[Bilder] Peltier element "Goes Beer Cooler!"

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

[Bilder] Peltier element "Goes Beer Cooler!"

Post by Stiiig »

OGINAL TEXT: Hittade ett peltier ellement i en gamal Mac dator osm jag naturligtvis skrotade idag. men jag plockade ut peltiern och den vart kal som satan när jag kopplade på 12 v. fårgan rä dock om denna skall ha 12 v? För efter ett tag så var båda sidorna varma. Och då måst eju nått vara fel lr?

Ny text:
Har tänkt över lite gällande peltiern och kommit fram till att dfet kan bli ett bra kylskåp en för en 3.5a bredvid datan lr liknande !

Lite bilder på peltiern:
Image

Om någon inte har nått att invända om denna ide så går jag ut och bnörjar fixa ett skal till mina frigolit bitar strax :D gör det presisi så man får in 2 st 50cl burkar i den liggandes. blir de bra tror ni?

Någon som vet hur kall denna blir? det bli kondens på den efter typ 2 sekunder med ström på :D

Borde jag inte kunna använda denna "fläkten" över peltiern ist å suga bort varmluften å spruta bort den bara?
Den passar perfekt över kylflänsarna som sitter där!
Image
Last edited by Stiiig on 2006-12-05 19:55:16, edited 5 times in total.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Nej, båda sidorna blir varma efter ett tag om du inte kyler den varma sidan. Peltierelement bryter inte mot grundläggande termodynamik, dvs, den förstör eller skapar inte energi, den bara flyttar på den. Och eftersom du hela tiden tillför energi(värme) utan att kyla av den värms till slut båda sidor upp. Värmeledningen pga temperaturgradienten blir alltså större än vad peltierelementet klarar att motarbeta. Ett bra sätt att ha sönder peltiern på är att köra den helt utan kylning
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

übermensch wrote:Nej, båda sidorna blir varma efter ett tag om du inte kyler den varma sidan. Peltierelement bryter inte mot grundläggande termodynamik, dvs, den förstör eller skapar inte energi, den bara flyttar på den. Och eftersom du hela tiden tillför energi(värme) utan att kyla av den värms till slut båda sidor upp. Värmeledningen pga temperaturgradienten blir alltså större än vad peltierelementet klarar att motarbeta. Ett bra sätt att ha sönder peltiern på är att köra den helt utan kylning
jo men det sitter några enkla kyl flänsar på den varma sidan. Om jag sägger dit större eller en fläkt komemr du kyla på ena sidan hela tiden då?

Försöker fixa up bilde rpå den från jobbet men har ingen kabel till nallen med mig !
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Stiiig wrote:Om jag sägger dit större eller en fläkt komemr du kyla på ena sidan hela tiden då?
Ja. Frågan är vad du ska kyla ner.
Eftersom värmen bara överförs betyder det att om du ska kyla något som genererar värme tex en processor behöver du något häftigare än luftkylning tex vattenkylning.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Stiiig wrote:jo men det sitter några enkla kyl flänsar på den varma sidan. Om jag sägger dit större eller en fläkt komemr du kyla på ena sidan hela tiden då?
Ja, om inte det du kyler blir för vamrt. Vill du kyla en öl till exempel så är det ganska lätt, ölen värms upp väldigt lite av omgivningen och ingen annan värme tillförs. Då måste kylflänsen bara kyla bort sin egen effekt. Allt utöver det resulterar i kylning på kalla sidan.

Ska du kyla ett grafikkort eller processor är det svårare, där tillför du hela tiden värme och du måste ha en peltier som klarar att flytta värmen nog snabbt(=hög effekt), samt ha tillräcklig kylning på den varma sidan. Som Eruku säger, vattenyklning är det enda alternativet för normala processorer idag. En C3:a eller äldre pentium kan nog gå att köra med peltier och luftkylning, men vad är vitsen? :P
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

übermensch wrote:En C3:a eller äldre pentium kan nog gå att köra med peltier och luftkylning, men vad är vitsen? :P

Vitsen är just det att man kan. ;)
Hur tufft är det att inte ha testat när man haft möjlighet? :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Hehe nu har jag äntligen kommit hem och har bestämt mig för att peltiern skall vli ett kyskåp för ensama långa stunder dåman verkligen behöver en stärkade bäärs!

Har sett liknande saker som detta för länge länge sedan då folk byggt mindre kylskåp med frigolit insida för att kyla cola burkar. Så nu vill jag bygga för en bärs lr 2.

Har tagit lite bilder på peltiern. Skriver högst upp ist! Och döper om tråden!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Stiiig wrote:Hehe nu har jag äntligen kommit hem och har bestämt mig för att peltiern skall vli ett kyskåp för ensama långa stunder dåman verkligen behöver en stärkade bäärs!

Har sett liknande saker som detta för länge länge sedan då folk byggt mindre kylskåp med frigolit insida för att kyla cola burkar. Så nu vill jag bygga för en bärs lr 2.

Har tagit lite bilder på peltiern. Skriver högst upp ist! Och döper om tråden!
Fixa en aluminiumform som du kan spänna fast på en vanlig aluburk, sen fäster du peltiern på formen. "Snabbkyl" för en öl åt gången ;)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ok. nu har jag börjat bygga ett kylskåp. Men har fortfarande inte bestämt mig för vilken fläkt jag borde ha. Men jag chansar på att den som suger upp borde funka bäst så det gälelr att leda bort värmen. Men nack delen med den är att den låter lite mer än en vanligt liten fläkt. Men vi får se hur vi bygger. jag bygger allt som skall vara "inuti" kylskåpet först och sedan Ett skal till skiten. Men funderade på att ta en liten runda på metro imorrn å köpa en limpistol och en Ine/ute termoteter som jag kan modifiera om och ha temp ine i boxen och vid fläktarna. det hela skall drivas med hjälp utan avn 12v adapter och möjlighet för att koppla in en kabel i ett ciggarett tändar uttag. Är ju inte helt fel med kylskåp i bilen ::)

Nej men här kommer lite Bilder:

Image
Image
Image
Image
Image

Har tänkt sätta nån typ av fläns på insidan mot burkara också så det sprider sig lite på det sättet. Eller sprider sig inte kylan nå mer då??

Plz! ge mig tips så att detta kommer funka!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

haha coolt ;)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

robbobban wrote:haha coolt ;)
Ja nått måste man ju hitta på :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det är lättare att ha en färdig. ;D

Lycka till! Alltid lika roligt att se dylika moddar. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Anteaeg wrote:Det är lättare att ha en färdig. ;D

Lycka till! Alltid lika roligt att se dylika moddar. :)
Och det är 30 ggr roligare att göra dom!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Stiiig wrote:Och det är 30 ggr roligare att göra dom!
Sant, sant.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

hmm.. Jag funderar på om den där lilla verkligen komemr kuna kyla 2 burkar? Snälla!!! ge mig vägledning FFS!! NU NU NU NU! :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

men snälla!!! du kan ju inte kula peltiern med den där skitflänsen ;D

ska du göra en minikyl så är det väl bättre om du har luftflöde i kylen också så all luft blir kall.

bilderna är ganska nice och fårr du på en större fläns så kanske din dricka blir kall till slut ;)

EDIT: ska du ha kall dricka så ska du satsa på o kyla 2 burk.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Gebba wrote: ska du göra en minikyl så är det väl bättre om du har luftflöde i kylen också så all luft blir kall.
Temperaturskillnaden vid peltiern borde fixa det, om man inte sätter den underst i kylen bara. Tänk kallras.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Gebba wrote:men snälla!!! du kan ju inte kula peltiern med den där skitflänsen ;D

ska du göra en minikyl så är det väl bättre om du har luftflöde i kylen också så all luft blir kall.

bilderna är ganska nice och fårr du på en större fläns så kanske din dricka blir kall till slut ;)

EDIT: ska du ha kall dricka så ska du satsa på o kyla 2 burk.
Jag har ju för 2 burkar???
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jo men det går snabbare o kyla 1 burk skulle jag tro.

ska du inte ha någon fläkt på andra sidan peltiern så kan jag rekomendera en fläns iallfall.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Nae, är det inte bättre med en aluminiumplåt som täcker hela insidan i lådan på den väggen där peltiern sitter? Lägg emellan lite kylpasta och sät dit en välpolerad alu-plåt som täcker hela den insidan, så ska du nog se att det blir bra.

Så gör man ofta i en del kylboxar man köper.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Har nu byggt klart själva kylen idag :D var ner på metro och införskaffade en trådlös limpistol :D Otroligt bra och bekväm. Köpte även en ine/ute termometer att bygga in i boxen.

Har öven kört en del tester på hur bra det kyler och jag är nöjd. Nog för att jag rä i ett kallfråd och arbetar men ett exempel är att tempen sjönk från ca 19 - 7.9 på 10 min! vilker jag är nöjd med. Hade den igågn i 20 min till för att se så att det inte avrt varmt! Vilket det inte blev. Men den hoppas otrolig mkt i temp. Men jag är nöjd. Skall bara bygga ett "chassi" till detta nu sen e det klart :D

här komemr lite bilder iaf:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Det rä då vad som blev gjort idag. Imorrn skall ajg börja bygga ett skal till denna får la se hur det blir då. Och från början var denan tänkt för 50cl burkar men den var tinte så. Gjorde ett lock som var tätare å då får man bara palts med 2 stk 33cl burkar. Lr varför inte kyla snus i den :D hehe! kommentarer?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Pappbitarna får det att se lite ghetto ut, men hoppas på att det blir snyggt!! Ser bra ut såhär långt iaf...
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

RustYChainS wrote:Pappbitarna får det att se lite ghetto ut, men hoppas på att det blir snyggt!! Ser bra ut såhär långt iaf...
Håller med. Bocka till några bitar i plåt istället.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

-SE- wrote:
RustYChainS wrote:Pappbitarna får det att se lite ghetto ut, men hoppas på att det blir snyggt!! Ser bra ut såhär långt iaf...
Håller med. Bocka till några bitar i plåt istället.
Hmm iof jag har 2x3 m durk plåt i ett hörn i förådet. är ju bara att klippa ut en bit å bocka lite. hehe! Ni är inte dumma ni inte :D hehe! Men det blir imorgon isf! Varför itne i plywood?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Stiiig wrote:Hmm iof jag har 2x3 m durk plåt i ett hörn i förådet. är ju bara att klippa ut en bit å bocka lite. hehe! Ni är inte dumma ni inte :D hehe! Men det blir imorgon isf! Varför itne i plywood?
Trä, speciellt plywood, ser också jävligt ghetto ut. I de flesta fall.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply