Får man sänkt månadsavgift av bostadsrättsföreningen om man

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Får man sänkt månadsavgift av bostadsrättsföreningen om man

Post by lagu2653 »

Får man sänkt hyra av bostadsrättsföreningen om man får bo på en mindre yta i 3 dagar?

Hittar inget bra bostadsrättsforum på nätet(, vilket borde finnas?)

Jag har nyss flyttat in ny bostadsrätt. Betongväggen i min lägenhet lutar 1 grad. Detta skall åtgärdas av JM under 3 dagar. Jag frågade byggarna som var i min lägenhet om man får någon kompensation för att de ockuperar en del av mitt vardagsrum under 3 dagar. De sade att detta är bostadsrättsföreningens sak. Stämmer det? Det var ju JM som glömde ett stag vid gjutningen.

Vem skall kompensera mig ekonomiskt?

/Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Ring hyresgästföreningen o fråga.
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Svarar de även på frågor från folk som inte är medlemmar i Hyresgästföreningen och som bor i bostadsrätt och inte hyresrätt?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Tja, eftersom det är din lägenhet så borde du vara glad att du slipper betala dem för att få din vägg lagad.

Så ser jag det, hade aldrig börjat lipa över något sånt.
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Men om JM säljer en defekt produkt så måste de ju laga den och ersätta mig för den tid som jag tvingas bo på mindre yta.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Kollade du inte produkten innan du köpte den?
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Jo men det dröjde tills jag fick upp bokhyllorna tills jag upptäckte att väggen var sned. De har ju ett ansvar även efter att de har sålt lägenheten.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Jag ser faktiskt inte problemet. Varför inte bara vara glad för att de fixar väggen? Tre dagar är ju inte så mycket, det hade ju vart värre om det hade rört sig om nån månad.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

En hyra på 4 papp blir 130 kronor om dagen för hela din lgh. Säg att ditt vardagsrum är en 1/3 av det, så betalar du 130 kronor för att ha ditt vardagsrum i 3 dagar.

Så vad vill du helst ha, 130 kronor för att dom fixar något i din bostadsrätt och direkt bli noterad som någon som bråkar om skitsaker, eller vara glad över att dom fixar det utan att fråga.
Gå och jobba en övertidstimme så har du fått mer pengar för mindre arbete...
KTM + Akrapovic = [love]
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Jag fick mail från JM region Öst. De hade visst skrivit in i entreprenadavtalet att man inte får någon ersättning för olägenheter i samband med garantiarbeten.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

det är en standardklausul, den brukar stå i allt som kan leda till ett garantiarbete. Det enda jag kan tänka mig att du skulle kunna få hjälp med i samband med ett sådant arbete är om:

1. Du av en eller annan anledning inte kan flytta möbler själv eller kan få tag på anhöriga att göra det åt dig.

2. Om lägenheten blir helt obeboelig under arbetet.

Och tänk på att en lägenhet inte anses obeboelig på grund av oljud som håller sig inom normal arbetstid, utan endast om du inte kan vistas i den pga. farligt damm, utrustning i alla rum eller liknande.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

haha

min lägenhet är skev som ett korthus:P

la nytt golv i sovrummet och upptäckte till min stora förvåning att ena kortsidan va 1,1dm längre än den andra :D fick såga några brädor diagonalt, men jag klagar inte för det:P charm kallas det:P

visst på nyare hus kanske kraven på raka väggar är lite större än på mitt från 1962, vad vet jag :)
Nix
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Är det en borätt så e de styrelsen som äger och bestämmer

över hela beståndet men du har talan för din del i föreningen dvs. 1:av

hur många lägh det finns i föreningen.
Mac mini
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du köpte bostadsrätten i befintligt skick. Om väggen är sned är det mest troligt inte ett dolt fel och därför är det bara att tacka och ta emot. Var glad att du slipper betala för justeringen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply