Lacka aluminuim, nu även CNC-fråga. ADiS: Kolla! :)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Lacka aluminuim, nu även CNC-fråga. ADiS: Kolla! :)

Post by Mig med »

Hejsan, Jag håller på att bygga ett HTPC-chassi i skolan. Denna byggs i alu eftersom det är lätt och att jag aldrig arbetat med det förut.

Men, jag vill lacka det rosa, men ändå inte rent ut rosa, utan mer som lasering fast för alu. Finns det? :)

//ST
Last edited by Mig med on 2007-02-02 21:18:10, edited 1 time in total.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Med andra ord, det är eloxering/anodisering du är ute efter?

Sök på dessa ord på nätet så lär du hitta en hel del - finns dom som eloxerar delar till bilar och motorcyklar till exempel. Principen är den samma. Jag kan säga att detta har inget med traditionell lackning att göra, för då får du en täckande yta som döljer aluminiumkänslan.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ah, det är jävligt snyggt. Tackar! :)

Priserna som jag såg var inte så farligt ändå, men känns nästan lite saftigt att lägga ut det för ett skolprojekt. ;)

Men tack för tipset!

Btw, ADiS, du hade väl en CNC-fräs? Klarar den aluminium? :P

//ST
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Tror du jag gör en maskin som enbart klarar att köra i glass? ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ADiS wrote:Tror du jag gör en maskin som enbart klarar att köra i glass? ;)
Haha, självklart. ;)

Njae, man jag vet faktiskt inte vad dessa maskiner klarar, utan vet endast vad dom kan göra. :)

Du skulle inte kunna fräsa ut lite hål i 2mm aluminumplåt för så mycket pengar du begär (Inte allt för mycket bara)? ;)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det skulle jag kunna göra! Men det finns alltid ett 'men' :-* Har jävligt mycket på högskolan nu men om någon månad, tänkte även hälsa på en lärare i min gamla skola så kan jag även skaffa lite material från han. Vilka mått gäller det?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ADiS wrote:Det skulle jag kunna göra! Men det finns alltid ett 'men' :-* Har jävligt mycket på högskolan nu men om någon månad, tänkte även hälsa på en lärare i min gamla skola så kan jag även skaffa lite material från han. Vilka mått gäller det?
Hmm, material kan jag annars fixa. Men det är ovansidan och baksidan till chassit. Men ska se hur jag gör med baksidan.

Iaf, ovansidan är runt 35x26cm (Om jag inte minns fel) och jag ska göra lufthål för fläktar och vill ha det snyggt och att det ska passa bra in. Om det inte är för dyrt så skulle det även kunna var intressant med om du kunde fräsa ut bakstycket också, där är det för moderkort och nätagg som ska fast. :-*

Tror jag får lägga upp bilder sen på bygget. Just nu är det bara på planeringsstadidet med ritningar och sånt. :)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Priset kan vi nog fixa ;)
Men som sagt, vill ha skiss med alla exakta mått så jag kan firra in det i Mastercam.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ADiS wrote:Priset kan vi nog fixa ;)
Men som sagt, vill ha skiss med alla exakta mått så jag kan firra in det i Mastercam.
Okej, det kan jag fixa tills på fredag iaf. ;)

Men du, PM:a msn till mig eller lägg till mig så kan vi ta resten där. :)
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

ADiS wrote:Tror du jag gör en maskin som enbart klarar att köra i glass? ;)
Jag tror att du kör cnc i glass. Vanilj är bäst fö.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
Post Reply