Spåra personer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Spåra personer

Post by Konto »

Skrev idag i en förenings gästbok, men dock ej under mitt riktiga namn, utan under namnet på en krydda. Detta tyckte tydligen inte webbansvariga om så han skrev följande:
"[...]". Vänligen gå ut med ditt eget namn när du skriver någonting i Gästboken. Om du inte redan sett när jag skrivit det kan jag enkelt se vem det är som går under aliasnamnet "[...]".
I mina öron låter detta absurt, att komma med påståendet att man kan spåra vem som ligger bakom inlägget i gästboken. Visst kan han spåra IP-adressen, men hur exakt kan han träffa i lyckan om att pricka rätt? Fritt fram med era kommentarer angående detta område!
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Nej det går verkligen inte, då måste han få uppgifter ifrån internetleverantören om vem som är ansluten till ditt IP. Det ska vara ganska jobbigt antar jag.

Man använder sig av alias hela tiden på internet, mer eller mindre. I vissa sammanhang så är det väl mindre accepterat att använda det, typ mailaddressen eller på hemsidor som är knutna direkt till verkligheten.

Vad var det för sorts förening och hur pass stor var hemsidan?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Går och går.. Visst går det. Men din internetleverantör lämnar antagligen inte ut känsliga uppgifter till första bästa digitala dagdrivare.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag förstår inte det här med att vissa blir upprörd om man inte skriver under med sitt riktiga namn.
Skriver man under med sitt riktiga namn så tror man att detta inger respekt och förtroende, en person att som man ska ta på allvar.
BULLSHIT!!!
Vad fan spelar det för roll om man skriver under med "Nellikan" eller Björn Styvbjörn.
Ett namn säger mig ändå ingenting.
Nej...skriv ut personnumret istället , tycker jag ;D
Då kan man kolla upp personen i alla typer av register.

I det här fallet med spårningen så är det ju bara skrämseltaktik.
Så längre du inte har hotat döda honom eller något i den stilen så är det lugnt.
Last edited by Mr Einstein on 2007-02-22 1:18:29, edited 1 time in total.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Vad var det för sida egentligen, jag menar, som sagts så använder man ju nicknames överallt, så varför skulle han klaga? :-/

EDIT: samtidigt, vad är det som säger att man faktiskt heter som ens nickname?
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Marcus.Wallen wrote:Vad var det för sida egentligen, jag menar, som sagts så använder man ju nicknames överallt, så varför skulle han klaga? :-/

EDIT: samtidigt, vad är det som säger att man faktiskt heter som ens nickname?
Det har jag också funderat på.
Det måste vara någon oskriven lag i gubbvärlden eftersom det oftast är just GUBBAR som klagar.
Zalman
Posts: 56
Joined: 2007-01-26 9:25:40

Post by Zalman »

Han kanske trodde att du skrivit i gästboken med ditt riktiga namn tidigare, och då bode det inte va så svårt att matcha din IP med ett med de 2 aliaserna.
AMD Athlon 64 X2 5200+
MSI K9A Platinum
Corsair 800Mhz 4096MB
HIS Radeon HD 3870
SoundBlaster X-Fi Fatal1ty edition
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Klaar wrote:[...]
Vad var det för sorts förening och hur pass stor var hemsidan?
Marcus.Wallen wrote: Vad var det för sida egentligen, jag menar, som sagts så använder man ju nicknames överallt, så varför skulle han klaga?
[...]
Det är faktiskt en hemsida till en förening jag själv är med i, så jag kan förstå varför de vill att man skriver ens eget namn. Antalet aktiva på hemsidan verkar inte så många, max tio personer kan jag tänka mig. Men jag förstår ändå inte riktigt hur man anstår sig att försöka skrämmas på det sättet, vilket inte lyckades särskilt bra.

Jag var redan skeptisk från början till det här med spårning och vill därför försäkra mig att man inte kunde få fram adressuppgifter via IP-adressen med något program eller dylikt, då bortsett från Internet-operatören.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

PilotPencil wrote:
Klaar wrote:[...]
Vad var det för sorts förening och hur pass stor var hemsidan?
Marcus.Wallen wrote: Vad var det för sida egentligen, jag menar, som sagts så använder man ju nicknames överallt, så varför skulle han klaga?
[...]
Det är faktiskt en hemsida till en förening jag själv är med i, så jag kan förstå varför de vill att man skriver ens eget namn. Antalet aktiva på hemsidan verkar inte så många, max tio personer kan jag tänka mig. Men jag förstår ändå inte riktigt hur man anstår sig att försöka skrämmas på det sättet, vilket inte lyckades särskilt bra.

