Krashat Windows XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Krashat Windows XP

Post by Mörkrets Furste »

Jag har fått ett väldigt jobbigt problem med min snart tre år gamla PC.

För ett tag sedan började den bete sig lite underligt, man kunde sitta och spela ett spel eller surfa på internet i flera timmar när den startade om. Till en början var det bara lite iriterande och jag körde anti-virus och anti-spion program, men jag hittade inget fel.
Det slutade dock inte där, efter ett tag startade datorn om sig bara några minuter efter det att jag loggat in. Den senaste veckan har den blivit så instabil att jag endast kunde få igång den i felsäkert läge för att försöka säkerhetskopiera mina viktigaste filer. Nu har den dock krashat totalt och det är omöjligt att ta sig in i Windows på något sätt.
Under uppstarten kommer det upp en text som säger att "Windows inte kan startas eftersom filen WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM är skadad eller saknas" och att jag ska använda Windows-installationsCD för att reparera den.
Det är här som ett andra problem uppenbarar sig. När jag försöker reparera Windows så kan inte min DVD-läsare läsa skivan, den bara står och "tuggar" på samma ställe. Jag har varit i BIOS och ändrat BOOT-ordningen så att den ska ta CD-ROM som första Boot-device. Om HDD står som första så försöker den inte ens läsa skivan.

Jag hittade en tråd här i forumet med liknande problem och där kunde man sätta hårddisken i en annan dator och ersätta filen. Detta kan inte jag göra då min HDD är SATA medan de datorer jag har tillgång till har den gamla IDE.

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med detta problem eftersom jag nu är tvungen att överleva med bara min laptop och en snart sju år gammal PC med Windows 98.
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Om hårddisken börjat jäklas kan man få liknande problem, skulle i så fall testa med ultimatebootcd och köra hårddisk verktygen. Finns bra program som räddar datan på dåliga kluster och låser de dåliga klustren så du kan köra vidare tills man vill köpa en ny hårddisk... Kan givetvis vara någon annan anledning men ville tipsa i alla fall....
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Post by Mörkrets Furste »

Dannyboy wrote:Om hårddisken börjat jäklas kan man få liknande problem, skulle i så fall testa med ultimatebootcd och köra hårddisk verktygen. Finns bra program som räddar datan på dåliga kluster och låser de dåliga klustren så du kan köra vidare tills man vill köpa en ny hårddisk... Kan givetvis vara någon annan anledning men ville tipsa i alla fall....
Jag håller med om att det låter som en bra idé för att lösa problem med hårddisken, processorn eller minnet, men först och främst måste jag få DVD-läsaren att läsa skivan under boot-sekvensen. De gånger som jag lyckades ta mig in i Windows kunde den spela upp skivor, men inte nu. Jag hoppas att detta fel går att lösa utan att köpa en ny läsare, även fast de bara kostar några hundra kronor.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Och du har förstås ingen annan cd-läsare som du kan testa med? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Mörkrets Furste
Posts: 28
Joined: 2006-10-21 15:10:36

Post by Mörkrets Furste »

Jag har efter enträget letande hittat en gammal cd-brännare långt bak i mitt lager av gamla dator prylar som funkar. Jag har dock inte lyckats få någon ordning på Windows, men jag körde ett memtest och fick veta att mitt RAM-minne var paj.
Är det någon som kan förklara hur ett RAM-minne går sönder och om det finns något sätt som man kan förhindra att det händer igen?
Post Reply