkna med ett pris som är 30% högre (vid leverans till Sverige). :)
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Britter betalar importskatt på 2,5% och moms på 17,5%. Något billigare än i Sverige alltså, vi har en moms på 25%. Det kan nog löna sig att få avsändaren att skriva ner värdet.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Dissident wrote:Britter betalar importskatt på 2,5% och moms på 17,5%. Något billigare än i Sverige alltså, vi har en moms på 25%. Det kan nog löna sig att få avsändaren att skriva ner värdet.
låter bra.. det blir trots allt mycket mycket billigare än att beställa den produkten inom EU.
sparar in cirka närmare 10000kr
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Post Reply