Vatten kylning

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Vatten kylning

Post by Tompalaz »

Hej alla 64bitare.

Nu är det så att jag håller på att kolla på vattenkylning. Jag har redan vattenkylning men jag funderar på att uppgradera från den jag har nu till något bättre i framtiden.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Jag har ett kit, men vad jag vet så är det bättre att köpa delarna separat.

Vore kul och veta vilka kylningar ni tycker verkar bra.
Har kollat på en från cooler master, men det var också ett kit, såg grymt otymplig ut.
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Det beror på hur mycket det får kosta men om du ska ha en bra vattenkylning så får du räkna med att det får kosta kring 2000 kr ..
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Post by Tompalaz »

Jaja, pris okey, runt 2500?
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Fabola wrote:Det beror på hur mycket det får kosta men om du ska ha en bra vattenkylning så får du räkna med att det får kosta kring 2000 kr ..
Hmm om han ska ha en bra får han nog punga ut mer än 2000:-, runt 3000:- iallafall om han ska ha en som är bra!
Hehe ja
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Funkar det du har nu bra? Låter det mycket, blir det varmt eller tar det för mycket plats? Fråga dig själv det först, innan du slänger iväg pengar på något som i värsta fall knappt ger en marginell skillnad på kylprestanda. Sen är det inget fel med att byta några grejer åt gången, borde ju inte vara något problem att byta ex. pump om den låter mycket eller radiatorn/fläktar om du vill ha ner tempen.
Hock wrote:Hmm om han ska ha en bra får han nog punga ut mer än 2000:-, runt 3000:- iallafall om han ska ha en som är bra!
Beror ju på vad "bra" är. Ska det bara kyla nåt brutalt är en bilskrot bästa stället att börja kolla på. Fläskigare radiatorer finns inte att köpa på någon datorbutik jag sett, iaf inte inom sverige. Pumpar är inte nödvändigtvis bäst att köpa från datorbutiker heller, iaf inte om man är ute efter absolut maxflöde på bekostnad av ljudnivå. Men det kräver förstås att man inte har tummen mitt i handen och inte är rädd för att hitta på egna lösningar. Men det tjänar man en del sköna slantar på, dessutom är det alltid mer tillfredsställande att konstruera något eget och få det att fungera.
In cars several processors are connected by a bus
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Post by Tompalaz »

Nja, den jag har nu, ett Thermaltake BigWater 745 kit. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318419
Tycker inte den låter så mycket, däremot tycker jag inte att den kyler 100% bra. Funderar på att köpa en annan radiator, så att jag kör på två stycken 2*2 120 mm fläktradiatorer. Funderar också på att fixa en till/ny tank. Känns som om vattnet inte kyls innan det far iväg igen. tänker då 1st 120 mm radiator och 2st 2*120 mm radiatorer och en större tank som vattnet kan "samla" sig på innan det drar ut.
Låter det galet? Antar det.
Plats har jag dock gott om i chassit. Kör på en Cooler Master Stacker.
Tycker som sagt inte att den kyler riktigt som jag förväntat mig, alltså kan jag ju då bygga/byta ut som ni säger.
Processorn ligger runt 35-40 grader idle och hardcore går den upp mot 50c oklockad. Den går att pumpa upp från 2.66 till 4.01, gjorde det ett tag men blev då orolig för graderna då den ligger 45-50 C idle.

Om jag köper en ny radiator så ska jag ju fixa fläktar, eller ingår det?
Ska förövrigt köpa 2 fläktar till fronten av Stackern. Några tips på bra fläktar?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Större tank tror jag inte är någon idé. Det finns de som hävdar att tanken allvarligt försämrar kylförmågan. Nu tror jag att effekten på kylförmågan från tanken är försumbar, men en större tank skulle nog inte hjälpa så mycket, mer än att eventuella temperaturökningar tar längre tid.

Ny radiator, eller en till radiator, kan däremot göra stor skillnad. Hur har du nuvarande radiator monterad? Har du dem/den innuti chassit måste du ha ordentligt ventilation där, annars får du inte ut i närheten av vad radiatorn klarar att ge.

Angående fläktar så tvivlar jag på att det ingår. Det ska stå uttryckligen när du köper dem isåfall, annars får du räkna med att skaffa fläktar också. Undvik så långt det går att köpa de billigaste glidlagrade fläktarna du hittar, lagrena kan slitas väldigt fort på dem. Resultatet, ja, otrevliga missljud och dåligt luftflöde i bästa fall. I sämsta fall skär fläktarna helt, men jag tror inte det är lika vanligt nu som för ett par år sedan. Satsa på något känt märke, Delta, Papst, Sunon etc.. Finns fler märken som är seriösa med, det kan säkert någon annan användare tipsa om.

Är du osäker på ljudnivån kan du skaffa eller bygga en fläktkontroller och köpa en högljudd fläkt från början och sen "strypa" den. För bästa resultat, använd en kontroller av PWM-typ. Då kan du ställa riktigt låga varv, något som inte går med en linjär spänningsregulator.

För övrigt är väl 50grader idle inte så farligt, men jag förstår att du vill ner lite. Processorn tål långt mer än så :)
In cars several processors are connected by a bus
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Post by Tompalaz »

Tack för råd!
Så här är det med nuvarande dator.
Lilla radiatorn sitter utanför chassit, den större radiatorn ligger på "golvet" i chassit. Stackern har ett golv"hål" så radiatorn luftar lite där.
om jag skaffar en till radiator hade jag tänkt att sätta den utanför på baksidan även där. Finns det radiatorer som har 3*120mm, i sånna fall skulle jag kunna skita i den lilla radiatorn och använda den fläkten som sitter på den och sätta i framsidan av chassit.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Lappa processorn!!!! (om det är en intel 775)
Glossolalia coats my skin
Tompalaz
Posts: 41
Joined: 2006-07-27 13:48:37

Post by Tompalaz »

joo det är en intel 775, vad menar du med lappa?
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

köp en begagnad kompresor för ca 3k istellet :D ?
det låter lite mer men datorn blir snabbare o kallare.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Post Reply