Testa internet utan hemnätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Testa internet utan hemnätverk

Post by Wookiee »

Hej

För att ta allt från början så var det så att jag fråga farsan varför inte vi skaffar 24mbit/s istället för vårat 8mbit/s. Fadern min ringde då till bredbandsbolaget och frågade vad som krävs, vad det kostar osv. På bbb sa de då att vi redan har det bästa möjliga, vilket farsan sedan talade om för mig varpå jag blev grymt förvånad. Jag laddade ner tptest och testade, ~5,2mbit/s. Far ringde igen och de sa då att pga av någon säkerhetsgrej så hade anslutningen skruvats ned till 6mbit/s. Detta stämde mycket bra eftersom de på bbbs hemsida säger att man bara får ca 85% av max hastigheten, 85% av 6 blir 5,2. Men tjejen i telefon sa också att hon skruvar upp det till fullt igen. Under de kommande 12 timmarna körde jag tptest ca 10 ggr, ingen skillnad (jag testade även med alla andra datorer i nätverket avstängda). Så idag ringde farsan igen varpå de svarade att vi ska testa att koppala upp datorn utan routern och även eventuella brandväggar osv för att testa, och därmed kommer vi till mitt problem. Hur gör jag så att datorn kopplar upp sig mot internet utan routern som den är inställd till?
Självklart har jag kopplat min dators internetsladd direkt i modemet så att routern inte är ikopplad. Men hur ställer jag sedan in min dator så att den inte ska söka upp routern först eller vad den nu gör?

Förmodar att det är mer som ni behöver veta för att svara på detta, men jag vet inte vad, så jag svarar gärna på de frågor ni har :).

Jag tackar och bockar hjärtligt för att hjälp ;D

PS: Lessen för de dåliga benämningar jag använder på vissa saker, är bara en simpel amatör så jag kan inte så mycket :-[
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Ställ in att den ska erhålla ip och dns automatiskt.

Gå till nätverksanslutningar, Högerklicka på nätverkskortet och sen egenskaper, markera Internet Protocol (TCP/IP) och tryck på Egenskaper.

Där ställer du in erhåll automatiskt.
Glossolalia coats my skin
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

När du säger "nätverkskortet", vad menar du då? Det finns bara Anslutning till lokalt nätverk och PlayLinc Connection.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Wookiee wrote:Anslutning till lokalt nätverk
Den menar jag.
Glossolalia coats my skin
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Testade detta men det fungerade inte.
Men en fråga, eftersom jag kopplar ur nätverket/routern så borde jag väll inte gå in och konfigurera i "Anslutningar till lolakt nätverk"? Har förmodligen fel men det skadar aldrig att fråga :P
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Ingen annan som vet hur jag tillfälligt ställer in datorn på att inte ta kontakt med min router utan ta kontakt med internet direkt? ;(
deegan
Posts: 10
Joined: 2003-10-09 12:48:47
Location: Härnösand
Contact:

Post by deegan »

Men en fråga, eftersom jag kopplar ur nätverket/routern så borde jag väll inte gå in och konfigurera i "Anslutningar till lolakt nätverk"? Har förmodligen fel men det skadar aldrig att fråga
Låt inte namnet luras, den skulle kunna heta "jag måste köpa mjölk idag", det har liksom inte med saken att göra det är tcp/ip inställningarna för ett nätverkskort helt enkelt och namnet är ovesäntligt. Eftersom det verkar vara förbryllande ibland att det står "lokalt nätverk" när man vill ansluta till "internet" så kan du skriva ner (eller bara komma ihåg) att det är inställningarna för nätverkskortet och "lokalt" betyder inget mer än att det är så man benämnt det hela.
Ingen annan som vet hur jag tillfälligt ställer in datorn på att inte ta kontakt med min router utan ta kontakt med internet direkt?
Nu vet jag inte hur nogran du har varit med något alls, har heller ingen aning om vilken nivå din skill är men jag ska ge några tips som brukar fungera.

1) Du kopplar ju ur hela verskamheten med modem och router, strömlöst allting.

2) Sätt i nätverkskabeln från modemet till din dator, och om den kabeln nu är för kort så flyttar du ju bara kabeln som går från datorn in till modemet istället. Jag har jobbat support och det är inte helt ovanligt att folk går ner på dagisnivå när det kommer till sånt här. Ta inte illa upp det bara är så. :)

3) I med strömmen till modemet, se till så allt lyser som det ska.

4) Start -> Inställningar -> Nätverks Anslutningar -> Högerklicka "anslutning till lokalt nätverk" -> Status -> klicka på fliken "Support" eller har du svenska står det "Stöd".

5) I den här rutan har du nu allt du behöver. Det står vilken IP-adress du har, vilken gateway/dns och sånt som man har. Det finns en knapp som heter reparera som är samma sak som ipconfig /renew vilken är till för att skicka ny förfrågan till eventuell DHCP (vi får ju anta att du har anslutning) om nytt IP. Har du inte fått något IP (169.x.x.x är inte ett bra IP) så får du använda den för att förnya.

Du måste fysiskt koppla från router om du ska förbi den iaf, såvida du inte har en egen komponerad router/fw (typ linux, *bsd) men då vet du nog hur man gör också.

God Jul, hoppas du fick ut något av det här.
omfg ffs monkii!!!11
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Inget illa taget, ju lägre nivå du tar de på desto mindre är chansen att något går fel ;). Några steg visste jag redan, men inte några detlajer och inte heller det där med statusknappen. Ska kolla detta så fort syrran kan släppa internet för 10 sekunder på hennes dator :[ :P.

Tack igen, får hoppas detta funkar :).

God Jul ;D
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

"Man får bara 85% av hastigheten"....

Tänk om SJ skulle köra samma trick. Du köper en biljett till stockholm, i Örebro säger de "Vi kör bara 85% av sträckan, du får ta taxi resten av vägen". Sedan tar du taxi, och de säger "Vi kör bara 85% av sträckan" och sedan hur du en cykel, som bara räcker 85% av den sträckan. Och så fortsätter det i all oändlighet ändå tills det är ett oändligt litet avstånd kvar.



Vad fånigt, är det verkligen lagligt att annonsera ut något när man bara får 85% av det?
Typ "Köp lösvikt 9.99 kr/hg", sedan tar du lösgodis för 23:50.. betalar och kassören häller ut hälften av godiset och säger "God jul".
wham bam thank-you ye -ma'am
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

lyckegard wrote:"Man får bara 85% av hastigheten"....

Tänk om SJ skulle köra samma trick. Du köper en biljett till stockholm, i Örebro säger de "Vi kör bara 85% av sträckan, du får ta taxi resten av vägen". Sedan tar du taxi, och de säger "Vi kör bara 85% av sträckan" och sedan hur du en cykel, som bara räcker 85% av den sträckan. Och så fortsätter det i all oändlighet ändå tills det är ett oändligt litet avstånd kvar.



Vad fånigt, är det verkligen lagligt att annonsera ut något när man bara får 85% av det?
Typ "Köp lösvikt 9.99 kr/hg", sedan tar du lösgodis för 23:50.. betalar och kassören häller ut hälften av godiset och säger "God jul".
Haha, det där låter som Archimedes Paradox (tror iaf det var hans) :P

Det du säger är sant, men ändå inte. De sänder ut det de säger (tex 24mibt/s), men pga av resistens i ledningarna etc så försvinner lite. Det är som elen i huset, inte får du allt kraftverket skickar till dig, lite försvinner på vägen ;)
deegan
Posts: 10
Joined: 2003-10-09 12:48:47
Location: Härnösand
Contact:

Post by deegan »

Tänk om SJ skulle köra samma trick. Du köper en biljett till stockholm, i Örebro säger de "Vi kör bara 85% av sträckan, du får ta taxi resten av vägen". Sedan tar du taxi, och de säger "Vi kör bara 85% av sträckan" och sedan hur du en cykel, som bara räcker 85% av den sträckan. Och så fortsätter det i all oändlighet ändå tills det är ett oändligt litet avstånd kvar.
Det är ju visserligen att vända på orden att säga sådär. Det som gäller är att leverantören garanterar 85% av hastigheten, oftast får man ju mer, men varför man sagt såhär är för att man ska ha en gräns där man kan få tillbaka pengar för att hastigheten inte har varit OK under en viss tid. Tiden diffar från leverantör till leverantör.
omfg ffs monkii!!!11
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

deegan wrote:
Tänk om SJ skulle köra samma trick. Du köper en biljett till stockholm, i Örebro säger de "Vi kör bara 85% av sträckan, du får ta taxi resten av vägen". Sedan tar du taxi, och de säger "Vi kör bara 85% av sträckan" och sedan hur du en cykel, som bara räcker 85% av den sträckan. Och så fortsätter det i all oändlighet ändå tills det är ett oändligt litet avstånd kvar.
Det är ju visserligen att vända på orden att säga sådär. Det som gäller är att leverantören garanterar 85% av hastigheten, oftast får man ju mer, men varför man sagt såhär är för att man ska ha en gräns där man kan få tillbaka pengar för att hastigheten inte har varit OK under en viss tid. Tiden diffar från leverantör till leverantör.
Jag tror inte nån ISP säger "garanterar", så det är nog lite tveksamt om man ska slänga sig med
just det ordet. Dessutom är det inte heller samma sak att åka 85% av sträckan om man får nedsatt
hastighet. Det är som om snö och is gör att man bara kan åka 90 på 110-vägen. Inget att lägga
ner vägverket för.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Wookiee wrote:Haha, det där låter som Archimedes Paradox (tror iaf det var hans) :P

Det du säger är sant, men ändå inte. De sänder ut det de säger (tex 24mibt/s), men pga av resistens i ledningarna etc så försvinner lite. Det är som elen i huset, inte får du allt kraftverket skickar till dig, lite försvinner på vägen ;)
Nu tänker du fel.
Är det för långa avstånd så skruvar de ner hastigheten för att annars så blir det kortslutning i ledningarna (på grund av induktion om jag kommer ihåg orden rätt).
Angående elen så Ja, 60% försvinner för att värma upp ledningarna, men du betalar ändå för den elen som är inne i ditt hus - inte den som kråkorna värmer sig på!
wham bam thank-you ye -ma'am
deegan
Posts: 10
Joined: 2003-10-09 12:48:47
Location: Härnösand
Contact:

Post by deegan »

Jo alltså det är garantin man har och om man får sunkigare än 85% av den hastighet du betalar för så får man kompensation. Alltså det handlar inte om att dom säger "åh åh vi ska försöka men vi lovar dig att här är din hastighet." utan det är mer "Om din anslutning går sunkigare än 85% av utlovad/utannonserad hastighet så kan du få kompensation."

Kompensationen i sig sedan är något man får diskutera sig till, det finns onekligen fucknuts som sitter och kör TPtest hela tiden och tror att dom kan ringa in när dom börjar få pissiga värden för att dom belastar linan max konstant. *rant rant rant*.. God fortsättning.
omfg ffs monkii!!!11
Post Reply