Gymnasieintagning.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Gymnasieintagning.

Post by Mig med »

Hejsan. Nu börjar det bli dags för alla vi 9:or att ansöka till olika gymnasier och allt sådant. Och jag tyckte att det kunde vara kul att ni som ska välja knde skriva vad ni väljer här i tråden. :)

Sen en grej till. Varför måste vi ha Estetisk Verksamhet? Det är äckligt jävla tråkigt. Som tur så finns det visas skolor som har t.ex digital bild som man kan stå ut med. Jag själv är noll intresserad av att sitta och rita en ful bildjävel som aldrig kommer att slå en Nikon D70 (Eller motsvarande kamera i dagens läge) i bildkvalté för att sedan komma hem och sätta skiten på kylskåpet där den kommer sitta och damma i tre år innan den flyttas 4meter åt höger ner i en papperskorg. Visst, det finns ju dom som är jätteduktiga på att rita och dom tycker antagligen att det är skitkul, men varför ska vi andra behöva stå ut med skiten för? Jag ser det som en ren plåga numera. Sen att vi har Esteisk verksamhet klockan 8 på morgonen gör inte saken bättre. Nu är jag fullt medveten om att Estetisk verksamhet inte bara går ut på att rita en bild. men är dans, musik och drama så jävla mycket roligare då? jag går i en sk. Drama/språkklass, på en grundskola... Vi gör alltså pläser, aka teater. Det finns två inriktningar på min skola. Drama/Språk och Matte/Teknik. Nu är det så att jag är äckligt teknikintresserad, men hatar matte. Men är också mer humanist och gillar mer språk, så jag tog Drama/Språk för att jag gillar språk bättre. Nu sätter vi upp en pjäs i skolan och jag vill inte vara med på scen, har inte scenskräck eller så, bara tycker inte om min röst ännu. Visst, jag har kommit ur målbrottet, men den länns lite mörk om man jämför med alla tjejer som har deras pip-röst. Nu had ejag turen att jag fick göra programmet till pjäsen och får således sitta i GiMP hela Drama-lektionen (Har lappyn med mig).

Och en sak, det finns två stycken Estetverksamheter hos en "vanlig" skola, musik och bild, varför finns det ingen datorinriktning t.ex? Med tanke på att en dator lär ju behövas lite mer än att kunna rita en ful bild i dagens samhälle, men vi kanske vill leva kvar i 1800-talet där man fick rita sig fram till saker?

Så, vad tycker ni, och vilket program tänker ni gå?

//Sebastian
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Fan vad mycket gott du har framför dig :) Njut av gymnasiet...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Rejs wrote:Fan vad mycket gott du har framför dig :) Njut av gymnasiet...
Tackar! :)
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Därför att skumma politiker har antagit en sk läroplan.. Men saker som goda små robotar bör kunna..

Finns mycket bullshit i skolan..


Du upptäcker när du gått ut att det fattas massa kunskap med..
...Gubbe....
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Gymnasiet är en transportstrecka, för de flesta jobb är även universitetet en transportstrecka.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det är lustigt att jag aldrig har fått så mycket reklam för gymnasier som nu när jag redan har gått en termin. Visar vilka som har dålig koll antar jag.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag kommer söka bygg, industri, fordon - transport och fordon - personbilsteknik i Sollefteå. Allt för att flytta hemifrån! ;) Förmodligen kommer jag söka Media eller något här i stan ifall att det kommer förhinder.


Nog med att pendla 6 mil/dag, sköööönt!
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Förra året sökte jag IT programmet på John Bauer i Liljeholmen (och jag hamnade där ;D ). Ja här tvingas vi ha estetisk verksamhet i en termin (nuvarande terminen). Det är både bild/drama/musik. Ja man kan stå ut med det en halv termin för sen så slipper man skiten.

jag gick ut hela högstadiet med enbart 165p. Och jag klarade mig på det :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:Det är lustigt att jag aldrig har fått så mycket reklam för gymnasier som nu när jag redan har gått en termin. Visar vilka som har dålig koll antar jag.
Dom går väl efter ålder, vilket är ganska rimligt för runt 99% av populationen dom vill nå?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

Des wrote:Jag kommer söka bygg, industri, fordon - transport och fordon - personbilsteknik i Sollefteå. Allt för att flytta hemifrån! ;) Förmodligen kommer jag söka Media eller något här i stan ifall att det kommer förhinder.


Nog med att pendla 6 mil/dag, sköööönt!
jag pendlar också 6mil till skolan o 6mil hem varje dag :)

tänk på att välja något ni kan få jobb av sen!

själv tycker jag det är bättrte att få ett jobb än att få en laptop av skolan =)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Gebba wrote:jag pendlar också 6mil till skolan o 6mil hem varje dag :)

tänk på att välja något ni kan få jobb av sen!

själv tycker jag det är bättrte att få ett jobb än att få en laptop av skolan =)
Jag åker 3 mil till skolan och 3 mil hem.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

tjaa fyller 15 i juni. går fortfarande i 8an men börjat tänka på vad man ska välja efter 9an. har inte en aning vad man ska ha för betyg men jag tror jag er endå lagom smart för nått man kan tjäna pengar på.

fick mina betyg innan julen så här va de:

bild VG
biologi G
engelska G
fysik VG
geografi G
hemkunskap VG
historia G
idrott IG
kemi VG
matematik VG
musik MVG
religion G
so G
slöjd VG
spanka (språkval) IG
svenska G
teknik VG
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

rofl. wrote:tjaa fyller 15 i juni. går fortfarande i 8an men börjat tänka på vad man ska välja efter 9an. har inte en aning vad man ska ha för betyg men jag tror jag er endå lagom smart för nått man kan tjäna pengar på.
Du kommer att få äckligt mycket hjälp med sådant i 9:an. Våran klass (Plus hela jävla stockholms ungar i 9:an) var på Gymnasiemässan i Älvsjö (Aka. Stockholmsmässan) där nästan alla gymnasier i Stockholmsområdet var med. :)

Sen finns det SYV och sådant. :)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag vet inte vad jag skulle gjort utan våran SYV.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
xilli
Posts: 29
Joined: 2006-12-21 18:02:50

Post by xilli »

kan säga att jag tkr precis samma, fast om idrott sååå jävla onödigt

bild är däremot ett bra ämne, bara sitta o slappa o rita :P
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

går teknik/natur nu men ska väll lämna in pappret om ett omval till el nu till veckan
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Post Reply