Sluta röka?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Ja, snus innehåller så mycket nikotin så att det skulle kunna döda ett spädbarn. Själv snusar jag hsr gjort det i snart ett år, försökte kolla hur länge jag kunde klara mig utan snus och det höll i 6 timmar. En annan sak så är ju rökning mycket skadligare och orskar cancer, snus gör det inte, det är i alla fall inte bevisat att det orsakar cancer men man kan få rejäla skador i munnen.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

jag brukar inte klaga på de som röker, vill de röka så är det deras beslut. men röker man på allmän plats (som i kön till bankomaten) visar det på väldigt liten respekt för sina medmänniskor. rökningen är ju som ni säger inte bara en personlig grej, utan alla i omgivningen påverkas också... vilket är det jag stör mig på.

och att det luktar s--tan hemma hos folk som röker inomhus är också äckligt.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Gangster wrote:Ja, snus innehåller så mycket nikotin så att det skulle kunna döda ett spädbarn. Själv snusar jag hsr gjort det i snart ett år, försökte kolla hur länge jag kunde klara mig utan snus och det höll i 6 timmar. En annan sak så är ju rökning mycket skadligare och orskar cancer, snus gör det inte, det är i alla fall inte bevisat att det orsakar cancer men man kan få rejäla skador i munnen.
Ja man kan få "frätskador" i munnen, eller rättare sagt, man får det om man håller på länge.
Vilken sorts cancer snus skulle kunna orsaka har jag ingen aning om, och jag är glad att dom tog bort den texten från dosorna. Falsk propaganda är det värsta som finns...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Maqe2 wrote:blir väl så att man slutar röka ett tag....sen slutar man sluta röka...
själv röker ja inte regelbundet, endast socialt...utvecklar som tur är inget beroende...försöker dock hålla nere p.g.a. försämrad kondition...
det utvecklar visst beroende, bara inte lika snabbt ;)
User avatar
Fetti
Posts: 214
Joined: 2002-03-16 9:34:52
Location: Suomi
Contact:

Post by Fetti »

Jag tror att jag börjar bli fast i träsket... De godaste pinnarna är Marlboro...
Uh, Oh, That wasn't a Marlboro
AMD Duron 700@770 (110MHz buss) - MSI K7T Turbo- 128+128MB RAM - Seagate 40+15GB -Geforce 2 MX @ 200/200 - 100MB Nic - DVD 8/40 - Brännare 8/4/32- Keytonic Ergoforce- Logitech Mouseman Dual Optical
User avatar
TANDEMCYKELN
Posts: 53
Joined: 2002-03-08 8:44:51
Location: dA gHETTO

Post by TANDEMCYKELN »

Vänner,

Snus ger inte upphov till cancer, men det gör så att tandköttet drar sig bakåt och därmed kan det efter många år ge upphov till tandlossning. Snus är däremot bra för tänderna, eftersom det dödar karies. Många snusare har extremt lite hål i tänderna, eller inga alls, vilket ger snuset en positiv bieffekt.

Snus är däremot jäkligt förädiskt när det gäller att skapa ett beroende. Många snusare, mig inkluderad, har en snus inne i princip all sin vakna tid och ni kan ju själva räkna ut vad som händer om man då försöker sluta snusa. Kroppen blir helt galen och personligen skulle jag säga att det inte går att sluta snusa utan att trappa ned gradvis.

Själv har jag också varit en stor kaffedrickare, men den abstinens som bristen av koffein i kroppen orsakar går inte på långa vägar att jämföra med abstinensen som bristen på nikotin orsakar.

Nuförtiden dricker jag extremt sparsamt med kaffe, men trots det känns det i hela kroppen om jag sätter en rykande mugg kaffe under näsan. En ljuvlig känsla, en sorts rus, som ger välbehag.
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

ghetto-boy wrote:Vänner,

Snus ger inte upphov till cancer, men det gör så att tandköttet drar sig bakåt och därmed kan det efter många år ge upphov till tandlossning. Snus är däremot bra för tänderna, eftersom det dödar karies. Många snusare har extremt lite hål i tänderna, eller inga alls, vilket ger snuset en positiv bieffekt.

Snus är däremot jäkligt förädiskt när det gäller att skapa ett beroende. Många snusare, mig inkluderad, har en snus inne i princip all sin vakna tid och ni kan ju själva räkna ut vad som händer om man då försöker sluta snusa. Kroppen blir helt galen och personligen skulle jag säga att det inte går att sluta snusa utan att trappa ned gradvis.

Själv har jag också varit en stor kaffedrickare, men den abstinens som bristen av koffein i kroppen orsakar går inte på långa vägar att jämföra med abstinensen som bristen på nikotin orsakar.

Nuförtiden dricker jag extremt sparsamt med kaffe, men trots det känns det i hela kroppen om jag sätter en rykande mugg kaffe under näsan. En ljuvlig känsla, en sorts rus, som ger välbehag.
Det du säger med kaffe är hel klart.. sätt en varm, gosig, dostande god kopp kaffe Å man smälter som smör... men jag har lyckats att bryta att ta en cigg till kaffe.. :) det var jobbigt det
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

hmm...röka..har aldirg gjort kommer aldrig göra det tror jag heller...känner endel som röker "ibland" som dom säger... ::)
tycker själv det är dumt att inte ens kunna stå för att man faktiskt röker...hmm..aja..hejdå.. wee 2 posts..
User avatar
erica
Posts: 474
Joined: 2002-03-08 14:44:33
Location: Lerum
Contact:

Post by erica »

Lillis wrote:hmm...röka..har aldirg gjort kommer aldrig göra det tror jag heller...känner endel som röker "ibland" som dom säger... ::)
tycker själv det är dumt att inte ens kunna stå för att man faktiskt röker...hmm..aja..hejdå.. wee 2 posts..
Hmm.. Antar att du syftar på mig...
Jag röker ibland, men jag kan inte säga att jag "röker" för jag är inte beroende. Bara röker när jag känner för det. Det är gott ibland :)
Fast dumt.
weeei
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Erica wrote:
Lillis wrote:hmm...röka..har aldirg gjort kommer aldrig göra det tror jag heller...känner endel som röker "ibland" som dom säger... ::)
tycker själv det är dumt att inte ens kunna stå för att man faktiskt röker...hmm..aja..hejdå.. wee 2 posts..
Hmm.. Antar att du syftar på mig...
Jag röker ibland, men jag kan inte säga att jag "röker" för jag är inte beroende. Bara röker när jag känner för det. Det är gott ibland :)
Fast dumt.
men du röker ändå...aja skit samma...

iaf tillbaka till topic, ni som började, varför och när började ni? t.ex. i skolan eller liknande? e lite nyfiken bara... :)
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

hmm... började väl med att man smakade, sen smakade man lite till (SNUS för min del) och sen var man fast
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

av de jag känner är det bara några enstaka procent som började röka, och tyckte att det var gott på en gång.. nästan alla andra tyckte att det smakade dåligt, men ville ju vara som de andra.. så de fortsatte. till slut blev de vana, och tyckte att det var gott.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply