Va e´ en zip-fil för nått?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Va e´ en zip-fil för nått?

Post by B-O Gavne, Västerås »

VA E´ EN ZIP-FIL FÖR NÅTT?

Alltså jag läser Wikipedia: Zip står för komprimerad arkivfil, det vill säga en datafil som är komprimeradoch därmed tar mindre lagringsutrymme, och som även kan innehålla många olika filer.
Ett vanligt program för komprimering till Zip är WinZip.

Susning skriver: Zip står för komprimerad arkivfil, dvs en fil foo.zip är en komprimerad fil som i sin tur kan innehålla många olika filer. På detta sätt kan man i en fil få plats med flera andra filer, som dessutom tar mindre plats.

-Alltså det handlar rimligen om en fil, en rad-med-databitar som är sammanfogade i en fil, å så att ursprunget är komprimerat.
Men vad är ursprunget? :) Är detta en icke-sammanfogad rad-med-databitar, precis som man vanligen filformaterar en rad-med-databitar? Alltså en vanlig fil.
Eller är ursprunget alltid en liten hög med olika filer?

Och man kan alltså fixa till –och öppna- en zip-fil med WinZip filformaterings- och filöppningsprogram. –Som kostar pengar!
Där det ..visst finns också andra program som fixar till och öppnar zip-fil –men hur kan man tal betalt för programmet WinZip när det –tydligen- finns liknande program gratis?

Och vad menas med som Susning skriver: ”foo.zip”?

…tackar på förhand!
;)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Va e´ en zip-fil för nått?

Post by elvenman »

Tänk dig att du skall flytta 1 000 filer från dator ett till dator två, vore det inte enklare att ha alla filer i ett "arkiv". Jämför att du ska flytta, och istället för att ta alla saker (böcker, husgeråd, kläder osv) löst, så packar du ner allt i flyttkartonger, då blir det mycket enklare att flytta.
B-O Gavne, Västerås wrote:Och vad menas med som Susning skriver: ”foo.zip”?
Det är bara ett exempel på ett filnamn.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

EN BUGAR Å TACKAR!

Tack dalkarln här ovan ………men! varför levererar t.ex. datortillbehörstillverkaren SanDisk, drivrutin till sina USB-minnes enheter per zip-fil? ..int´ består väl en drivrutin av, ja väl inte mer än en styck rad-med-databitar, alltså ett styck program?
Och jag tror mig erinra att jag har hört om att också, ja kanske rent av musik, har levererats per, en fil som skall öppnas med WinZip-programmet. ..ja kanske då att detta har handlat om, flera musiklåtar, alltså flera OLIKA musikfiler, levererat i ett stycke, i en zip-fil! …var min undran så enkel?

Är då varje musiklåt, t.ex. en MP3-fil, alltså redan en komprimering av musiklåtens digitaliserade rad-med-databitar, ytterligare komprimerade som en del i helheten zip-filen? -Ja visst, de delar databitar av varje musikfil som inte har med själva musiklåten att göra. Alltså de databitar av musikfilen som har med själva filformateringen att göra; t.ex. filnamnet. Dessa databitarna från respektive musikfil, kan säkert tillsammans vara komprimerade i zip-filen.

Benämningen ”foo.zip” skall alltså vara, skriver elvenman, ett –vanlig- filnamn.
-Väl då ett jädrans märkligt val av exempel: ”foo”.

====
Å så frågan, vad är det –tydligen- för speciellt med WinZip-programmet, till andra zip filformaterings- filöppningsprogram som nu WinZip-programmet kostar pröjs?
..kan man kanske dekorera WinZip programmets zip-filer med julblommor ovanpå?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Du kan döpa en zip-fil till vad som vad som helst.
Packar du ner en massa hemligheter så kan du döpa zipfilen till ”min CD samling”.
Vem skulle komma på tanken att leta efter hemligheter under det filnamnet.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag använder 7-Zip som är gratis. Men många är inte medvetna om alternativen så de kanske köper WinZip.

