Förvrängd bild

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Förvrängd bild

Post by Jomin »

Hej!
Jag har fått problem när jag spelar spel. Det är så att bilden blir kraftigt förvrängd och jag vet inte vad det beror på.
Problemet började förra veckan, så då testade jag att installera om drivrutinerna till grafikkortet (nvidida 91.47), hjälpte ej. Då gjorde jag en "system restore", hjälpte ej.
Efter det drog jag ur och stoppade i dvi-kontakten igen, då fungerade allt igen.
Tills idag, samma problem men det blir inte bättre av att dra ur & i dvi-kontakten. Jag tror inte det är bildskärmen eftersom den fungerar korrekt till min gamla dator.
När jag arbetar "vanligt" i Windows är det inga bekymmer. Bifogar en kamerabild på bedrövelsen. Hoppas det är någon som har något råd...

Image

Grafikkortet är ett GeForce 7300GT 256MB DDR3 PCI-E.
Moderkortet ett Asus M2N-E.

Tacksam för hjälp!

Jomin
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Hur lång tid tar det innan felet uppstår? Kan det dröjja eller uppstår det omedelbart när du har startat valfritt spel? Hur har du det med kylning till kortet?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Det uppstår direkt, redan när spelet börjar ladda.
Sitter en fläkt på kortet som snurrar, så kylt borde det vara. Enligt Speedfan ligger tempen på 40C.
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Jaha, nu fungerar det... Konstigt, vad jag gjorde var att jag plockade fram min gamla crt-skärm och pluggade in den, då funkade det. Kopplade ur crt:n igen, i med tft:n, funkar det också.
Verkar som det kan vara nåt glappt vid dvi kontakten, antingen i sladden eller i kontakten på grafikkortet, vad tror ni?
Är jättetacksam för mer råd/förslag om detta eftersom jag nyss köpt datorn, och vill således åtgärda eventuella fel a.s.a.p.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

verkar som om det är glapp någonstans som du säger. Går det inte fixa på garanti? Alltid säkrast så.
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Jo, om det är något fel som går på garantin så vill jag självklart fixa det den vägen. Fick detta svar ifrån de jag köpt datorn av:

"Först och främst vill jag att du kollar så det inte är glapp i
kontakten till grafikkortet. Om inte det hjälper får du formatera hårddisken
och installera om hela operativsystemet från början (använd endast
drivrutinerna som medföljde datorn)"


Det första han skriver är väl vad jag kommit fram till också, att det kan vara glappt. Antingen kabelkontakten eller kontakten på kortet.
Så om det är det lär jag ju kunna lista ut vilket av dem.
Men, ska det andra han skriver, en ominstallation, kunna hjälpa? Jag köpte datorn för ca 2 veckor sen och installerade XP då, så det är ju "färskt".
Och efter det har jag uppdaterat grafikkorts drivrutinerna till de senaste.
Så jag förstår inte varför de menar att en ominstallation skulle hjälpa, eller?
Post Reply