Glesbygd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Trogdor wrote:
Stiiig wrote:konstiga nanm, jag har då vart på konstiga ställen jag men, Klitten, Kåtila, bögtjärnsvägen, kittan, grötole, aset med flera... och konsitgt nog ligger de flesta av dom i älvdalen...
En till, dock inte i Älvdalen ;)
klockrent. satt å kolald epå hitta på kartan där och hittade en till :D Blötpussen hette de :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

ziimzallabiim wrote:Tack alla glesbygdare, fortsätt gärna uppträda efter alla de fördomar vi stadsbor har om er så slipper jag känna mig så fördomsfull i framtiden. Underbar tråd där ni gör en fantastisk parodi på er själva.
HA HA
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ziimzallabiim wrote:Tack alla glesbygdare, fortsätt gärna uppträda efter alla de fördomar vi stadsbor har om er så slipper jag känna mig så fördomsfull i framtiden. Underbar tråd där ni gör en fantastisk parodi på er själva.
Du är precis lika fördomsfull om de uppfyller dina fördomar.

Många ser fördomar som något dåligt, men fördomar är något vi använder hela tiden i vår vardag, utan dessa skulle vi inte överleva.

Det är ogrundade fördomar som kan leda till skada för andra människor man bör undvika.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

[sarkasm]Det är inget fel på statsbor, bara sånna med riktnummret 08 :P[/sarkasm]
Nej men seriöst varför tror alla så illa om resp? Jamenar hälften av vad vi säger om 08 (att de inte vet va vinterdäck är + att de frågar ifall man säljer ägg på en ICA butik (nära)) och det 08 säger om oss är ändå bara larv och inget man själv tror på? eller tror ni seriöst på att alla landsortsbor är asocial? jag tror då inte att alla 08 e dumma i huvet bara en majoritet....
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Ingen mening att göra sig några illusioner, det finns lika stor andel idioter i storstan som på landsbygden.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Andrej wrote: Man ringer och hör om man är välkommen eller inte, allt annat är oerhört oförskämt.
Nej, det beror helt och hållet på vad för slags vänner/släkt/grannar man har, ev. var man bor geografiskt och framför allt ens egen mentalitet. I t.ex. Jugoslavien så är det normalt att grannen dyker upp helt oanmäld, ibland utan att ens ringa på dörren. En god granne blir nästan som en del utav familjen och därmed suddas formaliteter ut. I gengäld så är en granne alltid där när man är i onåd, till skillnad för här i Sverige där man knappt känner dom.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Vet ni vad det är för skillnad på en 08 och ett Rövhål??




Svar: Det är ingen skillnad
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

robbobban wrote:Vet ni vad det är för skillnad på en 08 och ett Rövhål??




Svar: Det är ingen skillnad
Moget...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Ghlargh wrote:
ziimzallabiim wrote:Tack alla glesbygdare, fortsätt gärna uppträda efter alla de fördomar vi stadsbor har om er så slipper jag känna mig så fördomsfull i framtiden. Underbar tråd där ni gör en fantastisk parodi på er själva.
Du är precis lika fördomsfull om de uppfyller dina fördomar.

Många ser fördomar som något dåligt, men fördomar är något vi använder hela tiden i vår vardag, utan dessa skulle vi inte överleva.

Det är ogrundade fördomar som kan leda till skada för andra människor man bör undvika.
Självklart är en fördom en fördom även fast den visar sig vara sann. Lika självklart är det att jag fortfarande är lika fördomsfull även fast än mina fördomar visas stämma. Känslan jag talade om handlar om att få en fördom bekräftad gör att den inte känns lika omotiverad.

Precis som du själv säger så är fördomar något hälsosamt, det gäller bara att förvalta dem rätt och att ha en sund inställning till sin egen fördomsfullhet. Skillnaden mellan mig och 64bits lantiscrew är att jag vet att mycket av mina fördomar är just generaliseringar baserade på mina egna erfarenheter utan vidare efterforskning. Just därför yttrar jag dem inte och visar därmed inte min okunskap och osäkerhet.

Men för all del fortsätt, men gör det med vetskapen om att dem ni försöker förolämpa är oftast dem som skrattar mest.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Glesbygd är fint. Precis som skärgård. Skillnaden mellan glesbygd och skärgård är att på glesbygden så dricker sig alla fulla på hemmagjord sprit - medan på skärgården sysslar alla med inavel.

Annars handlar det bara om isolerade själar.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

derfian wrote:Ingen mening att göra sig några illusioner, det finns lika stor andel idioter i storstan som på landsbygden.
Hur menar du nu? :)
Du menar att det i en storstad med 1milj inv finns lika stor andel idioter som i ett landsbygdssamhälle med 100 inv?
Du tror inte chansen eller rättare sagt statistiken kanske skulle kunna antyda något annat?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anzy wrote:Hur menar du nu? :)
Du menar att det i en storstad med 1milj inv finns lika stor andel idioter som i ett landsbygdssamhälle med 100 inv?
Du tror inte chansen eller rättare sagt statistiken kanske skulle kunna antyda något annat?
Jo, och statistiken säger att de bor i glesbygden.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

nem wrote:
Anzy wrote:Hur menar du nu? :)
Du menar att det i en storstad med 1milj inv finns lika stor andel idioter som i ett landsbygdssamhälle med 100 inv?
Du tror inte chansen eller rättare sagt statistiken kanske skulle kunna antyda något annat?
Jo, och statistiken säger att de bor i glesbygden.
viket jag kan hålla med om, för det stämmer vad jag märkt...
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Anzy wrote:
derfian wrote:Ingen mening att göra sig några illusioner, det finns lika stor andel idioter i storstan som på landsbygden.
Hur menar du nu? :)
Du menar att det i en storstad med 1milj inv finns lika stor andel idioter som i ett landsbygdssamhälle med 100 inv?
Du tror inte chansen eller rättare sagt statistiken kanske skulle kunna antyda något annat?
Varför det? Folk är folk.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

nem wrote:Jo, och statistiken säger att de bor i glesbygden.
Om din definition på idiot är 'snusar, lider av fetma och saknar matkultur', OK.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det som utgör den här fördomen mot 08or är (ursäkta ordvalet) "lantisar" som flyttar in till storstaden och tror att man ska bete sig på just det där sättet som dom har trott tidigare (enligt fördomarna). Sen att det finns ett antal riktiga stockholmare som kanske beter sig så är ju en annan femma. Men de flesta av oss är ju faktist normala och stämmer inte överrens med de här fördomarna överhuvudtaget.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Varför denna hysteri över stockholmare? Kan man inte bara låta de där stackarna var i fred med sin otrevlighet?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Varför denna hysteri över stockholmare? Kan man inte bara låta de där stackarna var i fred med sin otrevlighet?
Jag känner att jag borde skriva något otrevligt till dig nu. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag menar det är inte direkt som att ni kan rå för det..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

enix wrote:Det som utgör den här fördomen mot 08or är (ursäkta ordvalet) "lantisar" som flyttar in till storstaden och tror att man ska bete sig på just det där sättet som dom har trott tidigare (enligt fördomarna). Sen att det finns ett antal riktiga stockholmare som kanske beter sig så är ju en annan femma. Men de flesta av oss är ju faktist normala och stämmer inte överrens med de här fördomarna överhuvudtaget.
Well, i egenskap av "lantis" som flyttat in till Tjockhult så kan jag inte hålla med dig. Fler människor har en dryg attityd jämfört med där jag kommer ifrån(Degerfors). Men visst, det är inte alls så extremt som många vill få det att verka
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply