Glesbygd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Vafan.. åka 15 mil för att hälsa på nån som "Kanske" är hemma för kaffe/bira är ju fullt normalt..
...Gubbe....
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Stiiig wrote:ja där ser man... centrala sthlm. man skall altså ringa och boka ett möte med dig en månad innan man hälsar på! det var ju det jag sa ffs!
Nej, jag sa att du är en oförskämd snorvalp om du dyker upp utanför min dörr och förväntar att bli insläppt, ringer du 15-30 minuter i förväg så är det en annan sak.

Eftersom du var mindre intresserad av det jag försökte diskutera med dig utan endast ville veta vart jag bodde så att du kunde rabbla dina löjliga, överdrivna fördommar. Man får se det på den ljusa sidan, det finns alltid människor som kommer bekräfa de rådande fördommarna om glesbyggdsbefolkningen.


Kan den högre andelen självmord eventuellt vara ett evolutionsbiologiskt ansvarstagande eller är det bara en reaktion på att de gör sin första flickvänn gravid när de är 16-17?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

ja där ser man... centrala sthlm. man skall altså ringa och boka ett möte med dig en månad innan man hälsar på! det var ju det jag sa ffs!
Nej, jag sa att du är en oförskämd snorvalp om du dyker upp utanför min dörr och förväntar att bli insläppt, ringer du 15-30 minuter i förväg så är det en annan sak.
förvänta dig inte att jag tänker dyka upp utanför din dörr.

Eftersom du var mindre intresserad av det jag försökte diskutera med dig utan endast ville veta vart jag bodde så att du kunde rabbla dina löjliga, överdrivna fördommar. Man får se det på den ljusa sidan, det finns alltid människor som kommer bekräfa de rådande fördommarna om glesbyggdsbefolkningen.
ja men det var ju det jag var ine på från början, Att folk från staden är mindre sociala än oss på "glesbyggden". och jag fick fram ett kalrt bevis påa tt det är så det ligger till. du ska ju ha ett bokat möte en månad i förväg med nån om de ska vara nått verakr det som.

och ang det där mer fördommar så kan man ju böraj undra vem det är som hugger i eg? hur mkt fördommar har inte du mot mig?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Stiiig wrote:och ang det där mer fördommar så kan man ju böraj undra vem det är som hugger i eg? hur mkt fördommar har inte du mot mig?
Jag har haft väldigt lite fördommar om dig, men du har gång på gång uppfyllt dom stereotypa förommar som finns.

Tillexempel så brukar jag inte förutsätta att den idioti som du uppvisar är något som gäller för alla andra på glesbyggden (jag hoppas innerligt om att du är ensam), det enda jag har mot dig är det du själv bekännt och uppvisat.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

har bott i Björnlunda och det kan inte bli så mycket mer lantort än det, men jag kan inte påstå att skillnaderna är så stora när man kommit till link.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Livet i glesbyggd är väll inte lika intressant så man måste leva lite on the edge för att inte va helt uttråkad vid 20 års strecket...

Slutade snusa i fredags, den ni ;) Inget med nyår att göra kan jag säga direkt, och räknas inte in som glesbyggdsboende.

Andrej - Du är nog den mest bistra filuren en kvinna pressat ur sig.
Att du funderat mycket på att göra som moppemannen på 16 bast med gravid flickvän från burträsk märks nästan för tydligt, gaska upp dig!
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Det är klart skönare att bo i en glesbyggd enligt mig. De första 16 åren i mitt liv bodde jag 2 km från min närmsta granne, och 4 mil från närmsta stad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

maciato wrote:Andrej - Du är nog den mest bistra filuren en kvinna pressat ur sig.
Att du funderat mycket på att göra som moppemannen på 16 bast med gravid flickvän från burträsk märks nästan för tydligt, gaska upp dig!
Referenser till mopeder och öknamn på städer går förlorade på mig, jag sysslar inte med sådant. :P
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Enda jag vet om Burträsk är att en kursare en dag åkte dit och totalt saknade täckning på sin mobiltelefon hela dagen. ^^ Fnissar alltid åt det när jag passerar skylten mot Burträsk.

Jag vill tro att klyftan mellan glesbygd och tätort tunnas ut i takt med att hushållen i glesbygderna får nätuppkoppling och blir mindre isolerade. Glesbygdsbor blir lika omvärldsmedvetna, men har forfarande möjligheten att få tystnad och avskildhet, vilket är litet svårare i större tätorter.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:Referenser till mopeder och öknamn på städer går förlorade på mig, jag sysslar inte med sådant. :P
Burträsk finns på riktigt. Jag har sett det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Burträsk finns på riktigt. Jag har sett det.
Jag har varit i Bastuträsk.

Jag var körkarl, och fick en lastbil att välta ett jättelikt fågelbord (föreställande ett hus) i den hålan.

Mycket roande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote:ringer du 15-30 minuter i förväg så är det en annan sak.
Det beror väl på vem som ringer ;) Inte skulle väl jag få komma hem till dig ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock wrote:Det beror väl på vem som ringer ;) Inte skulle väl jag få komma hem till dig ;D
Du har inte mitt hemnummer eller mobilnummer, jag står inte i katalogen. Jag har mitt på det torra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote:
nem wrote:Burträsk finns på riktigt. Jag har sett det.
Jag har varit i Bastuträsk.

Jag var körkarl, och fick en lastbil att välta ett jättelikt fågelbord (föreställande ett hus) i den hålan.

Mycket roande.
Burträsk har man varit till några gånger. God mat på värdshuset.
Uppvuxen ca 3 mil norr om Bastuträsk! :D
Bastuträsk är fö inte mycket för världen...hehe..
Enda anledningen till att man besöker byn är om man ska åka tåg norr eller söderut. :)
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

konstiga nanm, jag har då vart på konstiga ställen jag men, Klitten, Kåtila, bögtjärnsvägen, kittan, grötole, aset med flera... och konsitgt nog ligger de flesta av dom i älvdalen...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Kanske ska nämna att jag verkligen är uppvuxen i glesbyggd.
En lite by vid namn Rålund (Boliden postområde), ca 20 invånare då! :D
Appropå Stiiigs post, så har vi ju trevliga ortsnamn här uppe oxå.
Bla Mensträsk! :D
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Fylleån i Halland brukar jag köra förbi ibland ;)
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Jag har iofs inte bott i glesbygd, men jag hade iaf 1 mil till närmaste stad/samhälle. Det gör att man sätter sig inte direkt på cykeln för att handla mat, åka till skolan eller vad man nu ska göra i stan.
Min teori är (inte bara min, de nämnde det i artikeln också) att längre avstånd inte bidrar till mer motion, utan snarare till mindre.
Nu när jag bor i stan, cyklar eller går jag oftast...
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jag växte upp i Kärrbo som ligger 1-2mil utanför västerås, i ett hus som heter Frutorpet. Ringa i förväg när man ska till en lekkamrat eller till gamla storfiskarn och dricka kaffe var ju ungefär som att låsa bilen - varför? Vi hade väl tur som inte var så populära så folk sällan hälsade på oss, utan vi bara snyltade på andra.

Men jag tycker det är ungefär så i de flesta villaområden med där man går till kompisen på andra sidan gatan utan att höra, då handlar det ju inte om avstånd, men ändå inte fan ringer man på dörren innan man klampar in...

Nu som stadsbo bokar jag tid en månad innan de få gångerna jag "hälsar på en bekant" och det är faktiskt inte så konstigt att folk spelar wow.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Anzy wrote:Kanske ska nämna att jag verkligen är uppvuxen i glesbyggd.
En lite by vid namn Rålund (Boliden postområde), ca 20 invånare då! :D
Appropå Stiiigs post, så har vi ju trevliga ortsnamn här uppe oxå.
Bla Mensträsk! :D
i Mensträsk gick min mamma skola :)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Re: Glesbygd

Post by Joe_Baker »

nem wrote:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 5&rss=1400

Vår glesbygd befolkas av feta snusare som saknar matkultur. Vem hade kunnat tro något sådant?
Ja, tacka vétt já landsbyggden!

Jag hade inte stått ut med att bo i en stor stad, för..törs jag säga det, folk i storstäder är så förbaskat fjolliga. ;D
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Tack alla glesbygdare, fortsätt gärna uppträda efter alla de fördomar vi stadsbor har om er så slipper jag känna mig så fördomsfull i framtiden. Underbar tråd där ni gör en fantastisk parodi på er själva.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

ziimzallabiim wrote:Tack alla glesbygdare, fortsätt gärna uppträda efter alla de fördomar vi stadsbor har om er så slipper jag känna mig så fördomsfull i framtiden. Underbar tråd där ni gör en fantastisk parodi på er själva.
Word.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Stiiig wrote:konstiga nanm, jag har då vart på konstiga ställen jag men, Klitten, Kåtila, bögtjärnsvägen, kittan, grötole, aset med flera... och konsitgt nog ligger de flesta av dom i älvdalen...
En till, dock inte i Älvdalen ;)
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Oh spank my ass and call me cowboy! ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply