Fick Airport Extreme uppgradering på 7.2mb för 5 minuter sen

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Fick Airport Extreme uppgradering på 7.2mb för 5 minuter sen

Post by AngryTino »

Som topicen lyder, betyder det att min nätverk nu är uppdaterad till det nya "n" standarden? hade för mig att de skulle ta betalt 2-5 dollar för uppgraderingen eller är jag ute och cyklar?
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Nej, det lär inte vara någon 11n-uppdatering det handlar om. Uppdateringen var ju för alla intel-macar inte bara Core 2-vaianterna.

Jag tror snarare att det var någon uppdatering som har att göra med de administrativa delarna kring basstationen.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

fan :(
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Verkar som uppdateringen har något att göra med buggar i Core Duo-modellernas wlan. Felformade frames eller nåt sånt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Jonas Lundh wrote:Verkar som uppdateringen har något att göra med buggar i Core Duo-modellernas wlan. Felformade frames eller nåt sånt.
uppgraderingen är släppt och kan tankas ned på

http://www.apple.com/support/downloads/ ... 07001.html

tankade ner den och installerade den nyss.

fast nu är jag lite orolig igen, hur stor chans är det att det jag faktiskt gjorde var att återuppdatera uppdateringen som släpptes för några dagar sen?? den som jag redan uppgraderade till då den släpptes?

::)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

AngryTino wrote:hur stor chans är det att det jag faktiskt gjorde var att återuppdatera uppdateringen som släpptes för några dagar sen?? den som jag redan uppgraderade till då den släpptes?
Väldigt stor, det var nämligen exakt det du gjorde. :)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

Jonas Lundh wrote:
AngryTino wrote:hur stor chans är det att det jag faktiskt gjorde var att återuppdatera uppdateringen som släpptes för några dagar sen?? den som jag redan uppgraderade till då den släpptes?
Väldigt stor, det var nämligen exakt det du gjorde. :)
fan, jag behövde inte ens göra den här uppgraderingen då jag har core 2 duo och uppdateringen var bara för core duo. Kommer det här påverka prestandan på min dator?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Finns ens 802.11n uppdateringen tillgänglig i betalform? Är airporten släppt? Känns som det borde flöda med uppdateringen på P2P-sidor i så fall ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

snigel wrote:Finns ens 802.11n uppdateringen tillgänglig i betalform? Är airporten släppt? Känns som det borde flöda med uppdateringen på P2P-sidor i så fall ;)
Nej, den finns inte än.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Sist jag läste så kommer den bli gratis.
iDon't care about your problems.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Gnuet wrote:Sist jag läste så kommer den bli gratis.
Tydligen inte. Uppdateringen finns på apple store nu. (Sök på 802.11n.)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

jag hittade den

http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... IC2FFD5eN1

seriöst, jag köpte macen för att inte piratkopiera längre men den här saken kommer jag tanka ner utan tvekan. Pinsamma de är, tar betalt 18 kr. Det borde var gratis. Shit vilket snålt företag.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

AngryTino wrote:jag hittade den

http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... IC2FFD5eN1

seriöst, jag köpte macen för att inte piratkopiera längre men den här saken kommer jag tanka ner utan tvekan. Pinsamma de är, tar betalt 18 kr. Det borde var gratis. Shit vilket snålt företag.
Det är inte frågan om snålhet utan om amerikansk lagstiftning. Det är i USA olagligt för apple att gratis erbjuda en uppgradering som ger extra funktionalitet sedan, tror jag, Enron-skandalen. Att sälja uppgraderingen billigt är helt enkelt det enda sättet Apple får sprida uppdateringen på.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Niklas Berggren wrote:Det är inte frågan om snålhet utan om amerikansk lagstiftning. Det är i USA olagligt för apple att gratis erbjuda en uppgradering som ger extra funktionalitet sedan, tror jag, Enron-skandalen. Att sälja uppgraderingen billigt är helt enkelt det enda sättet Apple får sprida uppdateringen på.
Nu tar jag tråden lite off-topic, men det här var ett intressant ämne (moderator får dela tråden om så önskas).

Vet någon hur Microsoft löser det hela? Jag vill minnas att uppdateringar från Windows Update (som till exempel Internet Explorer 7 och SP 2) inte kostar något, och de lägger uppenbart till extra funktionalitet. Kanske de applicerar svensk lagstiftning i Sverige, vilket ju vore bra, men jag har aldrig hört något om att amerikaner är tvungna att köpa uppdateringar från Windows Update.

Dessutom, hur fungerar sådan lagstiftning i Open Source-världen?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Niklas Berggren wrote:
AngryTino wrote:jag hittade den

http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... IC2FFD5eN1

seriöst, jag köpte macen för att inte piratkopiera längre men den här saken kommer jag tanka ner utan tvekan. Pinsamma de är, tar betalt 18 kr. Det borde var gratis. Shit vilket snålt företag.
Det är inte frågan om snålhet utan om amerikansk lagstiftning. Det är i USA olagligt för apple att gratis erbjuda en uppgradering som ger extra funktionalitet sedan, tror jag, Enron-skandalen. Att sälja uppgraderingen billigt är helt enkelt det enda sättet Apple får sprida uppdateringen på.
Ytterligare ett bevis på hur cp USA's lagstiftning är. Vem fan skulle vilja betala 18kr för en sketen uppdatering?
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Niklas Berggren wrote:Det är inte frågan om snålhet utan om amerikansk lagstiftning. Det är i USA olagligt för apple att gratis erbjuda en uppgradering som ger extra funktionalitet sedan, tror jag, Enron-skandalen. Att sälja uppgraderingen billigt är helt enkelt det enda sättet Apple får sprida uppdateringen på.
Det där var Apples förklaring. Någon framstående oberoende ekonom dementerade det och sa att det inte finns något som kräver att Apple tar betalt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jonas Lundh wrote:Det där var Apples förklaring. Någon framstående oberoende ekonom dementerade det och sa att det inte finns något som kräver att Apple tar betalt.
Det borde lära mig att inte lita på vad som står på internet. :-)
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

sådär, då har man n. tack för all hjälp.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag köpte den, orkade inte vänta eller gnälla. Får helt enkelt hoppa över att köpa en chokladkaka, big deal, knappast så att jag hade brytt mig om macen kostade 18kr mer när jag köpte den.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply