Va e´ skillnaden mellan processorerna?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Va e´ skillnaden mellan processorerna?

Post by B-O Gavne, Västerås »

VA E´ SKILLNADEN MELLAN PROCESSORERNA?

Som jag sitter här och jämför olika erbjudanden av bärbara datorer. Och vad innefattar de olika typerna?

: Intel Celeron Mobile 370, 390,410, 420.
De olika är väl olika frekvenser på …ja, frekvens på vad? Som väl den sk. klockfrekvensen, varmed databitarna matas fram i ledningarna, alstras någon annan stans?

: Intel Pentium Mobile 725, 735.
Och som ovan, att de olika är olika frekvenser? -Vad är fördelen med att ha en Pentium mot en Celeron? …för en vanlig dödlig gammal gubbe? Observera att jag skall inte spela, men kanske titta på video.

: Intel Core Duo T2050, T2300.
Vad innefattar benämningen Core? Så här skriver Wikipedia: Core kan vara kärnan i ett operativsystem, det minne som är allokerat till kärnan eller det minne som är allokerat till en annan specifik process. Och på andra trådar talar man om ”core 2 duo”.
Duo, avser väl två stycken ”kärnor”, och vad innefattar då, praktiskt! 2 stycken kärnor.
Och vad kan T:et stå för?

: AMD Turion 64 Mobile ML32, ML 37.
Vad är, den praktiska, för den vanlige dödlige, skillnaden mellan Intel och AMD?
Och siffran 64 står för kapaciteten 64 databitar per arbetscykel –där det då också krävs att programmen är skrivna i 64 bitar; som inte är aktuellt på nått decennium.

Är någon av dessa processorerna, särskilt strömsnåla, ni vet det där med Intels certifiering Centrino.

…tackar på förhand! :)
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Ta det billigaste möjliga. Typ celeron M 370

Edit:
Eller, jag tar det väl lite mer detaljerat
Pentium M och Celeron M är vidare utveckling på Pentium 3s architectur. De är mycket effektivare / watt än vad de äldre Pentium 4 Mobile var. Pentium M är "värstingen", och Celeron M är budget alternativet.

Den nya architecturen Core kom först till bärbara vid namn Core Duo. Denna architectur är strömsnål och består av en eller två kärnor (praktiskt sett är två kärnor = två processorer). I sommras kom Core 2 Duo till stationära och bärbara. Skillnaden mellan Core Duo och Core 2 Duo är inte mycket. Core 2 Duo har mer cacheminne än Core Duo, deusstom är den 64bitar.

Du behöver troligtvis inte Core Duo, Core 2 duo eller Pentium M. Därför är dessa slöseri med pengar. De du ska satsa på är Celeron M. Internminnet är nog viktigaste komponenten för dig, där bör det vara minst 512 MB och max 1024 MB.
Dyslexi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Intel och AMD är två olika företag som gör processorer. De konkurrerar med varandra vilket är bra, för det främjar utvecklingen och priserna.

Intel har funnits längre och har mest marknadsandelar.

Ibland är det Intel som har de vassaste processorerna ute, ibland är det AMD. För tillfället är det Intel som har de vassaste med Intel Core 2 Duo serien som är väldigt bra.

Både Intel och AMD gör konsument processorer i x86 arkitektur familjen.

Processorerna har olika klockfrekvens (mäts i MHz och GHz), olika cache-storlek (mäts i MB (megabyte)), olika tillverknings-storlek (mäts i nm (nanometer)), olika busshastighet (mäts i MHz), och olika många kärnor, etc.


Pentium har met cache-minne än en Celeron och är därför snabbare i vissa tillämpningar, som tex spel. En Celeron duger nog för dig.

En 64-bitars processor kan köra 64-bitars program, men kan köra vanliga 32-bitars program också.

En processor med fler än en kärna kan utföra fler än en sak samtidigt vilket gör att datorn känns mer responsiv när man gör flera saker samtidigt.

Om jag skulle köpa en bärbar dator, så skulle jag främst kollat på energiförbrukning.
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

OJ VAD NI KAN!

-Jag är imponerad av kunskaperna här ovan. :o :o Och väl rimligen att ni INTE sitter i Santa Clara och skriver. Jag bugar och tackar.

Men Moonsky? ..en lite detaljfråga: har alltså processorn sin arbetsfrekvens, antalet beräkningar –för en sk. 32 databitars processor, då 32 stycken- per sekund. Med att den sk. busshastigheten, dvs. antalet databitar per sekund som far fram i ledningarna mellan datorenheterna, sin någon annan frekvens än vad processorns har?

Å så, hur kan man veta processorns strömförbrukning; alltså där hos t.ex. försäljaren ElGiganten vars försäljare mest bara kan priset. ::)

….och en helt annan grej: vad är det för –praktisk, för en hemanvändare- skillnad mellan operativsystemet Windows XP Home version och Professional. Det sägs att Professional är ”stabilare”. Å så att jag antar att våra försäljare här i Sverige har Professional svenskt språkigt.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

B-O Gavne, Västerås wrote: Men Moonsky? ..en lite detaljfråga: har alltså processorn sin arbetsfrekvens, antalet beräkningar –för en sk. 32 databitars processor, då 32 stycken- per sekund. Med att den sk. busshastigheten, dvs. antalet databitar per sekund som far fram i ledningarna mellan datorenheterna, sin någon annan frekvens än vad processorns har?

(...)

….och en helt annan grej: vad är det för –praktisk, för en hemanvändare- skillnad mellan operativsystemet Windows XP Home version och Professional. Det sägs att Professional är ”stabilare”. Å så att jag antar att våra försäljare här i Sverige har Professional svenskt språkigt.

32bitar innebär inte att den gör 32 beräkningar per sekund. Det innebär inte heller att den gör 32beräkningar/Hz. Exakt vad det innebär är jag inte helt säker på själv, men som ett exempel så kan en 32bitars-processor som mest hantera 4GB minne, medan en 64bitars-processor hanterar 2^64 bitar minne, vilket är vansinnigt mycket.

För 90-95% av hemanvändarna funkar XP Home utmärkt. De sista 5-10%:en vet vilka de är. Vet du inte att du behöver XP Pro så behöver du det inte.
In cars several processors are connected by a bus
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

-JOMENVISST!

Jag skriver fel här ovan: som jag skriver att en sk. 32 databitars processor gör 32 stycken beräkningar PER SEKUND. –Skall ..som i all fall jag har blivit upplyst om, vara! att den gör 32 stycken beräkningar per gång, per frekvens del. ::) ::)
Alltså att en t.ex. 1 GHz –32 bitars- processor gör 32 stycken PARALLELLA beräkningar 1 giga stycken gånger på sekund. –Men rätta mig gärna om jag har blivit lurad.:)
Å så då att skall man ha riktig nytta av en 64 bitar processor, skall också programmen vara skriva i ”64 bitar”. Att 64:bitaren visst kan jobba med 32 bitars program, men alltså inte bättre än vad en 32 bitars processor gör. …har man sagt till mig. ;)

===
Sedan helt visst, übermenchen, int´ skall en vanlig hempulare nödvändigtvis kosta på sig ett professionellt OS. Men här gäller det att just nu, bjuder Siba ut en bärbar med XP Profesional …billigt: 7 långa med 512 i baken. Å så verkar lådan ha tre stycken gångjärn till skärmen.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

B-O Gavne, Västerås wrote:-JOMENVISST!

Jag skriver fel här ovan: som jag skriver att en sk. 32 databitars processor gör 32 stycken beräkningar PER SEKUND. –Skall ..som i all fall jag har blivit upplyst om, vara! att den gör 32 stycken beräkningar per gång, per frekvens del. ::) ::)
Alltså att en t.ex. 1 GHz –32 bitars- processor gör 32 stycken PARALLELLA beräkningar 1 giga stycken gånger på sekund. –Men rätta mig gärna om jag har blivit lurad.:)
Å så då att skall man ha riktig nytta av en 64 bitar processor, skall också programmen vara skriva i ”64 bitar”. Att 64:bitaren visst kan jobba med 32 bitars program, men alltså inte bättre än vad en 32 bitars processor gör. …har man sagt till mig. ;)

Nej. Hur många parallella beräkningar en processor gör har inget att göra med om den anges som 4,8,16,32 eller 64bitars. Det beror på hur processorn är konstruerad och hur programmen som körs är skrivna, det finns helt enkelt inget lätt sätt att få ett fast värde på det.

Alltså, antalet beräkningar/tidsenhet beror inte på några enkla variabler, men i regel är det fler beräkningar/tidsenhet ju modernare processorn är.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Kör inte 64 bitars program med 64 bitars instruktioner? (Bara en gissning)
Glossolalia coats my skin
vr00mfondel
Posts: 3
Joined: 2006-11-06 16:22:59

Post by vr00mfondel »

En 32-bits processor innebär att processorn tar emot en st 32 bitars instruktion åt gången (dvs 32st ettor och nollor). En 64-bitars processor innebär då att processorn kan ta emot en st 64-bitars instruktion åt gången. Men här kommer kruxet: En Intel/AMD x86 processor som är 64bit kan endast behandla en 32bitars instruktion åt gången, dvs en 64 bitars processor ger ingen ökning så länge operativsystemet eller programmen inte använder 64 bitar.

Core Duo och andra dubbel-kärniga processor har två processor-kärnor i sig. Vilket innebär (rent teoretiskt men det finns givetvis fler saker som spelar in) att en dual-core processor är dubbelt så snabb som en single-core processor vid samma frekvens.

För att sammanfatta (obs, ungefärliga siffror):

En single-core 32bitars processor på 1Ghz kan ta emot 1 miljard 32bitars instruktioner per sekund.

En dual-core 32bitars processor på 1Ghz kan ta emot 2 miljarder 32bitars instruktioner per sekund (om operativsystemet stödjer flera kärnor såklart).

En single-core 64bitars processor på 1Ghz kan ta emot 1 miljard 64 eller 32bitars instruktioner per sekund.

En dual-core 64bitars processor på 1Ghz kan ta emot 2 miljarder 64 eller 32bitars instruktioner per sekund (om operativsystemet stödjer flera kärnor såklart).

OBS som jag skrev ovan är detta givetvis inte faktiska siffror utan påverkas av mycket annat, men i teorin är det så här det fungerar. Man bör också beakta att klockfrekvensen på olika processorer kan mätas på olika sätt. En extern och en intern frekvens. Normalt sett mäts x86 processorernas interna frekvens, medan t.ex IBMs PPC processorers frekvens är den externa. I övrigt bör man inte stirra sig blind på olika frekvenser eller s.k. MIPS tal, utan bör jämföra olika processorer med en mindre "partisk" testmetod t.ex. SPEC (även om inte detta är en optimal testmetod heller) OBS.

Slutligen vill jag bara säga att jag är ingen professor, men det är det ovan som jag lärt mig och jag är rätt säker på att det stämmer, vill folk som har bättre koll rätta mig är det välkommet!
//Jimmy
Amiga - Atari - PC
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

B-O Gavne, Västerås wrote:Å så, hur kan man veta processorns strömförbrukning; alltså där hos t.ex. försäljaren ElGiganten vars försäljare mest bara kan priset. ::)
Det kan vara lite svårt att veta, då olika processor ur samma familj kan dra olika mycket. Flesta som köper hos ElGiganten är mindre kunniga personer. ElGiganten säljer en massa grejer förrutom datorer som tex dammsugare, vitvaror etc. Nån som är kunnig söker sig då till ett ställe som bara säljer datorer och dator komponenter.
B-O Gavne, Västerås wrote:….och en helt annan grej: vad är det för –praktisk, för en hemanvändare- skillnad mellan operativsystemet Windows XP Home version och Professional. Det sägs att Professional är ”stabilare”. Å så att jag antar att våra försäljare här i Sverige har Professional svenskt språkigt.
Professional är inte stabilare än Home. Professional har lite mer funktioner.
Post Reply