Vad är iPod för något?

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Vad är iPod för något?

Post by B-O Gavne, Västerås »

VAD ÄR IPOD FÖR NÅGOT?

-Låt mig själv få berätta och se om jag har förstått det rätt:

Att iPod är en (musik)mediaspelare-apparat. Smärt med en snygg design, ett stort minne och ett angenämt användargränssnitt.

Som lagras och körs, med all sköns olika mediafiler, från en dator genom programmet iTune.
Detta programmet som man får med sig när man köper en iPod, men också att man kan ladda ner det från någon webbplats på Nätet.

-Och rimligen att iTune är ett –vanligtvis- mediaspelareprogram?

-Möjligen att man också kan lagra filer på iPod genom andra mediaspelareprogram? Kanske genom Window Media Player mediaspelareprogram?

Att företaget i sammanhanget Apple, har en webbplats ”Itune Store”, varifrån man kan köpa musikfiler; i ett stort och brett utbud.
-Möjligen att man bara kan köpa och ladda ner genom programmet iTune?

Dock! att musikfilerna från iTune Store, bara kan –innan i igår- köras på en iPod.

-Men alltså att man kan köra musikfilerna på datorn; genom (mediaspelare-) programmet iTune?

-Right?
Ohhhh, efter ett jädrans slit med att ha frågat många alla möjliga olika människor och tänkt över deras givna små bitar, vet jag äntligen.

Å så, att 22-årige norrmannen –idag boende i San Francisco- Jon Lech Johansen, smått legendariskt känd som "DVD-Jon" i hackerkretsar. Som han som 15 åring knäckte krypteringen av DVD-skivor så, att dessa plötsligt kunde spelas på vilken apparat som helst och också kopieras.
Nu har han tagit fram ett program varigenom man kan spela iTune Store:s musik på också andra (musik)mediaspelareapparater än iPod.

-Å så: vad står i:et för? Och vad står pod för; sannolikt från engelskans pod, men då med vilken betydelse?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är bara ett varumärke.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

ETT -VANLIGT- VARUMÄRKE!

-iPod mediaspelareapparat som -bara- en i högen av andra! Enligt signaturen nem här ovan.
Naj naj! -För det första är -för mig okänt varför- webbmusikbutiken iTune Store:s utbud, väldigt eftertraktat.
För det andra är förhållandet att man bara kan spela iTune Store:s musik på en iPod ....en jättegrej för många; att dessa demonstrerar på gator och torg mot denna begränsningen.

Och en stor sak att krypteringen nu är knäckt; att de andra mediaspelareapparat tillverkarna nu kan kompletera sina apparater till att kunna spela upp också iTune Store:s filer.

..förutom att jag tror -berätta gärna någon som verkligen vet- att iTune Store:s musik går att spela på dator, med hjälp av –t.ex. nerladdat- iTune-program från Nätet.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Du frågade vilken betydelse iPod har. Det är bara ett varumärke, utan språklig betydelse. En i högen av andra mediespelare.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

iMac, iPod, iPhoto, iBook, iCal, iWeb, iMovie, iDVD, iTunes, iBegYouToShutTheFuckUpAndStopPostingThesePointlessThreads.
iDon't care about your problems.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

i, när det har en betydelse, står antagligen för intelligence eller information technology.

På senare tid har det gått inflation i bokstaven, sedan Apple lanserade iMac.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

EN FORTSÄTTNING PÅ DENNA TRÅDEN!

Kan kanske sägas, för den som vill veta mer, finns på forumplatsen: Spel-Windows-Program, på tråden: iTunes - Musikbiblioteket försvinner
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=62194
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Enkelt sagt så är iPod Apples MP3(filformatet...)-spelare...
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

MJAAA!!!!

-Ja alltså jag skall, här! inte ge mig in i någon stor diskussion om vad som kännetecknar människa. ;) På vår vän Marcus Wallens mening här ovan om benämningen på iPod.
Mer än att påpeka, att med svaret på frågan: vad är en iPod för något? Säga att det är en ”MP3-spelare”. Människan därpå inte skulle också kunna ta sig till Månen. …sen kan man visst undra över vad vi människor har på Månen att göra? ::)

Å andra sidan är det väl något av vettlöst att benämna iPod för ”MP3-spelare”! Som den ju är byggd med hänsyftning till att spela AAC-filer. Och jag tvekar till om iPod, överhuvudtaget spelar upp MP3-filer? Oaktat att dessa som jag har överfallit här i Västerås med frågan vad iPod är, de har talat om att man kan ladda in och lyssna på MP3-filer iPod, också ladda in genom andra mediaspelareprogram än iTunes.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

iPod kan spela mp3.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Svar på några av dina funderingar. Jag har citerat dig och svarar under...

Att iPod är en (musik)mediaspelare-apparat. Smärt med en snygg design, ett stort minne och ett angenämt användargränssnitt.

- Japp - stort minne om man köper hårddiskvarianten, annars är den inte större än andra. Rätt finuligt konstruerad apparat, men känns i mina ögon snål. Ingen radio är inbyggt och varken laddare eller riktigt instruktionsbok medföljer, så för mig innebar valet av just ipod att man fick lägga en massa pengar på dyra tillbehör. Men det är helt klart en läcker apparat av hög kvalité.


Som lagras och körs, med all sköns olika mediafiler, från en dator genom programmet iTune.
Detta programmet som man får med sig när man köper en iPod, men också att man kan ladda ner det från någon webbplats på Nätet.

- Nej, snålapple skickar inte ens med ett program som gör att du kan ladda spelaren du nyss köpt! Du blir hänvisad till att ladda ner det, så har du bara modem så sitter du i klistret. Riktigt dåligt av apple!


-Och rimligen att iTune är ett –vanligtvis- mediaspelareprogram?

- Ja, man kan spela musik och film och så genom det, men är det bara musik jag ska lyssna på genom datorn väljer jag nog hellre ett enklare program.

-Möjligen att man också kan lagra filer på iPod genom andra mediaspelareprogram? Kanske genom Window Media Player mediaspelareprogram?

- Det finns andra alternativ att ladda ipoden med än iTunes, men jag har svårt att tro att Windows Media Player klarar det. Däremot kan du spara vanliga filer på ipoden som en vanlig hårddisk. Däremot kan inte använda filerna du lagt där i ipoden (med några undantag som kalender och icards). Alltså om du lägger mp3 i den som en hårddisk så kommer du inte åt dom och kan spela upp dom i ipoden.


Att företaget i sammanhanget Apple, har en webbplats ”Itune Store”, varifrån man kan köpa musikfiler; i ett stort och brett utbud.
-Möjligen att man bara kan köpa och ladda ner genom programmet iTune?

Dock! att musikfilerna från iTune Store, bara kan –innan i igår- köras på en iPod.

-Men alltså att man kan köra musikfilerna på datorn; genom (mediaspelare-) programmet iTune?

- Japp, så är det. Men du kan också köra mp3-filer från någonannanstans i både iPoden och i iTunes. Jag tror till och med att du ska rippa skivor till mp3 i itunes om jag inte minns fel, för att sedan lyssna på dom i ipoden.
Post Reply