No Array is Defined!?! Behöver hjälp snabbt!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
aooW
Posts: 43
Joined: 2006-09-25 15:21:00
Location: Göteborg

No Array is Defined!?! Behöver hjälp snabbt!

Post by aooW »

Jag städade min dator och efter att jag kopplat i allt igen så kommer jag inte längre en till en svart skärm där det står No Array is defined.
Press Ctrl +F to enter fastbuild Tm utility ?!?

Och trycker jag inte på något så står det:

Rebot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Behöver hjälp snabbt om hur jag ska fixa detta problem :-/


P.S: Har ett ASUS P4P800-E Deluxe moderkort och en Intel Pentium 4 3.0 Ghz om det är till hjälp

Tack på förhand!
Besök Gärna ----> www.aNa-gaming.com
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Låter som din sata array har dött?
aooW
Posts: 43
Joined: 2006-09-25 15:21:00
Location: Göteborg

Post by aooW »

hur fixar man detta då??
Besök Gärna ----> www.aNa-gaming.com
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag hade någon SATA kabel innan där kontakten var lite dålig och satt ganska löst. Så det hände någon gång att den lossnade utan att jag märkte det. Då klagade den på att en disk i RAID arrayen saknades. Om jag startade Windows ändå så klagade den även där på att en disk saknades. Jag stängde av datorn, tryckte in kabeln igen och startade upp den. Båda diskarna i arrayen hittades men arrayen var "degraded". Starta upp Windows och Intel någonting raid edition eller vad det hette började automatiskt återbygga arrayen. Det tog ett tag innan den var klar... men det fungerade. Jag försökte att inte köra saker från den arrayen medan den återbygdes.


Hände en annan gång att arrayen inte ville funka som den ska. Jag tror det var att datorn hade hängt sig och jag fick göra en felaktig avstängning eller omstart så att diskarna inte var synkade med varann. Inte helt säker på att det var det, men jag tror det. Hursomhelt, jag gjorde backup på allt och sen testade jag diskarna var för sig på ett annat kontrollerkort för att se om/att de fungerade.
Jag har för mig att jag gjorde en formatering av den disken som RAID kontrollern klagades på. Sen gick jag in i RAID menyn och tog bort RAID arrayen och skapade en ny. Har för mig att jag kunde välja att spegla den disk som hade kvar allt till den formaterade. Antingen det eller om jag återställde från backup. Jag kommer inte ihåg riktigt.

Detta var på moderkort med ICH5R.



Enligt Asus så ska du ha det också:
Men sen har många moderkort extra RAID kontrollers utöver den RAID funktionalitet som finns i sydbryggan. Så du kanske använder det istället?

Hursomhelst, om all hårdvara fungerar som den ska så bör det gå att ta bort volymen och skapa en ny. Beroende på vad för kontroller du kör och program så kan eventuellt att spegla data från en disk till en tom disk i en RAID 1 volym. Att återställe från backup (under förutsättning att backupen är ok) fungerar oavsett vad för RAID volym.



Om du kör 'AID'*, alltså en Array utan redundans så är risken stor att du inte får tillbaka något data från arrayen.
(Men från senast gjorda backup fungerar ändå)




* RAID står för Redundant Array of Independent Disks (alt. Redundant Array of Inexpensive Disks). Det finns inget som officiellt heter AID i sammanhanget, men vad får du om du har RAID och tar bort R.
aooW
Posts: 43
Joined: 2006-09-25 15:21:00
Location: Göteborg

Post by aooW »

Jag kommer ju inte in i Windows :-/
Besök Gärna ----> www.aNa-gaming.com
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Post by Tompalaz »

Jag hade någon SATA kabel innan där kontakten var lite dålig och satt ganska löst. Så det hände någon gång att den lossnade utan att jag märkte det. Då klagade den på att en disk i RAID arrayen saknades.
hade exakt samma problem, problemet vad att en SATA kabel dels satt lös, sen såg det även ut som om den hade smält lite i ena hörnet (hade fett taskig kylning då ;D ) det fixade sig med att sätta in en ny SATA kabel. (Köpte ett nytt chassi med fett bra luftgenomströmning, + vattenkylning, funkar klock ::) rent) Som tur var fick man med 4 SATA kablar till moderkortet.

Kolla RIKTIGT noga så alla sladdar sitter fast och såvidare (jag hade kollat när jag hade problem men hade missat SATA kabeln) innan du börjar mecka med RAID:en
aooW
Posts: 43
Joined: 2006-09-25 15:21:00
Location: Göteborg

Post by aooW »

har fixat det nu :) problemet var att den inte hittade SATA men det fixade man till lite rätt och nu funkar den Klock ::) Rent :P
Besök Gärna ----> www.aNa-gaming.com
Post Reply