Du kanske har 10 filer som tar 1 megabyte styck, så kan du komprimera dem till en .ZIP fil som bara är 7 megabyte, då innehåller .ZIP filen dina 10 filer, men tar mindre plats eftersom de är komprimerade.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Moonsky wrote:köper WinZip.
Det där lät ju roligt ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

ADiS wrote:Det där lät ju roligt ;D
Ja det måste jag hålla med om...hehehe.
Köpa winzip...det måste vara dagens ;D
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Har aldrig gillat winzip, tycker winrar är det klart bästa packarprogrammet enligt mej. Varför ska han köpa en winzip licens när Windows XP har zip kompatibelt packarprogram inbyggt gratis? ;D
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Den störtsa anledningen varför tillverkare leverar tex drivrutiner i zipfiler är väl för att det som oftast är enklare att tanka ner en fil istället för 25, samt att oavsett vad det är för filer spar de lite diskutymme (du vet många bäckar små...).

Har man okomprimerade filer i en zipfil blir det en positiv effekt att de blir mindre, men redan komprimerade format (som tex mp4 mfl) så får man "bara" fördelen att man har en fil istället för många.

Ang foo har du mer info om det här.

Med winzip kan man även skapa självuppackande zipfiler (som ser ut som ett program, så behöver man inte ha något zipprogram installerat).

Jag personligen fördrar total commander som komprimeringsprogram (även filhantering, synkningar, ftp osv. ett mycket mångsidigt program).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Winrar är ju okså ett härligt alternativ, lite kul att det går att använda trialversionen hur länge som helst.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

"Foo" är väl ebonics för "fool".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Andrej wrote:"Foo" är väl ebonics för "fool".
Jupp, Mr. T säger det. :)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Hunter wrote:Har aldrig gillat winzip, tycker winrar är det klart bästa packarprogrammet enligt mej. Varför ska han köpa en winzip licens när Windows XP har zip kompatibelt packarprogram inbyggt gratis? ;D
WinRAR är väldigt bra som du säger, sen gillar jag också 7zip och UHARC. .uha är ett trevligt format som komprimerar ganska kraftigt ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

enix wrote:
Hunter wrote:Har aldrig gillat winzip, tycker winrar är det klart bästa packarprogrammet enligt mej. Varför ska han köpa en winzip licens när Windows XP har zip kompatibelt packarprogram inbyggt gratis? ;D
WinRAR är väldigt bra som du säger, sen gillar jag också 7zip och UHARC. .uha är ett trevligt format som komprimerar ganska kraftigt ;D
ppmonstr eller RK någon?
Frågan är egentligen varför RAR är uppskattat, det är inte fritt, det är inte snabbt och det är inte bäst i hastighet/kompressionsratio heller.
Att zip används så mycket som det gör beror väl mycket på att det inte fanns några överdrivet snabba processorer att komprimera med back in the days.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

snigel wrote:Frågan är egentligen varför RAR är uppskattat, det är inte fritt, det är inte snabbt och det är inte bäst i hastighet/kompressionsratio heller.
Att zip används så mycket som det gör beror väl mycket på att det inte fanns några överdrivet snabba processorer att komprimera med back in the days.
Warez release grupper använder .RAR för de har det som standard arkiverings/komprimerings format, det är typ bestämt av nån högt uppe i warez-hierarkin, så nästan alla warez grupper använder det vilket gör att det används mycket. Håller med dig att RAR är inte är fritt, det är dåligt. Men grupperna gillar typ inte byta format. Det är iaf vad jag har hört från en kompis. Själv använder jag .7z formatet, det är superbra.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kanske kan vara för att man kan splitta arkiv men det kan manm säkert med något annat format också.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Traditioner är väldigt seglivade. Det finns en etablerad standard och till stor del så efterföljs den.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

-VA HÅLLER NI PÅ ME???????

Alltså WinZip är för mig, då jag skall ladda ner något, en fil, från Internet och det meddelas i sammanhanget att filen är en zip-fil. Å sådana här filformaterings- och filöppningsprogram, tänker jag bara på när jag i Word skall spara/lagra ett framställ textdokument. Jo, å så har jag försökt att också lagra en musiklåt som jag spelade upp från en CD-skiva instoppade i CD-läsaren, lagra via ett mediaspelareprogram –Windows Media Player- som misslyckades. :-[
Men visst förstår jag att man, lätt som en plätt, kan lagra musik och video/film på hårddisken.

Men ni här ovan, lagrar också med dessa arkivfilformaten. :D
Elvenman flyttar 1000 filer från dator ett till dator två, med att det då är enklare att ha alla filer i ett "arkiv". Jämför med att du ska flytta, och istället för att ta alla saker (böcker, husgeråd, kläder osv) löst, så packar du ner allt i flyttkartonger, då blir det mycket enklare att flytta.
Och personligen fördrar programmet total commander som komprimeringsprogram, även för filhantering, synkningar, ftp, osv. är detta ett mycket mångsidigt program.

Moonsky använder 7-Zip till att ha 10 filer som tar 1 megabyte styck, så kan du komprimera dem till en .ZIP-fil som bara är 7 megabyte och tar mindre plats eftersom de är komprimerade.
Hunter vet berätta att hon har aldrig gillat winzip, tycker att winrar är det klart bästa packarprogrammet.
Ulflaban tycker att Winrar, är ett härligt alternativ, lite kul att det går att använda trialversionen hur länge som helst.
Enix skriver om filändelsen .uha, som ett trevligt filformat som komprimerar ganska kraftigt; jag tänker mig att detta handlar om programmet UHARC, som jag inte hittar.

Och snigel skriver om ppmonstr eller RK, som jag inte alls förstår.

-Jo jag vet att man också kan skicka filer, direkt till en mottagardator –per FTP överföringstekniken- men jag vet inte hur man gör.
-Kan inte ni här ovan berätta något lite om de tillfällen då ni använder sådana här, väl lite speciella arkivfilformat.

….tackar på förhand. ::)
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

elvenman wrote:Den störtsa anledningen varför tillverkare leverar tex drivrutiner i zipfiler är väl för att det som oftast är enklare att tanka ner en fil istället för 25, samt att oavsett vad det är för filer spar de lite diskutymme (du vet många bäckar små...).

Har man okomprimerade filer i en zipfil blir det en positiv effekt att de blir mindre, men redan komprimerade format (som tex mp4 mfl) så får man "bara" fördelen att man har en fil istället för många.

Ang foo har du mer info om det här.

Med winzip kan man även skapa självuppackande zipfiler (som ser ut som ett program, så behöver man inte ha något zipprogram installerat).

Jag personligen fördrar total commander som komprimeringsprogram (även filhantering, synkningar, ftp osv. ett mycket mångsidigt program).

Inget fel med Total Commander, jag gillar det starkt, men jag har haft problem med det programmet när jag ska packa upp filer som är lösenordskyddade. TC klagar att den inte hittar nåt program att eller nåt
Last edited by Hunter on 2006-11-19 16:02:28, edited 1 time in total.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

snigel wrote:
enix wrote:
Hunter wrote:Har aldrig gillat winzip, tycker winrar är det klart bästa packarprogrammet enligt mej. Varför ska han köpa en winzip licens när Windows XP har zip kompatibelt packarprogram inbyggt gratis? ;D
WinRAR är väldigt bra som du säger, sen gillar jag också 7zip och UHARC. .uha är ett trevligt format som komprimerar ganska kraftigt ;D
ppmonstr eller RK någon?
Frågan är egentligen varför RAR är uppskattat, det är inte fritt, det är inte snabbt och det är inte bäst i hastighet/kompressionsratio heller.
Att zip används så mycket som det gör beror väl mycket på att det inte fanns några överdrivet snabba processorer att komprimera med back in the days.
Nä det är inte gratis, men det är väl inte helt svårt att hitta en nyckel som funkar gratis. Jag gillar WinRAR för att det är användarvänligt det tyckte jag inte WinZip var när jag testade det sist, och det är snabbt även om nån annan här inne inte tyckte det. WinRAR kan packa upp ett stort antal filformat inklusive ISO vilket är bra
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Nu lägger jag upp en sammanställning som kanske kan vara som svar till trådskaparen.

ZIP används idag i princip bara till att baka in flera filer till en enda, då det inte komprimerar så bra. Så att du slipper ladda hem flera filer utan en istället.

RAR UHA osv används i huvudsak till att komprimera filer så att de tar mindre plats och så att det går åt mindre internettrafik för att flytta filerna mellan datorer. Man kan även dela upp stora filer till flera mindre med dessa format, för att till exempel få plats med en 5 GB stor fil på flera stycken CD-skivor.

WinZip, WinRAR, UHARC, 7zip osv är PROGRAM som används till att skapa zip, rar, uha, 7z arkiv.
Glossolalia coats my skin
Post Reply