VHS som lagringsmedia

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

Du kan ju alltid påstå att det är din idé, eftersom ingen verkar ha koll på att det finns? Fast vanligt folk man vågar släppa ut offentligt kanske inte tycker att det är nåt speciellt....
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
cv643d
Posts: 2
Joined: 2003-07-11 0:07:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by cv643d »

Fanns en VHS-lösning för Amiga kring början av 90-talet. Den kom från tyskland och fungerade hyffsat. Det var rätt så viktigt med bra kvalitet på bandet har jag för mig. Sen kunde man köra long-play och få mer backup utrymme, men det var nån negativ sak med VHS som backup-lösning, tror att det inte var så pålitligt kanske pga av kablarna?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag länkade faktiskt till flera Amiga-sidor. Någon som missade det? :P

VHS över huvud taget är ett kasst media. Alldeles för mycket brus och färgförluster. Duger ju knappt åt film, så jag skulle nog kanske inte lita på det som backup.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

MadModder wrote:Jag länkade faktiskt till flera Amiga-sidor. Någon som missade det? :P
Det finns människor som inte läser andras inlägg om någon redan har skrivit detta, tänkte påpeka detta för cv643d, men orkade inte för tillfället. ;)
MadModder wrote:VHS över huvud taget är ett kasst media. Alldeles för mycket brus och färgförluster. Duger ju knappt åt film, så jag skulle nog kanske inte lita på det som backup.
Man får väl köra RAID 1. ;D
cv643d
Posts: 2
Joined: 2003-07-11 0:07:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by cv643d »

Nu förstår jag inte, jag kom ju med feedback om ämnet som jag läst om tidigare.

VHS må vara ett kasst media men 1991 så var det en kostnadseffektiv lösning då man kunde få ner ~500 mb på ett band för 49 spänn när tapestreamers kostade 5 papp. Man behövde även en dyr rengöringskassett till tapestreamern, något man eliminerade på VHS då man körde vanlig VHS rengöringskassett i den.

I dagsläget är det dock en helt obsolet lösning som inte är av något värde, nej inte ens för skojs skull ;)
Post Reply