Rättigheter till XP-användarkonto, hjälp!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Rättigheter till XP-användarkonto, hjälp!

Post by topic »

Först och främst vill jag säga hej till allihopa. Var några år sen man skrev här senast!

Så, till problemet...

Jag har ett problem med min användare "Administratör" till Windows (XP Pro). Det verkar som om den inte har fulla rättigheter, och detta skapar problem när jag försöker installera vissa program och liknande. Jag har bara detta användarkontot.

Jag har redan provat att lösa problemet genom att gå in under de olika hårddiskarnas säkerthetsflikar (egenskaper > säkerhet > avancerat> och kolla så att alla rättigheter är ikryssade, samt kryssat i "Ersätt behörighetsposter för alla underordnade objekt med de poster som visas här och som är tillämpliga för underordnade objekt.", men det har inte förändrat någonting.

Mitt huvudsakliga problem just nu är att jag försöker uppdatera WoW. Allt går bra till det är ca. 5% kvar. Då kommer en ruta upp som säger att jag inte kan ändra/skapa en fil p.g.a bristande rättigheter för användaren "Administratör".

Detta har även hänt tidigare då jag försökt installera iTunes (quicktime), så det är inget nytt för just detta.

Några smarta idéer som kan hjälpa en stackars mig?
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

testa att starta i Felsäkert och installera? Trodde bara det fanns tre typer av konton till XP: Admin, User och guest :S
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

SpiXx^Orginalet wrote:testa att starta i Felsäkert och installera? Trodde bara det fanns tre typer av konton till XP: Admin, User och guest :S
Poweruser finns också :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Post by topic »

Hej igen.

Jo jag har provat det, men då står det att "Windows Installer" (eller liknande) inte kan starta i felsäkert läge.

Går det inte på något sätt att ändra användarkontots rättigheter?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Har stängt några tjänster? :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

När man installerar en del program så hamnar en del i All user och en del i den egna mappen i startmenyn. Jag brukar flytta över allt till min startmeny det första jag gör efter en installation. Jag är dock osäker om det hjälper att göra så ,men testa går ju.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Post by topic »

Hej hej, nu var jag här igen. Tyckte det var bättre att kommentera här istället för att skapa en ny tråd om samma problem.

Jag tampas alltså fortfarande med detta, och skulle uppskatta era idéer kring en eventuell lösning.

Ett exempel på ett av det flertal felmeddelanden jag stöter på.

- Kalle
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Låter skumt :S aldrig sett felet innan.
Har du stängt av flertalet tjänster under Administrationsverktyg i kontrollpanelen?
Har du råkat ut för virus? Jag antar att du har uppdaterat antivirusprogram och adaware-mjukvara och söker igenom med jämna mellanrum?

Det låter somsagt mycket konstigt, ingen som har vart inne och rört runt i registret?
http://murl.se/19715 kan inte ha något med detta att göra tro?
Annars får du väl se om du kan försöka reparera Registret och windows
eventuellt en ominstallation?!?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

=)
-HKLM\Software\Classes\QuickTimePlayerLib.QuickTimePlayerapp\CLSID.

-hur tar man bort nyckeln?

-Högerklicka > Ta bort eller Del.

-ja men va fan e nyckeln??
Värt att minnas.
User avatar
DavidFh
Posts: 13
Joined: 2007-01-09 21:17:57
Contact:

Post by DavidFh »

Jalle64 wrote:
SpiXx^Orginalet wrote:testa att starta i Felsäkert och installera? Trodde bara det fanns tre typer av konton till XP: Admin, User och guest :S
Poweruser finns också :P
Om jag ska vara petig så finns:

Administratörer
Ansvariga för nätverkskonfugurering
Ansvariga för replikering
Ansvariga för säkerhetskopiering
Användare
Användare av fjärrskrivbord
Gäster
Privilegierade användare
samt
Hjälptjänster

:)
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

topic wrote:Hej hej, nu var jag här igen. Tyckte det var bättre att kommentera här istället för att skapa en ny tråd om samma problem.

Jag tampas alltså fortfarande med detta, och skulle uppskatta era idéer kring en eventuell lösning.

Ett exempel på ett av det flertal felmeddelanden jag stöter på.

- Kalle
Nu är jag nog ute och cyklar men...

Vem har behörigheten för den nyckeln ?
Starta regedit och leta dig fram till den nykeln som bild visar, högerklicka på den och välj behörighet. Vem är aktuell ägare under fliken ägare ? Kanske finnas en ledtråd där likaså för WOW att en eller flera filer i WOW-mappen har denna behörighet också.

Edit:
Läste ditt första inlägg igen och kom på att det verkar vara något annat.
Post Reply