Vegetarian

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag köper inte kött så ofta längre. Det händer, men det är inte något jag har hemma, någonsin. Jag är inte säker på varför, men på senare tid har jag i allmänhet tröttnat på kött. Det är inte det att det är äckligt (äter t ex gärna kebab, pizza och hamburgare ute), utan mer att jag får en känsla av att det inte fyller så mycket funktion i att köpa hem och tillaga det.

Dessutom tror jag inte att kött (eller animalisk kost i allmänhet) är det bästa man kan äta, det är t ex därför jag sällan dricker mjölk eller äter ost. Det känns så smutsigt.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

lillis wrote:Jag köper inte kött så ofta längre. Det händer, men det är inte något jag har hemma, någonsin. Jag är inte säker på varför, men på senare tid har jag i allmänhet tröttnat på kött. Det är inte det att det är äckligt (äter t ex gärna kebab, pizza och hamburgare ute), utan mer att jag får en känsla av att det inte fyller så mycket funktion i att köpa hem och tillaga det.

Dessutom tror jag inte att kött (eller animalisk kost i allmänhet) är det bästa man kan äta, det är t ex därför jag sällan dricker mjölk eller äter ost. Det känns så smutsigt.
Hur finner man orken att tänka så? Mjölk är gott.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag kan inte förstå mig på folk som inte äter kött
själv skulle jag ligga och gråta i fosterställning om jag inte fick kött på en vecka
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

lord_vasagos wrote:jag kan inte förstå mig på folk som inte äter kött
själv skulle jag ligga och gråta i fosterställning om jag inte fick kött på en vecka
Haha, håller med. Det vore hemskt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Anteaeg wrote:
lord_vasagos wrote:jag kan inte förstå mig på folk som inte äter kött
själv skulle jag ligga och gråta i fosterställning om jag inte fick kött på en vecka
Haha, håller med. Det vore hemskt.
Jag håller med men huvudsaken är att vi låter de som vill vara utan vara utan. Likadant som med människor som inte dricker, jättestarkt gjort men själv skulle jag aldrig vilja vara utan fredagsbärsen. (Om inte annat kan man ju se det som att det blir mer av det goda över till oss).
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lord_vasagos wrote:jag kan inte förstå mig på folk som inte äter kött
själv skulle jag ligga och gråta i fosterställning om jag inte fick kött på en vecka
Förr eller senare kommer kött att bli en vara som inte alla kommer att ha råd med, om det fortsätter som det gör nu. Bäst att spara ihop pengar för dina framtida behov.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Pinto wrote:Förr eller senare kommer kött att bli en vara som inte alla kommer att ha råd med, om det fortsätter som det gör nu. Bäst att spara ihop pengar för dina framtida behov.
Eller passa på medan han har råd ;)
In cars several processors are connected by a bus
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Äter lakovegetarian men ska snart bli supermilitantvegan.
Främsta anledningen är att djurhållningen är vidrig, ska man äta kött ska man fan döda det själv. (på ett trevligt sätt)

andra skäl är att det helt enkelt är godare med vegetariskt käk, kött smakar inte gott, om man inte kryddar det rejält.. men då kan man ju lika gärna krydda vege-alternativ.

Dessutom mår man bättre av vegetarisk kost än av köttig kost så länge man ser till att få i sig allt man behöver.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Är själv "vegerian", med vissa avstickare. Äter t.ex fisk, inte så vegetariskt, men vafan.
Äter kyckling om det krisar.
Och skiter i stort sett i djuren, äter bara vegetariskt för att det känns nyttigare än att stoppa i sig hårigt sidfläsk och senor från en gris nermalt och packeterat från Ica :P
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Finns inget godare än en saftig älgstek från den älg man själv just kommit hem med från skogen! :)
Dessutom så är älgkött det nyttigaste kött du kan äta!
Kött gör gott för hälsan.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag skulle vilja påstå att jag inte har råd att vara vegitarian då min upplevelse är att nästan all den lågbudget kost jag får i mig innehåller just animaliska produker. Alternativet skulle vara att stympa variationen i min redan variationsfattiga diet.

Grönsaker är alldeles för dyra i jämförelse med tex. ärtsoppa (med fläsk) för 7:90kr. Hade jag haft ekonomin samt någon inneboende (så att man inte lagar mat åt sig själv, för det är olidligt ledsamt) så skulle jag seriöst överväga att byta mina animaliska kostvana mot en vegetarisk sådan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Anteaeg wrote:Hur finner man orken att tänka så? Mjölk är gott.
Det handlar inte om att "orka" någonting. Du vill dricka mjölk, jag vill inte dricka mjölk.
lord_vasagos wrote:jag kan inte förstå mig på folk som inte äter kött
själv skulle jag ligga och gråta i fosterställning om jag inte fick kött på en vecka
Beroenden är en svaghet.
Andrej wrote:Jag skulle vilja påstå att jag inte har råd att vara vegitarian då min upplevelse är att nästan all den lågbudget kost jag får i mig innehåller just animaliska produker. Alternativet skulle vara att stympa variationen i min redan variationsfattiga diet.

Grönsaker är alldeles för dyra i jämförelse med tex. ärtsoppa (med fläsk) för 7:90kr. Hade jag haft ekonomin samt någon inneboende (så att man inte lagar mat åt sig själv, för det är olidligt ledsamt) så skulle jag seriöst överväga att byta mina animaliska kostvana mot en vegetarisk sådan.
Now now... Du menar att om jag går ned till Netto och köper vegetarisk mat som skulle räcka för dig i en vecka så skulle det bli dyrare än din överskottsbolaget-halvfabrikat-konservburksmat? Jag tror inte att skillnaden skulle vara märkbar, och dessutom skulle det vara mycket mycket nyttigare.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lillis wrote:
Andrej wrote:Jag skulle vilja påstå att jag inte har råd att vara vegitarian då min upplevelse är att nästan all den lågbudget kost jag får i mig innehåller just animaliska produker. Alternativet skulle vara att stympa variationen i min redan variationsfattiga diet.

Grönsaker är alldeles för dyra i jämförelse med tex. ärtsoppa (med fläsk) för 7:90kr. Hade jag haft ekonomin samt någon inneboende (så att man inte lagar mat åt sig själv, för det är olidligt ledsamt) så skulle jag seriöst överväga att byta mina animaliska kostvana mot en vegetarisk sådan.
Now now... Du menar att om jag går ned till Netto och köper vegetarisk mat som skulle räcka för dig i en vecka så skulle det bli dyrare än din överskottsbolaget-halvfabrikat-konservburksmat? Jag tror inte att skillnaden skulle vara märkbar, och dessutom skulle det vara mycket mycket nyttigare.
Nja, om du går till en affär i närheten av mig och köper det med hänsyn till att jag inte har en frys så menar jag att det blir dyrare. Att det skulle vara nyttigare tvekar jag inte på.

Dessutom så är det sällan jag äter något så lyxigt som det som kommer ur konserv.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jag vill inte äta med samma bestick som vegetarianer skurit i grönsaker med ::)

Nej men det känns som att det här ämnet någon gång kommer leda till ett världskrig.

Jag tycker det är konstigt egentligen att veganer som är veganer för att de tycker synd om djuren (ursäkta formuleringen kom verkligen inte på något bättre) klarar av att vara nära köttätare utan att vara konstant arga och sura eller till och med aggressiva. Jag blir ju arg om jag ser någon göra något som jag tycker är helt fel, det borde veganer också bli.
Glossolalia coats my skin
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

ulflaban wrote:Jag vill inte äta med samma bestick som vegetarianer skurit i grönsaker med ::)

Nej men det känns som att det här ämnet någon gång kommer leda till ett världskrig.

Jag tycker det är konstigt egentligen att veganer som är veganer för att de tycker synd om djuren (ursäkta formuleringen kom verkligen inte på något bättre) klarar av att vara nära köttätare utan att vara konstant arga och sura eller till och med aggressiva. Jag blir ju arg om jag ser någon göra något som jag tycker är helt fel, det borde veganer också bli.
Det är skillnad på att bli upprörd och på att ständigt uttrycka det - speciellt när det inte är till någon nytta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

JAg äter bvara kött å inga grönsaker. Lr jotyp gurka lr salladen i kebabrulalrna e det enda jag äter i "vegertariskväg" Vad kalals jag då? :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

lillis wrote:Det är skillnad på att bli upprörd och på att ständigt uttrycka det - speciellt när det inte är till någon nytta.
Men skulle man inte tillslut bryta ihop då eller håller man regelbundna möten med frivilliga offer att uttrycka sig på för att hålla upprördheten på en behändig nivå?
Glossolalia coats my skin
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Stiiig wrote:JAg äter bvara kött å inga grönsaker. Lr jotyp gurka lr salladen i kebabrulalrna e det enda jag äter i "vegertariskväg" Vad kalals jag då? :D
Svenne. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

ulflaban wrote:Jag vill inte äta med samma bestick som vegetarianer skurit i grönsaker med ::)

Nej men det känns som att det här ämnet någon gång kommer leda till ett världskrig.

Jag tycker det är konstigt egentligen att veganer som är veganer för att de tycker synd om djuren (ursäkta formuleringen kom verkligen inte på något bättre) klarar av att vara nära köttätare utan att vara konstant arga och sura eller till och med aggressiva. Jag blir ju arg om jag ser någon göra något som jag tycker är helt fel, det borde veganer också bli.
Jag blir riktigt sur när människor tittar på mitt käk o skrockar fram: "håhå, sån jäkla kaninmat kan man ju inte bli mätt på, du måste ju ha kött till!" sen går de o äter sina korvar från Lidl med massor av ketchup o inbillar sig att deras krubb är bättre än mitt.

Men annars bryr jag mig inte så mycket det är helt enkelt inte lönt.
Det är bara att hoppas på en ny, smartare generation som inte vill ödelägga planeten med sitt frossande.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Pontarius wrote:"håhå, sån jäkla kaninmat kan man ju inte bli mätt på, du måste ju ha kött till!"
Tur man inte är sån då ::)
Glossolalia coats my skin
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

En vän (som är vegetarian) sade nyligen att det är väldigt vanligt med att vegitarianer slutar vara vegitarianer runt 35. Då brukar dom ge upp just för att man som vegitarian konstant blir mobbad.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Pontarius wrote:Jag blir riktigt sur när människor tittar på mitt käk o skrockar fram: "håhå, sån jäkla kaninmat kan man ju inte bli mätt på, du måste ju ha kött till!" sen går de o äter sina korvar från Lidl med massor av ketchup o inbillar sig att deras krubb är bättre än mitt.
Jag ser på deras mat och blir ledsen. Det är så obviously ohälsosamt och de ser det inte and it makes me a sad panda.
Stiiig wrote:JAg äter bvara kött å inga grönsaker. Lr jotyp gurka lr salladen i kebabrulalrna e det enda jag äter i "vegertariskväg" Vad kalals jag då? :D
Normal svensk tonåring. Du påminner mig om jag själv när jag var i din ålder! ;)
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Stiiig wrote:JAg äter bvara kött å inga grönsaker. Lr jotyp gurka lr salladen i kebabrulalrna e det enda jag äter i "vegertariskväg" Vad kalals jag då? :D
Fortsätter du så är risken stor att du så smånigom kommer att kallas "sjuk".
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

ulflaban wrote:Jag tycker det är konstigt egentligen att veganer som är veganer för att de tycker synd om djuren (ursäkta formuleringen kom verkligen inte på något bättre) klarar av att vara nära köttätare utan att vara konstant arga och sura eller till och med aggressiva. Jag blir ju arg om jag ser någon göra något som jag tycker är helt fel, det borde veganer också bli.
Varför bry sig om något sådant egentligen? Jag kan garantera dig att du lär få en snyting om du fortsätter med en sådan översittarattityd länge till.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Att tycka att det är konstigt att veganer/vegetarianer tycker synd om djuren för sättet de behandlas på anser jag inte vara särskilt bra argument. Snarare är det ett bevis på att man själv är en kall och okänslig människa.

Det är klart fan djuren inte tycker om att bo trångt, utnyttjas för att sedan slaktas. Frågan är bara om man har empati/ork nog att bry sig eller inte.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply