Brukar ni spontant rådgiva folk?
Brukar ni spontant rådgiva folk?
När jag går in i en stor elektronikkedja, t.ex onoff, hör jag iaf minst 1 felaktigt (kanske med flit) påstonde av en säljare som (kanske) försöker lura en kund, t.ex "X1300 turbo cache 512 mb är det hetaste på marknaden för alla gamers". Jag får nästan alltid godlust att hoppa fram och säga "nej det är det inte", men har aldrig kommit till handling. Hur brukar ni göra?
Dyslexi
Jag är rätt blyg av mig så jag brukar inte göra det men jag vill så gärna. De få gångerna jag väl gör det så blir personen i fråga väldigt glad att man gjorde det. Och det gör ju givetvis mig lite glad och "stolt" men som sagt, blyg så det brukar inte ske allt för ofta.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Jag har väl några gånger klivit fram och sagt "ursäka mig, men det där stämde inte riktigt, så här är det...." både när butikspersonal och privatpersoner stått och snackat skit.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Haha alltid lika kul att höra dem göra sig till åtlöje och samtidigt lura kunden..
Brukar dessvärre inte hoppa in och tillrättavisa dom men man blir bra sugen ibland..
Särskilt roligt är det ju när man frågar om hjälp själv och får höra deras skrattretande svar
Tråkigast är ju att PC-city, som presenterar sig som dataexperter i deras rekamblad, är nästan värre än onoff och elgiganten o.sv..
Brukar dessvärre inte hoppa in och tillrättavisa dom men man blir bra sugen ibland..
Särskilt roligt är det ju när man frågar om hjälp själv och får höra deras skrattretande svar
Tråkigast är ju att PC-city, som presenterar sig som dataexperter i deras rekamblad, är nästan värre än onoff och elgiganten o.sv..
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
Jag brukar göra något annat roligare, går till onoff/siba eller liknande och säger att min dator som jag köpt hos dom är trasig, senast hade min cpu smält och runnit ner på grafikkortet.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
När man säger att en vara är hetast på marknaden just nu menar man kanske att den är bland de bästa prylarna de har tillgängliga just i den butiken eller? På så sätt förvränger man sanningen lite, men inte lurar helt och hållet.
Gör man inte fel om man medvetet försöker ''lura'' en kund till att köpa en produkt. Det är ju trots allt inte alltid kunder har koll på allt så att säga...
Gör man inte fel om man medvetet försöker ''lura'' en kund till att köpa en produkt. Det är ju trots allt inte alltid kunder har koll på allt så att säga...
Jag menar mest som när kunden frågar om en R2-DVD "kan den spela amerikanska skivor" och säljaren säger "ja"...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Om folk blir grundlurade så är det fan deras eget jävla problem. Att de inte tar reda på fakta innan tyder på att de är teknik-nollor.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Jag håller inte fullt ut med er som tycker det är kundens egna fel.
Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.
Jag tycker man alltid ska lägga sig i när man hör någon kund bli lurad. Dom blir så tacksamma.
Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.
Jag tycker man alltid ska lägga sig i när man hör någon kund bli lurad. Dom blir så tacksamma.
- Mr Einstein
- Posts: 1935
- Joined: 2006-07-28 13:15:02
Känner en som köpte en ganska klen dator och skulle bara använda den för att i pincip surfa och kolla på film.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.
Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten
Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.
Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten
Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
Båda problemen hade lösts genom att läsa igenom manualen.Mr Einstein wrote:Känner en som köpte en ganska klen dator och skulle bara använda den för att i pincip surfa och kolla på film.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.
Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten
Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Säljares jobb är att sälja. Säljer de inte så blir de av med jobbet.ulflaban wrote:Jag håller inte fullt ut med er som tycker det är kundens egna fel.
Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.
Kunders jobb är att begripa vad de köper. Gör de inte det, så blir de sådana som tror på TV-Shop, Gud, eller andra idiotiska saker.
Det är bra, deras dumhet gör att kapitalismen går bra.
Ja, gör som du vill.Jag tycker man alltid ska lägga sig i när man hör någon kund bli lurad. Dom blir så tacksamma.
Aotearoa - tino rangatiratanga
- Mr Einstein
- Posts: 1935
- Joined: 2006-07-28 13:15:02
Sorry...men endast datanördar läser dessa manualer som innehåller teknisk data.Anteaeg wrote:Båda problemen hade lösts genom att läsa igenom manualen.Mr Einstein wrote:Känner en som köpte en ganska klen dator och skulle bara använda den för att i pincip surfa och kolla på film.
Grejen var den att grafikkortet hade inget tv-out.
En försäljare lyckades kränga på honom ett grafikkort för 1500- som inte ens den klena datorn klarade av...512 RAM bla bla bla...visst låter det bra men bilden fryste hela tiden, tyvärr.
Grannen köpte ett trådlöst nätverk...och på OnOff sade dem att det är bara att åka hem och i princip koppla in en sladd så ska det fungera.
Jag tror han höll på en hel dag med hjälp av en kompis att få det att fungera men INTE...så han åkte tillbaka till OnOff med skiten
Databranschen är en luddig bransch.
Man måste nästan alltid lita på någon kunning liten datanisse...för att få saker och ting att fungera...och det tycker jag är fel.
Om vanligt folk läser dem så förstår dem ändå inte hälften av vad som står i dem....det behövs kunskap.
Min Dlink 624+ funkade med bara ström och internetanslutning, iofs utan skydd.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Fick en Audio/Video Sender av mormor och morfar:
Började med att studera manualen....Wtf...Flummigt som fan.
-Får improvisera
Lyckades med hjälp av en händig mamma få igång alltihopa och jag måste säga att ngn sämre manual har mitt öga aldrig skådat
Dessutom så skulle jag gärna kommentera en försäljare om det han sade var felaktigt.
Började med att studera manualen....Wtf...Flummigt som fan.
-Får improvisera
Lyckades med hjälp av en händig mamma få igång alltihopa och jag måste säga att ngn sämre manual har mitt öga aldrig skådat
Dessutom så skulle jag gärna kommentera en försäljare om det han sade var felaktigt.
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson
"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
- mohammedbilderna
- Posts: 342
- Joined: 2006-03-09 22:34:57
Har du tummen på ovansidan av handen istället för sidan?Shinzu wrote:Fick en Audio/Video Sender av mormor och morfar:
Började med att studera manualen....Wtf...Flummigt som fan.
-Får improvisera
Lyckades med hjälp av en händig mamma få igång alltihopa och jag måste säga att ngn sämre manual har mitt öga aldrig skådat
Dessutom så skulle jag gärna kommentera en försäljare om det han sade var felaktigt.
Min tumme är placerad på samma plats som hos en vanlig homo sapiens.mohammedbilderna wrote:Har du tummen på ovansidan av handen istället för sidan?
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson
"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
Gud, vad jag har saknat ett inlägg av den här kalibern från din sida. Underbart.fisk wrote:Säljares jobb är att sälja. Säljer de inte så blir de av med jobbet.ulflaban wrote:Jag håller inte fullt ut med er som tycker det är kundens egna fel.
Personalen borde inte få ljuga, det skulle vara hårda straff på det. Vissa människor orkar faktiskt inte ta reda på saker i förväg och det är just därför personalen finns där, för att hjälpa - inte lura.
Kunders jobb är att begripa vad de köper. Gör de inte det, så blir de sådana som tror på TV-Shop, Gud, eller andra idiotiska saker.
Det är bra, deras dumhet gör att kapitalismen går bra.
Jag tog mig dessutom friheten att trycka backspace på några av dina överflödiga radbrytningar. Tack.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...