Hjälp, någon med ett Leadtek PX6800GT kort (eller likn.)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
lolife.se
Posts: 6
Joined: 2006-12-02 7:50:28

Hjälp, någon med ett Leadtek PX6800GT kort (eller likn.)

Post by lolife.se »

Har ett ej fungerande sådant kort liggandes här, och har hittat en transistor som uppenbarligen är bränd. Skulle vilja reparera kortet, men pga. skadan på komponenten kan jag inte se vad den har för beteckning, mer än att den börjar på "A5".

Skulle någon snäll själ här med ett sådant kort tillgängligt kolla beteckningen på denna komponent? Den sitter nere vid PCIe kontakterna, ner/bakåt från fläkt-uttaget, placeringen märkt Q1.

Image

Tacksam för all hjälp
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

När en komponent brinner upp (fysiskt brinner upp så det syns) är det sällan bara den som är trasig, det är således ingen större vits i att försöka byta ut den komponenten och tro att kortet ska fungera.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
lolife.se
Posts: 6
Joined: 2006-12-02 7:50:28

Post by lolife.se »

Ghlargh wrote:När en komponent brinner upp (fysiskt brinner upp så det syns) är det sällan bara den som är trasig, det är således ingen större vits i att försöka byta ut den komponenten och tro att kortet ska fungera.
Människan före mig (fått det för att det inte fungerat) kan ha ökat PCIe volt på sitt moderkort, och/eller modifierat video BIOS:et att leverera mer volt, etc, vilket kan ha överskridit komponentens gränsvärden. Komponenten kan även ha varit av sämre kvalitet, och gett upp i förtid.

Vad jag kan se så styr den här transistorn (om det nu är en transistor) ström direkt från PCIe porten, och det ser ut att det är på den sidan den har brunnit. Så jag kan mycket väl tänka mig att den kan har varit först i kedjan att dö vid någon form av överbelastning eller tom. defekt moderkort.

Tror inte heller den här komponenten (en ytmonterad transistor såvitt jag vet) är speciellt dyr att införskaffa, och arbetet att byta ut den går på några få minuter. Kort och gott; man vet aldrig förrän man testat.
unleazer
Posts: 129
Joined: 2006-01-18 8:44:47

Post by unleazer »

lite bättre att ringa in den på en större bild som denna
http://www.8ung.at/der_kuk/6800GT.jpg
Du är älskad, men inte av mig
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

unleazer wrote:lite bättre att ringa in den på en större bild som denna
http://www.8ung.at/der_kuk/6800GT.jpg
Nej, för där syns den inte.

Å andra sidan är det onödigt att ringa in den på ännu en bild då han redan visat var den sitter på den första, så man kan kolla på bild nummer 2. Sitter ändå inget i närheten förrutom fläktkontakten.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Är det -bara- spänningsomvandlaren till t.ex GPU'n eller så så kanske det kan vara värt att skaffa fram reservdelar, men det kan kräva en hel massa jobb att ta reda på dessa komponenter osv.
Kan inget om mycket
lolife.se
Posts: 6
Joined: 2006-12-02 7:50:28

Post by lolife.se »

Det är bara att kolla i området jag ringat in efter "Q1" på kretskortet, där sitter komponenten (en transistor, svart rektangulär kiselbit med tre ben). Jag *har* letat efter bilder på nätet tidigare, för att om möjligt snappa upp vad det står på komponenten, men helt utan lycka. Fotona är antngen för små, tagna i fel vinkel eller helt enkelt i för dålig upplösning. :)
lolife.se
Posts: 6
Joined: 2006-12-02 7:50:28

Post by lolife.se »

Bad_and_ugly wrote:Är det -bara- spänningsomvandlaren till t.ex GPU'n eller så så kanske det kan vara värt att skaffa fram reservdelar, men det kan kräva en hel massa jobb att ta reda på dessa komponenter osv.
Jo, men bara jag kan få fram märkningen har jag något att gå på iaf, så kan jag leta reda på värdena på nätet och hitta vad jag ska ersätta den med elfa. Och med lite tur är det bara en komponent. Är det fler så ger jag upp, men jag vet ju inte förrän jag testat. Jag misstänker den kan vara märkt efter japansk standard, dvs. egentligen heter 2Sxxxx.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Testa att skicka ett mail till tillverkaren och fråga om vad det är för komponenter, felsökningstips och ifall de kanske t.o.m kan skicka ersättningskomponenter. Kan ju gå
Kan inget om mycket
lolife.se
Posts: 6
Joined: 2006-12-02 7:50:28

Post by lolife.se »

Bad_and_ugly wrote:Testa att skicka ett mail till tillverkaren och fråga om vad det är för komponenter, felsökningstips och ifall de kanske t.o.m kan skicka ersättningskomponenter. Kan ju gå
Mmm.. Gjort det. Men antingen är de korkade eller så spelar de korkade, då jag bara fick ett standardsvar att kontakta återförsäljaren osv, fastän jag beskrivit precis hur det ligger till.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

lolife.se wrote:
Bad_and_ugly wrote:Testa att skicka ett mail till tillverkaren och fråga om vad det är för komponenter, felsökningstips och ifall de kanske t.o.m kan skicka ersättningskomponenter. Kan ju gå
Mmm.. Gjort det. Men antingen är de korkade eller så spelar de korkade, då jag bara fick ett standardsvar att kontakta återförsäljaren osv, fastän jag beskrivit precis hur det ligger till.
Att maila fungerar sällan. Antingen är dem korkade eller så får man inte svar på 4 år. Ring istället.
lolife.se
Posts: 6
Joined: 2006-12-02 7:50:28

Post by lolife.se »

Jag undrar om det kan vara en transistor med japansk märkningsstandard, dvs. hela beteckningen börjar egentligen med 2S, för transistor, sedan märkning. Dock finns det ett par 2SA5xx transistorer, och igen, har inte en aning vad det ska vara för värden i sådana här sammanghang. :)
Post Reply