Tio små negerpojkar försvinner. (Politisk korrekthet va?)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Tio små negerpojkar försvinner. (Politisk korrekthet va?)

Post by Jonas Lundh »

Bonnier har tydligen beslutat att Agatah Christies klassiker "Tio små negerpokjar" ("Ten little niggers") inte får heta så längre då "Det finns ingen anledning att behålla en titel som kan göra folk ledsna".

Kan folk sluta upp med att ändra i gamla bokklassiker bara för att bli politiskt korrekt? Ta det för vad det är, en representation av den tidens värderingar. Alla gamla böcker innehåller värderingar som skiljer sig från dagens, det är ingen anledning att gå in och ändra i gamla klassiska verk.

Agatha Christie var en av de (tre) som formade deckargengren och "Tio små negerpojkar" har en av de mest efterapade historierna någonsin. Låt namnet vara kvar precis som Rabén & Sjögren låter Efraim vara "negerkung".

(Nyheten är tydligen en månad gammal men jag såg det inte förrän nu. http://sydsvenskan.se/nojen/article209174.ece )
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Enligt vår färgade integrations och jämställdhetsminister så är neger ett elakt ord men:
Huruvida ordet ska förekomma i litteraturen eller inte är en absurd fråga. Det är klart att om man beskriver kolonialtiden är det oundvikligt att ordet förekommer. Lika oundvikligt är det att ordet förekommer i litteraturen från den tiden.
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 70,00.html

GB har oxå varit i blåsvädret.
De hade en hatkampanj full med det rasistiska ordet neger för ett tag sedan.

Jag förstår att folk inte vill bli kallade för neger men man kan ju inte radera ordet.

edit: aftonbladet och expressen har verkligen allt man behöver ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

GB har antagligen humor eller inkompetenta anställda.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Man kan inte utplåna historien.
Det finns inget rasistiskt över Astrid Lindgrens "Negerkung".
På den tiden var det häftigt och exotiskt.
Jag känner mig dock lite kluven när det gäller användande av ordet idag eftersom litteraturen fortfarande är aktuell.
Många läser dessa böcker.
Ny böcker som trycks kanske borde anpassas till nya tider...varför kan inte litteraturen vara levande precis som allt annat?

Tänk om det var en bok om "tio små svennepungar" som gick vilsna i skogen.
I USA tog förlaget avstånd från Agatha Christies originaltitel direkt. Redan den första amerikanska utgåvan 1940 kallades ”And then there were none”, en titel som numera används i alla engelskspråkiga länder.
Vi behöver inte vara sämre.
Last edited by Mr Einstein on 2007-02-11 16:24:46, edited 3 times in total.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Andrej wrote:GB har antagligen humor eller inkompetenta anställda.
Eller så orkar de inte bry sig om dagens jävla PK-normer i Sverige, och det tycker jag är ett steg åt rätt riktning.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Mr. Hiort wrote:Eller så orkar de inte bry sig om dagens jävla PK-normer i Sverige, och det tycker jag är ett steg åt rätt riktning.
Sieg heil på det!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det här måste vara det fjantigaste man kan diskutera. Varför ens diskutera det? Att ordet "neger" kan användas som ett rasistiskt påhopp är det inget tvivel om, men att det ska ha varit rasistiskt tänkt i en barnsaga som gjordes för jättelänge sedan? Nej, skulle inte tro det. Varför inte bara skita i det och gå vidare istället för att göra halva Sverige förbannade?

Vad är nästa steg? Ska ordet "svensk" bli bannlyst?
Jag förstår att folk inte vill bli kallade för neger men man kan ju inte radera ordet.
Precis. Varför ta bort ordet från gamla klassiska historier? Det är ju halva nöjet för fasen.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag förstår att folk inte vill bli kallade för neger men man kan ju inte radera ordet.
Ordet kan man inte radera och det behövs inte heller.
Däremot borde man kanske se över hur man använder ordet idag 2007.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ordet neger bör inte jämställas med amerikanskans nigger, utan snarare med ordet negro. Ordet negro har aldrig varit ett egentligt skällsord utan ett annat sätt att säga "svarthyad" eller "färgad" även om amerikanerna också börjat överkorrigera politisk korrekthet nuförtiden

Det amerikanska ordet nigger har snarare den svenska motsvarigheten svartskalle.

Ändringar i historiska skrifter ska göras för förståelse och inte för politisk korrekthet imo, folk vet att böckerna skrevs för länge sedan. Ärligt talat, om man blir ledsen över språkbruket i en snart 70 år gammal bok tar man alldeles för hårt åt sig.

Detta är ett typiskt I-landsproblem, det har precis samma lösning som "problemet" med att rasister använder svenska flaggan. Om man slutar bry sig försvinner problemet.

Den enda anledningen till att jag undviker att använda ordet är risken för eventuella lagliga påföljder eller social utfrysning av andra nötter som tror att ett ord är farligt.

Vad händer förresten när PK glider ännu längre? Först var det inte ok att säga neger, sedan inte ok att säga svart. Nu får man knappt säga mörkhyad. Ska det bli som skämten i Terry Pratchetts böcker, där man försöker indikera en mörkhyad person i en folkgrupp och måste säga "du där... uh... i den vita skjortan... nej inte du, den andra" bara för att undvika att alls tala om hudfärg?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

menar man neger så kan man andvända andra ord också men jag tycker svart är ett väldigt felaktikt ord då dom igentligen är bruna ?

sålänge man inte andvänder ordet fel så ser jag inget problem med det.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Gebba wrote:menar man neger så kan man andvända andra ord också men jag tycker svart är ett väldigt felaktikt ord då dom igentligen är bruna ?
I Afrika finns det alla möjliga nyanser från ljusbrunt till svart.
Det finns faktiskt kolsvarta negrer.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

"Det finns ingen anledning att behålla en titel som kan göra folk ledsna".
Fan vad korkat.

Det finns ingen anledning att ändra namnet på en titel som kan göra folk ledsna. Varför skulle man ändra namnet på en gammal bok bara för att titeln möjligen kan göra någon ledsen?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ju fler sådana titlar som försvinner, desto färre gånger kan vi titta tillbaka på det och skratta. Jag vill fortsätta med det, men kan snart inte längre, tack vare Bonnier.

Ska det vara såhär på det viset?

Bonnier, och allt som hör därtill, hör endast hemma på ett enda ställe.
Image

/Sverker
Last edited by lither on 2007-02-11 19:13:54, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Lither, Bonnier är en gammal judisk familj. Akta dina utalande eller så kommer ADL och sätter dit dig. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det skulle inte förvåna mig om de började editera innehållet i böckerna också. Mein Kampf är en bok som har "gjort folk ledsna", den kan dom börja med.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag blir ledsen av titeln "Ondskan".
iDon't care about your problems.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Mycket väsen för ingenting...
Personligen tycker jag att det något som är fel när man inte kan exportera NEGERBOLLAR till USA och Afrika och få behålla det rätta namnet NEGERBOLLAR.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

FY! Man får ju inte säga negerbollar! Afrobollar heter det...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Ghlargh wrote:FY! Man får ju inte säga negerbollar! Afrobollar heter det...
Alla vet att det heter Weinerbreads.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Om vi lägger den uppenbara PK-aspekten åt sidan för en stund: är det bara jag som uppfattar det här med "neger" som en ganska ny grej? När jag var ung var det ett helt neutralt ord, men nu framstår det som hejdlöst anstötligt.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Visst, ords betydelse ändras väl med tiden, inte i ordböcker kanske, men i folkmun anses neger lite mer rasistiskt idag.. Tyvärr.

Men att ändra gamla, gamla boktitlar är ju att förstöra historien och kultur.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Dissident wrote:Om vi lägger den uppenbara PK-aspekten åt sidan för en stund: är det bara jag som uppfattar det här med "neger" som en ganska ny grej? När jag var ung var det ett helt neutralt ord, men nu framstår det som hejdlöst anstötligt.
När jag var med i Hitler Jugend under andra världskriget så var inte "Hitler" heller speciellt anstötligt...men idag...idag kan man ju inte ens döpa en unge till Hitler ;D
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Idioti på högsta nivå, när ska detta jippo läggas ner?
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

är det bara i sverige det är såhär eller är det så i övriga länder med ?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:När jag var ung...
Du är ung.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply