DVI-VGA HDMI KRÅNGEL

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Onanimate
Posts: 56
Joined: 2004-03-08 8:59:27
Location: Stockholm > Sollentuna

DVI-VGA HDMI KRÅNGEL

Post by Onanimate »

Tjenare.

Har precis köpt den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=107414

Nu är det så att Samsung har varit VÄLDIGT oklara med att HDMI/DVI-ingången på baksidan av TVn, INTE STÖDER PC-bruk, utan enbart typ projektor och annat. Därför får jag bildkvalitet från min HDMI/DVI sladd som är i klass med gamla S-VHS (stört dålig, grötig och ingen skärpa)

Mitt GFXkort har bara DVI-I-utgångar, och ingen D-sub, men TVN kommer enbart fungera att koppla med D-sub.

Jag har testat förut att koppla en typ DVI-A eller DVI-D-sladd via GFXkortet och det har inte fungerat. Får svart skärm eller "Mode not available"-meddelande när jag kommer in i windows.

Detta måste ju innebära att GFX-kortet, vars spec säger att det är dual DVI-"I" bara klarar av sladd som är DVI-I?

Min lösning bör väl vara att jag kopplar en sån här:

http://64.233.183.104/search?q=cache:hd ... =clnk&cd=6
(musa över småbilderna undertill så ser ni att det är DVI-I kontakt då den har fullt med antal pins, 25 tror jag det är) och i andra änden en VGA-hona, som man sen bara tar en VGA-sladd och kopplar in i TVn.

Annars kan man ju göra det enklare för sig o köpa typ:
http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE81722

Den heter visserligen inte DVI-I men sen när vet Siba vad som säljer för något?

Någon som vet mer, typ att det inte kommer funka och att jag köpt en 32" widescreen LCD dattaskärm som inte kommer funka som det, pga att jag inte har d-sub på gfx-kortet?

MVH

/Daniel
Tomorrow is a little late..
CAN YOU AFFORD TO WAIT?!
Indolent we consume some more.
We need to cut Tellus some slack - then dangerous species won´t come back..
We will all pay for sure!
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Skicka tillbaka TV'n och skäll ut Samsung!
User avatar
Mixo
Posts: 258
Joined: 2002-03-07 23:33:54
Contact:

Post by Mixo »

låter som du kör med för hög uplösning i windows för du har bild på skärmen när datorn bootar upp? prova o lägga till din LCD-tv som sekundär skärm och där kan du konfa den att köra 720p tex. Ser inte vilkat grafikkort du har men det funkar för mig med både ATI X800 och Nvidia 7950gt och nvidia 6200 som sitter i pvr'en.
Onanimate
Posts: 56
Joined: 2004-03-08 8:59:27
Location: Stockholm > Sollentuna

Post by Onanimate »

Tjenare!

Har nu löst mitt problem då jag i min musikstudio där jag använder Mac, tagit en liten sladd ifrån den, med DVI-D kontakt på ena sidan och VGA på andra.

Bilden blir fin, inte lika klockren som med ren DVI dock, men det är verkligen en lättnad att ha rätt upplösning och en väldigt mycket bättre bild.

En sak jag märkte dock, är att spel som jag redan spelat med gamla skärmen och konfigurerat i 1280x720, resulterar i blåskärm där det står "mode not available" på tvn. TVn klarar nämligen bara 1360x768, eller andra icke-widescreenupplösningar. Det enda jag har märkt att den inte klarar är 1280x720 atm.
Måste avinstallera Steam och installera om, då jag inte kan konfigurera spelets upplösning utifrån windows såvitt jag vet(?)

MVH

/D
Tomorrow is a little late..
CAN YOU AFFORD TO WAIT?!
Indolent we consume some more.
We need to cut Tellus some slack - then dangerous species won´t come back..
We will all pay for sure!
Post Reply