Jag var redan skeptisk från början till det här med spårning och vill därför försäkra mig att man inte kunde få fram adressuppgifter via IP-adressen med något program eller dylikt, då bortsett från Internet-operatören.
Jag kanske har fel men om du har skrivit andra inlägg eller annat på hemsidan så borde han kunna spåra dig.
Om Sven Svensson och Nellikan har samma ip så är risken stor att det är samma person.
I alla fall på en hemsida med så få användare.
Han lär ju inte kunna bevisa detta men ha en stark misstanke ;)
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Mr Einstein wrote:Jag kanske har fel men om du har skrivit andra inlägg eller annat på hemsidan så borde han kunna spåra dig.
Om Sven Svensson och Nellikan har samma ip så är risken stor att det är samma person.
I alla fall på en hemsida med så få användare.
Han lär ju inte kunna bevisa detta men ha en stark misstanke ;)
Dessutom har jag bara skrivit under namnet av en krydda, så det blir mycket svårt att bevisa vem kryddan egentligen är. ;)
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Nu är jag väldigt nyfiken på vad du skrivit ::)
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Oneway wrote:Nu är jag väldigt nyfiken på vad du skrivit ::)
Har inte skrivit något stötande eller kränkande, utan inlägg i stil med detta:
"Jag ska sätta igång nu framöver hade jag tänkt. Efterfrågan är kanske inte så stor just nu. De viktiga är att vi får igång ett mer aktivt deltagande för hemisidan. Info måste ges på [...] alternativt [...]."

Jag tror problemet ligger i hemsidans användarvänlighet, vilken inte är den bästa. Om det finns möjligheter skulle det kanske vara lämpligt att byta domän, där det inte är någon avskräckande reklamlogga i stil med: "Get a FREE domain name for your website at Dot TK!"

Ja, ni förstår säkert vad jag menar.

Detta är bara en idé om hur man kan förbättra hemsidan något.
Sedan kan man alltid göra hemsidans design och layout bättre, vilket har stor inverkan för att få upp användandet av hemsidan.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

PilotPencil wrote:
Oneway wrote:Nu är jag väldigt nyfiken på vad du skrivit ::)
Har inte skrivit något stötande eller kränkande, utan inlägg i stil med detta:
"Jag ska sätta igång nu framöver hade jag tänkt. Efterfrågan är kanske inte så stor just nu. De viktiga är att vi får igång ett mer aktivt deltagande för hemisidan. Info måste ges på [...] alternativt [...]."

Jag tror problemet ligger i hemsidans användarvänlighet, vilken inte är den bästa. Om det finns möjligheter skulle det kanske vara lämpligt att byta domän, där det inte är någon avskräckande reklamlogga i stil med: "Get a FREE domain name for your website at Dot TK!"

Ja, ni förstår säkert vad jag menar.

Detta är bara en idé om hur man kan förbättra hemsidan något.
Sedan kan man alltid göra hemsidans design och layout bättre, vilket har stor inverkan för att få upp användandet av hemsidan.
Ja men då är det inte konstigt att han fick sura uppstötningar.
Han tålde inte konstruktiv kritik ;D
Varje seriös förening borde givetvis ha en egen domän.
Det är billigt och inget att snåla in på.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

njaee.. i ett forum en gång såg jag en kille som använde falskt namn och smutskastade hela vår verksamhet... Jag tittade lite på killens ip-nummer och började att googla.. till sist fick jag fram hans riktiga nick då hans dator även var igång och jag körde lite ping och portscan... hans hostname var även hans hemadress och han hade fast ip.. Voila... hade killens nick, namn och adress.
Skrev vänligt [nick] du kan väl skriva namnet och komma med konstruktiv kritik och stå för ditt missnöje... typ.......

Så självklart om man har tur kan du få fram mycket av en ip-adress..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Okej för de som tycker det är lätt att spåra folk så kommer en liten utmaning.

Detta inlägg postas under ip adressen: 85.195.119.22
(Enligt ett besök på http://www.whatsmyip.org alldeles nyss)
Vad heter jag i efternamn ?

64bits crew som har möjlighet att kolla mina tidigare inloggningar, pm, etc får inte delta, bara utomstående.
Personer som sen tidigare vet mitt efternamn får inte deltaga.

Pris ära, kanske även kan skicka något som har ett lågt värde och inte kostar mycket att skicka.


Tror jag att det är omöjligt att ta reda på mitt efternamn med utgångspunkt av ovanstående ip adress och tidpunkt för postningen av inlägget? Omöjligt nej, men för mycket besvär för att det ska vara lönt.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Rätt svårt att spåra dig när du använder dig av anonymouse. Jag menar det är ju inte ens din IP-adress.
Glossolalia coats my skin
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

sherl0x wrote:Rätt svårt att spåra dig när du använder dig av anonymouse. Jag menar det är ju inte ens din IP-adress.
Precis, den går via Warszawa, Polen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

sherl0x wrote:Rätt svårt att spåra dig när du använder dig av anonymouse. Jag menar det är ju inte ens din IP-adress.

Jag vet, men...

1) Jag sa aldrig att jag skulle göra det lätt (snarare att det skulle vara för mycket besvär för att vara lönt).
2) Jag är inte den enda som kan använda mig av anonymiseringstjänster, gateways, ISPs med NAT, fjärrstyrda datorer etc.


Punkt 2 är kanske ganska uppenbar men ändå en viktig poäng. Vill man dölja sig så går det oftast. Speciellt från personer/företag/organisationer som inte kan utöva påtryckningar på ISPs och andra företag.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Självklart går det att dölja sig, men det måste man planera i förväg.
Glossolalia coats my skin
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Du använder telia. =P
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

GuessWho wrote:Okej för de som tycker det är lätt att spåra folk så kommer en liten utmaning.

Detta inlägg postas under ip adressen: 85.195.119.22
(Enligt ett besök på http://www.whatsmyip.org alldeles nyss)
Vad heter jag i efternamn ?
Du heter johansson i efternamn.
Bevisa att jag har fel ;D

PS: ett hedersintyg från 64bits crew accepteras inte.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

GuessWho wrote:Okej för de som tycker det är lätt att spåra folk så kommer en liten utmaning.

Detta inlägg postas under ip adressen: 85.195.119.22
(Enligt ett besök på http://www.whatsmyip.org alldeles nyss)
Vad heter jag i efternamn ?

64bits crew som har möjlighet att kolla mina tidigare inloggningar, pm, etc får inte delta, bara utomstående.
Personer som sen tidigare vet mitt efternamn får inte deltaga.

Pris ära, kanske även kan skicka något som har ett lågt värde och inte kostar mycket att skicka.


Tror jag att det är omöjligt att ta reda på mitt efternamn med utgångspunkt av ovanstående ip adress och tidpunkt för postningen av inlägget? Omöjligt nej, men för mycket besvär för att det ska vara lönt.
Klåpare.

Att spåra folk är en sak, att få anonymiseringstjänster att lätta på sina uppgifter en annan.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:Att spåra folk är en sak, att få anonymiseringstjänster att lätta på sina uppgifter en annan.
Ja, men nu är vi mer inne på filosofi....

Är det viktiga målet eller vägen dit?

nem wrote:Klåpare.
Ska jag kontra med att kalla dig för idiot? Jag skulle mycket väl kunna göra det.
Men jag inser att du antagligen inte är för dum för att se problembilden, utan att du helt enkelt gör dig dum. Jag tycker vi kan skippa pejorativa benämningar om det går bra för dig.


Problemet är att du har vissa uppgifter i en logg, som exempelvis ip adress och datum och tid och från det vill du ha ut vilken fysisk person det är. Jag borde inte behöva rita en förklarande skiss på det här, för jag vet att du kan vara smart bara du vill.

Anonymouse kanske inte var bästa exemplet. Vi kan diskutera vilket som är bästa exemplet på försvårad spårbarhet och gräla om formuleringar om du vill. Vi kan till och med pm:a varandra och ha lite meningslös pajkastning om du vill, kanske kan vara underhållande ett tag.
Men poängen kvarstår, det är inte alltid så lätt att binda en (rätt) fysisk person till en ip adress och tidpunkt, om personen i fråga vill göra det svårare, ja då blir det ännu svårare.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Mr Einstein wrote:
GuessWho wrote:Okej för de som tycker det är lätt att spåra folk så kommer en liten utmaning.

Detta inlägg postas under ip adressen: 85.195.119.22
(Enligt ett besök på http://www.whatsmyip.org alldeles nyss)
Vad heter jag i efternamn ?
Du heter johansson i efternamn.
Bevisa att jag har fel ;D

PS: ett hedersintyg från 64bits crew accepteras inte.
Bevisa att du har fel..? Jag är inte säker på att bevisbördan ligger på mig... men det var ett smart knep!
Ja det var klurigt av dig... eftersom tävlingen inte var helt seriöst menad så utser jag dig till vinnare. Grattis. Det är inte lätt att överlista Einstein. ;)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

GuessWho wrote:Ska jag kontra med att kalla dig för idiot? Jag skulle mycket väl kunna göra det.
Jag tror att du bevisade det senare med all önskvärd tydlighet.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply