YouTube släcks ner pga nätmobbning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

YouTube släcks ner pga nätmobbning

Post by lither »

Den nya trenden, nätmobbning, ska trappas ner. Därför förbjuds YouTube i alla statliga skolor i Australien tills vidare. Bra eller anus? Borde vi göra samma sak här i Sverige? Diskutera.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 94,00.html
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Vad har de att göra på youtube i skolan?
#mac.se @ EFnet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Lite samma fråga här.

Finns det någon anledning till att ha igång YouTube under skoltid?
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Lönlöst, finns ju massor av liknande sidor.
Straffa idoterna som jäklas istället.. hårt..
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

dom lär väll ha rast och vill dom sitta vid youtube och kolla så tycker jag att dom borde få göra det
Last edited by lord_vasagos on 2007-03-02 17:32:06, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det var därför jag formulerade mig "under skoltid"...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Hur kan man nätmobba via Youtube?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

palindrom wrote:Hur kan man nätmobba via Youtube?
Personer i samma skola eller dylikt kanske skapar videosnuttar där det snackas skit om personen?
#mac.se @ EFnet
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Xmel wrote:Personer i samma skola eller dylikt kanske skapar videosnuttar där det snackas skit om personen?
Sådana är det väl bara att flagga och förbjuda på youtube som de gör med alla andra olämpliga videos?
Last edited by palindrom on 2007-03-02 18:49:53, edited 1 time in total.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

palindrom wrote:Sådana är det väl bara att flagga och förbjuda på youtube som de gör med allt annat?
Ja, men skolan vill ju antagligen inte lägga massa energi på sådant.. Enklare att blocka.. Helt rätt enligt mig.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

men fan att det alltid ska va någon som förstör.

det är väl bättre att bli mobbad över internet än o bli moddad i verkligheten?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Skolans datorer ska primärt användas till skolarbete, jag har svårt att se ett skolarbete där access till Youtube krävs då man inte kan ladda ned videor från sidan för visning i presentationer.

Skolan gör imo. inga fel i att spärra Youtube eller liknande videosidor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hlidskjalf
Posts: 81
Joined: 2004-03-24 23:10:58

Post by Hlidskjalf »

Jag sitter inte själv på youtube särskilt regelbundet, i synnerhet inte på skoltid. Kan förstå att många sitter där just på rasterna, för det finns inte så mycket att göra på rasterna ändå. Önskar faktiskt att vi inte hade några längre raster (dvs 10 minuter eller längre) så att man kunde sluta tidigare i stället. Håltimmar är nog det absolut värsta vi vet. Sen när man sitter och gör skolarbete själv så går datorerna, nätet och nätverket så otroligt slött för att alla sitter och spelar eller kollar på flashfilmer via nätet.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Ghlargh wrote:Skolans datorer ska primärt användas till skolarbete, jag har svårt att se ett skolarbete där access till Youtube krävs då man inte kan ladda ned videor från sidan för visning i presentationer.

Skolan gör imo. inga fel i att spärra Youtube eller liknande videosidor.
Ja, begränsa mer och mer för ungdomarna. Låt auktoriteten bestämma exakt vad dem gör, och när.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

palindrom wrote:Ja, begränsa mer och mer för ungdomarna. Låt auktoriteten bestämma exakt vad dem gör, och när.
De får väll mobbas på fritiden..
#mac.se @ EFnet
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag tycker inte elverna ska sitta där som som en lobotomerad zombie hord
om det finns saker att göra som är roliga på håltimmar så är människor mer motagliga att lära sig saker
så stäng av dom som mobbas från att använda datorerna under raster
så är väll problemet ganska snart löst
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Xmel wrote:De får väll mobbas på fritiden..
Bäst, bäst, bäst, bäst, bäst.

Fy f*n vad kul!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

Ghlargh wrote: Skolan gör imo. inga fel i att spärra Youtube eller liknande videosidor.
jag sitter in bara på youtube på lektionerna utan även på rasterna också.

fast igentligen har du nog rätt men ändå onödigt när det finns så många andra sidor.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Poängen är inte huruvida ungdomarna ska få göra vad de vill, frågan är varför de ska använda datorer avsatta för skolarbete för att se på nöjesvideo.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

man kan vända på frågan om det finns datorer som ingen använder till studier varför ska dom inte då kunna använda dom på håltimmar/raster
det tycker jag är rena nazi bullshit regler det är väll bra om ungdommarna kan använda datorer till både nöje och nytta så länge dom håller sig inom lagliga gränser
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är lite som Whack-a-mole.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mobbing är bland det värsta som finns i skolan, har själv delvis varit offer ett tag förut (jag vill inte gå in på det, men allt är bra nu). Jag tycker det är fel att dom ska blockera YouTube (personlig åtsikt) men det är väl deras val att släcka ner en hel distrubitionskanal (potentiell) för mobbing istället för att bekämpa det egentliga problemet som ligger bakom..
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Topicen är ju sämst. Fick ett ganska brett leende när jag såg tråden och sen när jag inser att det inte alls släcks ner som topic säger förvandlade sig leendet till en tår.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Helt rätt att förbjuda hemsidor i skolor enligt mig.
Om elever inte kan sköta sig får man ju ta till metoder för att upprätthålla ordning och disciplin.
Självklart kommer dom som kan någonting om datorer alltid förbi administratörernas tilltåg med blockeringar och annat, men det hindrar ändå den stora massan, och i detta fallet får vi väl hoppas att det är den stora massan som "nätmobbas".

Det enda fallet jag skulle kunna tänka mig att youtube används i undervisningen är väl isåfall i filmkunskap eller möjligtvis något ämne där man går igenom webdesign och granskar olika sätt att bygga upp saker på. Men för de specifika kurserna borde det väl inte vara något problem att använda en proxy eller dylikt.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Man kan inte stoppa mobbningen genom att blockera YouTube, för det forsätter ändå efter skoltid. Som Pontarius och palindrom sa - Straffa personerna och flagga filmerna så är problemet i stort sett löst. I övrigt så vore det en bra idé att blockera Youtube, precis som vissa skolor har blockerat Lunarstorm och vissa andra communitys.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply