Glocalnet köper Spray Telekom

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Glocalnet köper Spray Telekom

Post by Najze »

Glocalnet har nu gått ut med ett pressmeddelande att de har köpt upp Spray Telekom i form utav aktier. Affären kostade Glocalnet, som ägs av Telenor, 172 miljoner kronor och efter köpet så har nu Glocalnet ökat sin andel på bredbandsmarknaden från cirka 6% till 10%.

Glocalnets VD Martin Tivéus kommenterar:
– Förvärvet är strategiskt viktigt för Glocalnet. Spray Telekom är den sista stora oberoende aktören på den svenska bredbandsmarknaden. Vi ser stora synergieffekter som vi över tid kommer att kunna föra vidare till våra kunder.
Köpet innebär att Glocalnet tar över Spray Telekom med personal, IT-system och kundservice. Tidigare har även Sprays portal blivit uppköpt, men då av förlaget Aller. Samtidigt som Glocalnet nu tillkännagivit köpet så har Spray lagt ut ett pressmeddelande om deras tid på marknaden.

Vad tycker du om att mindre aktörer på marknaden köps upp? Ger det dig som konsument någon fördel att köpa tjänster av större företag, eller föredrar du små konkurrerande uppstickare?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Tråkigt med en konkurrent färre...
pr33d
Posts: 49
Joined: 2002-06-10 18:19:44
Location: Piteå
Contact:

Post by pr33d »

sen, så äger väl telenor glocalnet men de vill bara inte associera ( rätt stavat? ) sitt varumärke med den servicenivå som telenor håller. Sen så äger telenor också bredbandsbolaget?... Heeey ya. Jag är trött och svamlar men har jag något rätt iaf?
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

hur ska man tolka det här då? var spray lägre än glocalnet eller?

Ska man prata konkurens så varför ens bry sig om ADSL operatörer som köper in sig på andras nät osv osv. bättre konkurens blir det först när den röda draken spetsas med ett gigantiskt svärd med stora hullingar.
När monopolet är borta kan seriösa bolag tävla om att vara bäst istället för att försöka lura av folk pengar.
Kan vi inte rycka loss hela kopparnätet och smälta ner det och sälja det, kopparpriset är ju högt som fasen nu ändå.
deviatora

Post by deviatora »

sedan köpte spray tiscali för något år sedan, testa gå till tiscali.se
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det hetaste inom telefoni verkar ju vara IP-telefoni, men telekom företagen pratar inte om det.

Är telekom företagen rädda för IP-telefoni?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Jag har haft Spray innan 2000, det var väl ok, och vänner m. Glocalnet har sagt att dom får 0,5 Mbit/s, men dom betalar för 8 Mbit/s...

Tror inte detta gynnar konsumenterna särskillt mkt...
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Moonsky wrote:Det hetaste inom telefoni verkar ju vara IP-telefoni, men telekom företagen pratar inte om det.

Är telekom företagen rädda för IP-telefoni?
...telia gör?
eller du kanske snackar om reklamer?
Dyslexi
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Det är förmodligen trist för de som är inbitna spray-kunder. Personligen tycker jag att det är bra med lite upprensning på marknaden, gör det enklare den dagen då jag ev. byter ISP.
ficklampa@work

Post by ficklampa@work »

Moonsky wrote:Det hetaste inom telefoni verkar ju vara IP-telefoni, men telekom företagen pratar inte om det.

Är telekom företagen rädda för IP-telefoni?
De har ju all rätt att vara rädda för IP-telefoni eftersom det inte fungerar vid strömavbrott, vilket vanliga telefonnätet kan göra. :P
Locked