Förbjuda våldsamma spel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Joe Baker, för en gångs skull så har du en hyfsad åsikt, men kan du sluta propagera för din åsikt med dumma och dåliga exempel så att vi andra slipper skämmas för att vi delar din åsikt i detta ämne?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Dissident wrote:
Joe_Baker wrote:Att säga att spel bara är dumt, är korkat.

Ungefär 50% av all engelska jag kan, har jag lärt mig genom att spela pc/tv- spel.

Och därav många ord som ej ens min engelsk lärare kan.

Kort sagt, spel är lärorikt. ;)
Det där är ju en svag induktion.
Huh?
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Andrej wrote:Joe Baker, för en gångs skull så har du en hyfsad åsikt, men kan du sluta propagera för din åsikt med dumma och dåliga exempel så att vi andra slipper skämmas för att vi delar din åsikt i detta ämne?
Nu förstår jag inte riktigt?
Det blév lite mkt svart mot vitt där tycker jag.

Vad var det nu för fel??!
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Joe_Baker wrote:
Dissident wrote:
Joe_Baker wrote:Att säga att spel bara är dumt, är korkat.

Ungefär 50% av all engelska jag kan, har jag lärt mig genom att spela pc/tv- spel.

Och därav många ord som ej ens min engelsk lärare kan.

Kort sagt, spel är lärorikt. ;)
Det där är ju en svag induktion.
Huh?
Svenska, språket man pratar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Joe_Baker wrote:
Andrej wrote:Joe Baker, för en gångs skull så har du en hyfsad åsikt, men kan du sluta propagera för din åsikt med dumma och dåliga exempel så att vi andra slipper skämmas för att vi delar din åsikt i detta ämne?
Nu förstår jag inte riktigt?
Det blév lite mkt svart mot vitt där tycker jag.

Vad var det nu för fel??!
Du rörde upp känslor i tråden om ett eventuellt raskrig mot björnar. Du hade visserligen rätt i att den genomsnittlige människan värdesätter andra människor högre än djur, men ibland hjälper det inte att ha rätt.
Joe_Baker wrote:
Dissident wrote:Det där är ju en svag induktion.
Huh?
Ett induktivt resonemang ser ut såhär:

Alla gånger jag har rört vid en varm spis har jag bränt mig, alltså kommer jag alltid att bränna mig när jag rör vid en varm spis.

Detta kallas också generalisering.

En svag induktion ser ut såhår:

Jag har lärt mig jättemycket av datorspel, alltså är datorspel lärorika.

Det finns inget starkt samband mellan premissen och slutsatsen, bara för att du lär dig saker av datorspel betyder det inte att alla gör det. I det här fallet kan man också kalla det "anekdotisk bevisföring" - du använder en berättelse ur ditt liv som bevis. Det går naturligtvis inte för sig.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

enix wrote:Jävla dumhuven, inser de inte att folk kommer att ladda ner spelen då istället för att kanske köpa dom?
vilka spel? tänk om till exempel id software inte skulle få sälja sina spel,då skulle dom nog inte satsa miljontals kronor på o göra ett spel gratis.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Våld hör hemma i spel och inte ute i samhället.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Det hade varit roligt om dom förbjöd alla spel som innehåller våld i tyskland och sen se vad som händer när 80% av befolkningen inte får spela de spel de vill.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

smorgar wrote:Det hade varit roligt om dom förbjöd alla spel som innehåller våld i tyskland och sen se vad som händer när 80% av befolkningen inte får spela de spel de vill.
Du menar när befolkningen piratkopierar alla spel de vill spela?

Eller ska de återinföra Stasi bara för att hålla efter kopieringen av våldsamma spel?

För övrigt tror jag inte denna typ av förbud ger något alls, de personer som möjligtvis skulle kunna bli påverkade av dessa spel är inte den typ som bryr sig om förbud mot så tama saker som spel.

Denna typ av förbud har redan skapat nog med problem, är det någon här som minns hur fruktansvärt kul Carmageddon 2 var i nätverk och hur totalt kass trean var när den kom tack vare att bolaget gett efter för trycket från media och föräldragrupper och ändrat så att mördandet inte längre var det primära i spelet?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ni som tror att tyskarna kommer att piratkopiera spel vet inte hur värdelösa de är på engelska. De är fullständigt hjälplösa utan tyska menyer och röster.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Förbjuder man våldsamma spel, så får man våldsamma gamers som löper amok i samhället.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Dissident wrote:Ni som tror att tyskarna kommer att piratkopiera spel vet inte hur värdelösa de är på engelska. De är fullständigt hjälplösa utan tyska menyer och röster.
Nu blev jag påminnd om när man var i Tyskland och skulle beställa milkshake på McDonalds, dom förstod inte vad en "Milkshake" var för något, men tillslut så visade vi på en bild vad det var, och det hette tydligen "shake". Kan man inte förstå en sådan enkel grej? =p

Jaja, tüskarna är lite speciella.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Tyskar är ett skumt folk. Detta fick jag befara på roskilde, även ifall detta är en generalisering av högstagrad, hur som helst. Vi bodde grannar med tre tyskar var av alla hade med sig varsitt enmanställt. På dagarna när vi satt och drack och hade det trevligt satt dom tysta i sina solstolar, den ena läste menas den andra spelade gameboy. Dom sa inte ett ord till varandra vilket jag fan otroligt skumt betende på en festival.


Och till ämnet så tycker jag verkligen inte att våld i spel ska förbjudas eftersom det inte skulle göra någon nytta mer än att nu har man skapat en till onördiglag som måste följas.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

markmc wrote:Nu blev jag påminnd om när man var i Tyskland och skulle beställa milkshake på McDonalds, dom förstod inte vad en "Milkshake" var för något, men tillslut så visade vi på en bild vad det var, och det hette tydligen "shake".
Tyskarnas syn på engelska kan man skriva hela böcker om. De är värdelösa på själva språket, men hittar gärna på egna "engelska" ord som de blandar med tyska. Mobiltelefon heter "handy", projektor heter "beamer" (som i ljusstråle) och sedan har vi rent ut sagt bisarra ord. Fler exempel från Wikipedia. Att detta lätt efterblivna folk skulle kunna piratkopiera amerikanska spel vägrar jag att tro på.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissident wrote:Du rörde upp känslor i tråden om ett eventuellt raskrig mot björnar. Du hade visserligen rätt i att den genomsnittlige människan värdesätter andra människor högre än djur, men ibland hjälper det inte att ha rätt.
Om du försöker förklara vad jag sa till Joe för honom, så har du drivit väldigt långt ifrån både min motivering till varför jag sa det och vad jag menade.

Däremot så skrattade jag ordentligt till "funeralmaster"-n.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Yngre tyskar är relativt bra på engelska, iallafall dem jag stött på. Detta sedan engelska blev obligatoriskt i skolan där för några år sedan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:detta lätt efterblivna folk
Om man jämför med fransmännen...?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

staretsen wrote:
Dissident wrote:detta lätt efterblivna folk
Om man jämför med fransmännen...?
Nej fytusan. Fransmän är VÄRRE. Ett exempel på det är unge Jean-Jacques Svensson. Lika efterbliven som 200 tyskar tillsammans.
Carpe Diem
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Det är ingen bra lösning att förbjuda spel med våld i för i så fall måste man ju förbjuda våldsamma filmer och tvprogram också. Våld kommer alltid att finnas i vår vardag. Såg en hockeymatch för ett tag sen där en spelare gav den andra en klockren höger så blodet rann. Nej tror mer på att på tidigt stadium få unga att förstå allvaret i att ta våldet utanför hemmet. Kanske skulle kunna införa en kurs/ämne i skolan om detta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Förbjuda våldsamma spel?

Post by kqr »

Päsa_ wrote:
kr1sse wrote: ..nämn bara en titel som inte innehåller våld mot levand varelser?
The Sims ^^
har inte du haft roligt med att elda upp dina simmar?
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Tja, vad ska man säga!
Känns som att det där med att "datorspel gör folk till massmördare"-snacket påminner mycket om diskussionen kring videovåld och dödsmetallsmusik. Det finns många orsaker till att folk blir mördare/massmördare. Att bara peka på datorspel som en enskild faktor är till att generalisera grovt. Enligt min mening handlar det i mer eller mindre alla fall om mentalt instabila individer som vistas i en taskig psykosocial miljö. Spelen i sig kan möjligtvis fungera som inspirationskälla, men det skulle å andra sidan lika gärna kunna vara de våldsamma bilderna på lemlästade människor, dvs som visas på nyheterna dagarna i ända.

Kontenta: Att beskylla våldsamma datorspel för få folk att blir massmördare är ungefär lika genomtänk som att hävda att spelet Pac Man får människor att bli ohälsosamt intresserade av att äta ärtor.
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Re: Förbjuda våldsamma spel?

Post by phonak »

kr1sse wrote:
Päsa_ wrote:
kr1sse wrote: ..nämn bara en titel som inte innehåller våld mot levand varelser?
The Sims ^^
har inte du haft roligt med att elda upp dina simmar?
Eller dränka dem i poolen :P
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Förbjuda våldsamma spel?

Post by XitArS »

soederstierna wrote:
kr1sse wrote:
Päsa_ wrote:
kr1sse wrote: ..nämn bara en titel som inte innehåller våld mot levand varelser?
The Sims ^^
har inte du haft roligt med att elda upp dina simmar?
Eller dränka dem i poolen :P
Eller bråka med frugans ex? :D

Men ska man förbjuda våldsspel så får man ju se till att förbjuda våldsfilmer också. Alla minns vi väl vad som hände när URL Power rangers visades i barn-trean? Då var det ju iaf SOLKLART vad som var orsaken till krigslekarna i skolan.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Mr Einstein wrote:Förbjud allt vad spel heter.
Det enda spel jag kan tänka mig att tillåta är Ankie och Pytte.
Och då i en verion man skär halsen av den jävla ankan.
Ahh, en till som hatar ank-aset ;D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

markmc wrote:
Mr Einstein wrote:Förbjud allt vad spel heter.
Det enda spel jag kan tänka mig att tillåta är Ankie och Pytte.
Och då i en verion man skär halsen av den jävla ankan.
Då lär ju Ankie få jävligt ont i handen och på så sett så blir det ett våldsamt spel som också kommer att förbjudas. Illa.
Tror inte det skulle förbjudas...
en anka är ju knappast en "människoliknande figur" ;)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
Post Reply