Problem med xvid

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Maane
Posts: 254
Joined: 2003-05-26 22:19:51

Problem med xvid

Post by Maane »

En polare har ett lustigt problem med sin dator.
Om han lägger in en xvid-fil i sin dator blir det tvärstopp.
Så fort han öppnar mappen där filen/filerna ligger muppar windows direkt.
Han får ett felmeddelande och windows stänger sedan alla aktiva fönster.
Det är windows xp som används och det är uppdaterat och fräscht.

Jag vill minnas att detta inte är ett helt ovanligt problem med windows och vissa filtyper.
Har också för mig att microsoft släppt ett antal fixar för dessa problemen.
Är det nån som kan tipsa i just detta sammanhanget?
Räkost på tub - nu med 30% extra ost!!!
User avatar
Bananamoon
Posts: 331
Joined: 2005-04-01 11:17:17
Contact:

Post by Bananamoon »

Har med stor sannorlikhet med codecs att göra. Ofta har man betydligt fler än man behöver installerade och konflikter mellan dessa uppstår. Folk brukar rekommendera att installera ffdshow och inget annat till att börja med. Har man tur klarar man sig på det och då fungerar det hur bra som helst.

Jag har själv haft jätteproblem med att datorn fryser när man spelar upp mediafiler. Problemet för mig var precis som jag skrev; Nero hade installerat sin egen uppsättning med codecs för massvis med filformat, PowerDVD likaså, sen har ju Windows vissa egna från början osv osv.

Jag gjorde så att jag installerade ett program som heter Zoom Player, en mycket bra filmspelare för övrigt. Där finns en funktion för att avregistrera codecs. Jag avregistrerade i princip allting och installerade ffdshow. Funkade prima med avi'er och sådant sen, man kan behöva återregistrera nestaka codecs eventuellt, men tar man dem bara en i taget så märker man ju när och om problemen uppstår.
Macolm: iMac 20" 2,4 Ghz - 4Gb RAM
Angus: Athlon64 3000+ s939@2,65Ghz - 1Gb - 8600GT - 250Gb - DVD-RW - 17" TFT - Vista
Darkstar: PII 400 Mhz - 384Mb - 6Gb+250Gb - nVidia 8 mb :) - SuSE 10.1
Bloggen
User avatar
fantasya
Posts: 113
Joined: 2004-11-15 22:35:13

Post by fantasya »

Det som Bananamoon säger stämmer bra, anledningen att det kraschar när mappen öppnas beror på att utforskaren är inställd för preview av mediafiler som aktiverar den codec som felar. Är lite osäker dock om inställningen miniatyrer får utforskaren att läsa in mediafiler och visar upp dom som bilder men är tänkbart också.

Många brukar ta bort preview av mediafiler i XP för att inte systemet skall frysa/krascha av olika anledningar, men normalt skall det inte hända.
För att ta bort/lägga till preview av mediafiler och bildfiler:
Klicka Start --> Kör, skriv cmd och tryck enter.

Mediafiler:
För att ta bort preview av mediafiler skriv "regsvr32 /u shmedia.dll"
För att lägga till preview av mediafiler skriv "regsvr32 shmedia.dll"

Bildfiler:
För att ta bort preview av bildfiler skriv "regsvr32 /u shimgvw.dll"
För att lägga till preview av bildfiler skriv "regsvr32 shimgvw.dll"
Post Reply