Bästa skivan hittills 06

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

aliven wrote:Raised Fist - Sound of the Republic!
Du lyssnar till Raised Fist men gillar inte South Park? Du var mig en besynnerligt underlig person.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

_JesteR_ wrote:
jAk wrote:håll käften
Deras föregående var bättre :P
Nej.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Nya Paul Stanley-skivan Live to win är en förvånandsvärt bra skiva. Ibland får jag gamla hederliga Kiss-vibbar, speciellt på Bulletproof.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

Aver wrote:
kan vara värd att lyssna på om man gillar SNABB power metal. En liten varing bara: det är snabbare än speed metal.
sånt gillar vi ;D
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Frege wrote:Jag önskar att Bo Kaspers nya platta Hund hade varit den bästa, men sättet de utvecklats på - det är inte Bo Kasprigt. Långt ifrån.
Deras äldre verk har man en hel del fina minnen från. Senaste plattan går långt, men inte så långt som man hoppades på.

Johnny Cash - American V är klockren.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

poller wrote:
Frege wrote:Jag önskar att Bo Kaspers nya platta Hund hade varit den bästa, men sättet de utvecklats på - det är inte Bo Kasprigt. Långt ifrån.
Deras äldre verk har man en hel del fina minnen från. Senaste plattan går långt, men inte så långt som man hoppades på.
Inte visste jag att du var BKO:are. Trodde att du höll dig till Tyskarna från Lund.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Frege wrote:Inte visste jag att du var BKO:are. Trodde att du höll dig till Tyskarna från Lund.
I bend both ways. ;)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Hah, ibland får man äta upp saker man sagt. Jag tror att det var lite mer än ett år sedan som jag fnös åt Memfis som en billig, om än bra, Opethklon. Även om de då var ett demoband så var de fortfarande duktiga, men jag avfärdade nog bandet lite väl snabbt den gången. Nu har jag lyssnat på bandets fullängdsdebut The Wind-Up i kanske två veckor och fy satan vilken kanonplatta! Teknisk dödsmetall (med visserligen en del Opethstölder, t.ex. är introt Cover it up väldigt lik introt i The Moor) med en fantastisk inlevelse och finess. Kanske årets bästa?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

egar wrote:Hah, ibland får man äta upp saker man sagt. Jag tror att det var lite mer än ett år sedan som jag fnös åt Memfis som en billig, om än bra, Opethklon. Även om de då var ett demoband så var de fortfarande duktiga, men jag avfärdade nog bandet lite väl snabbt den gången. Nu har jag lyssnat på bandets fullängdsdebut The Wind-Up i kanske två veckor och fy satan vilken kanonplatta! Teknisk dödsmetall (med visserligen en del Opethstölder, t.ex. är introt Cover it up väldigt lik introt i The Moor) med en fantastisk inlevelse och finess. Kanske årets bästa?
Du som har en förmåga att formulera dig på ett vettigt sätt inom genren: Har du lyssnat på Avatar någonting? Vad tycker du om dem? Om inte, www.avatar-online.net - De har både video- och mp3-filer att tanka från sidan.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Frege wrote:
egar wrote:Hah, ibland får man äta upp saker man sagt. Jag tror att det var lite mer än ett år sedan som jag fnös åt Memfis som en billig, om än bra, Opethklon. Även om de då var ett demoband så var de fortfarande duktiga, men jag avfärdade nog bandet lite väl snabbt den gången. Nu har jag lyssnat på bandets fullängdsdebut The Wind-Up i kanske två veckor och fy satan vilken kanonplatta! Teknisk dödsmetall (med visserligen en del Opethstölder, t.ex. är introt Cover it up väldigt lik introt i The Moor) med en fantastisk inlevelse och finess. Kanske årets bästa?
Du som har en förmåga att formulera dig på ett vettigt sätt inom genren: Har du lyssnat på Avatar någonting? Vad tycker du om dem? Om inte, www.avatar-online.net - De har både video- och mp3-filer att tanka från sidan.
Jag har hört bandet förut, men det var länge sedan. Om jag inte minns fel så var det någon skiva med orange himmel, kanske en demoplatta? Då lät det som att det ville tillbaka till den metal som spelades i Göteborg i mitten av 90-talet. Om det var bra kommer jag inte ihåg men dugligt var det i alla fall.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Årets bästa har redan nämnts några gånger men förtjänar att nämnas igen: Johnny Cash - American V: A Hundred Highways

För övrigt så är nog Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium det album jag lyssnat mest på i år.
Iron Maiden - A Matter of Life and Death är inte heller så dum...

Slutsats: de gamla gubbarna rockar bäst ännu! ;)
(även RHCP får väl betecknas som ganska gamla i gemet)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Stadium Arcadium var verkligen en otäckt ojämn skiva, och tyvärr ganska dålig. Tur att de inte fick för sig att släppa en trippel, det hade förmodligen blivit ännu värre. Stadium Arcadium är nog årets besvikelse i min bok. Framför allt eftersom By the way var så fin.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

egar wrote:Stadium Arcadium var verkligen en otäckt ojämn skiva, och tyvärr ganska dålig. Tur att de inte fick för sig att släppa en trippel, det hade förmodligen blivit ännu värre. Stadium Arcadium är nog årets besvikelse i min bok. Framför allt eftersom By the way var så fin.
Tycker nästan tvärt om. Jag blev lite rädd när jag hörde att det skulle bli en dubbel, men nu efter ganska många lyssningar tycker jag att det var berättigat. Så jag blev nog snarare positivt överraskad.
Sen kan jag ju hålla med om att alla låtar inte är toppen, och visst var "By the way" bättre...
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Kutless - Hearts of the Innocent
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
unk
Posts: 74
Joined: 2006-01-27 11:31:38

Post by unk »

In Flames - Come Clarity
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

egar wrote:Stadium Arcadium var verkligen en otäckt ojämn skiva, och tyvärr ganska dålig. Tur att de inte fick för sig att släppa en trippel, det hade förmodligen blivit ännu värre. Stadium Arcadium är nog årets besvikelse i min bok. Framför allt eftersom By the way var så fin.
Håller med dig på den punkten. Jag kände även när jag lyssnade igenom den skivan att det här har jag hört förut, fast då jag hörde det första gången så lät det mer genom arbetat.

och till något helt annat, på tal om rhcp, så är bandes gitarrist John Frusciante's solo grejjen otroligt bra. Vet inte ifall du har lyssnat på det, men det antar jag av någon anledning. Men om nu inte så är fallet så borde du kolla in det. Shadows Collide with People ifrån 2004 är en otroligt klockren platta, och en utav mina favorit plattor.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Måste tillägga att Breaking Benjamins senaste "Phobia" är väldigt bra.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Frege wrote:Du som har en förmåga att formulera dig på ett vettigt sätt inom genren: Har du lyssnat på Avatar någonting? Vad tycker du om dem? Om inte, www.avatar-online.net - De har både video- och mp3-filer att tanka från sidan.
Sångaren låter som en groda på stereoider.

Jag håller Keep Of Kalessin "Armada" som årets bästa.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

The Gothic Archies: Tragic Treasury är en skön skiva :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

AFI - Decemberunderground
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Pinto wrote:och till något helt annat, på tal om rhcp, så är bandes gitarrist John Frusciante's solo grejjen otroligt bra. Vet inte ifall du har lyssnat på det, men det antar jag av någon anledning. Men om nu inte så är fallet så borde du kolla in det. Shadows Collide with People ifrån 2004 är en otroligt klockren platta, och en utav mina favorit plattor.
Tack för tipset, helt grym skiva! Man kan ju fråga sig varför man missat den... Lyssnat något på hans andra skivor?
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

slaüman wrote:Tack för tipset, helt grym skiva! Man kan ju fråga sig varför man missat den... Lyssnat något på hans andra skivor?
Jag vet inte, jag själv upptäckte han förra året. Jag har bara hört strö låtar ifrån de andra plattorna, och det låter också väldigt bra. Men har inte orkat lyssna in mig på någon annan platta än den jag tippsade om. Men det kommer jag göra då jag känner att jag har tid för det, just nu är det en massa annat som står före i kön.:)

Jag kan tippsa om låten your pussy's glued to a building on fire. Det skär sig här och där, och han är säkerligen hög som ett hus. Men det gör inget.

:)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Spelar egentligen ingen roll vad ni lyssnar på med Frusciante. Allting är otroligt nära och att försöka lyssna på materialet utan att samtidigt känna Frusciantes hjärtskärande sång i skallbenet går inte. Aja, det är äkta, nära och otroligt känslosamt. Lyssna inte på det med skarpa föremål i närheten för då kan det gå illa.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Måste även flika in Damien Rice nya platta 9, inte lika bra som den första enligt mitt tycke. Men fortfarande en utav dom bästa plattorna som kommer komma iår.
User avatar
Clayman
Posts: 64
Joined: 2005-02-13 19:55:52
Location: Tjockhult

Post by Clayman »

unk wrote:In Flames - Come Clarity
Håller med! \m/
ABIT Fatal1ty AN8 | AMD64 X2 4800+ | 4x512 PC3200 CL2.5 |
GeForce Calibre 8800GTS 320 | Tagan TG480-U01 (480w)
WD Raptor 36.7GB SATA + Maxtor 250GB SATA | Soundblaster Audigy 2 Platinum
Fujitsu Siemens Amilo Xi1546 - 2,0GHz
Post Reply