Filmtipset

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Filmtipset

Post by Oneway »

Tänkte vi kunde starta en ny tråd gällande filmtips då de som fanns sedan tidigare känns lite för gamla för att bumpa (mod blir sura ;) ).
Har du sett en film som du tycker är värd att nämnas så kan du skriva ditt tips här. Skriv vad filmen heter, kategori, skådespelare, ev. en liten recention eller något annat som kan vara av intresse för oss filmälskare.
Det är alltid roligt att få tips om filmer som inte har miljarder dolleros i budget för marknadsföring.

Mitt första bidrag:

Titel: Talladega Nights
Kategori: Komedi
Med bl.a. Gary Cole, Will Ferrell, John C. Reilly, Sacha Baron Cohen
Handling: Vi får se Ricky Bobby (Will Ferrell) och Cal Naughton Jr. (John C. Reilly) den otroliga "Shake n bake" duon tävla i NASCAR där dom är älskade av fansen. När den franska fd. F1 föraren Jean Girard (Sacha Baron Cohen) utmanar duon blir det en fight man sent kommer att glömma.
Mitt betyg: ;D ;D ;D ;D av 5
Gillar man Will Ferrell är denna film ett måste!
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Half Nelson
Drama
Nyligen belönad med två Oscars, där Ryan Gosling självklart fick pris för sin enastående prestation. En film lik många andra på det sättet att den innehåller en man bakom katedern (det vi brukar kalla "lärare") som har något viktigt att komma med (det vi brukar kalla "smart"). Men de andra filmerna brukar handla om problemen för en specifik student och hur läraren ska hjälpa denne ur någon knipa. I stället lägger man mer fokus på den briljante Gosling i hans lärarroll, vilket är halva filmen. Resten av filmen, den får ni se själv. Det är en order.
Betyg: Image Image Image Image Image
IMDb
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Får man diskutera filmerna i den här tråden?

Ang. Half Nelson. Jag tycker ju inte att filmen handlar om hans lärarroll alls, utan mer om hans privatliv. Nu är han ju bara lärare till yrket, och skulle lika gärna kunna vara lastbilschaffis men det blir inte en lika bra film. Däremot så tycker jag att filmen humaniserar (med brist på bättre ord) läraren som yrkesval och visar på att även lärare kan ha det stökigt i livet. [...] Och nu förstår jag att du (förmodligen) menar hans skådespelarroll som lärare och inte lärarroll som pedagog. "Yrkesskada". :-[
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

egar wrote:Får man diskutera filmerna i den här tråden?
Jag ser helst att vi endast håller oss till filmtips, diskutera en specifik film kan man göra via PM eller i en egen tråd. Då vi alla har egna åsikter och tolkar filmer på olika sätt så finns risken att denna tråd kommer att handla om två eller fler filmälskares åsikter om en enskild film, istället för allmäna filmtips. Detta är åtminstone trådskaparens önskan, sen om det kommer följas det är en annan story........
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

egar wrote:Får man diskutera filmerna i den här tråden?

Ang. Half Nelson. Jag tycker ju inte att filmen handlar om hans lärarroll alls, utan mer om hans privatliv.
Absolut. Det var menat som skådespelarroll, där han spelar just lärare. De andra filmerna följer fortfarande hur läraren är lärare 24/7, vilket Half Nelson inte gör.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Apocalypto, ett mästerverk, se den! :D :D :D :D :D
Pan's Labyrinth är grym den också. :D :D :D :D

Hinner inte skriva så mycket om dem just nu, kommer tillbaks, kanske :P
Last edited by AshTray on 2007-02-27 2:40:30, edited 1 time in total.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
1337_pojke

Re: Filmtipset

Post by 1337_pojke »

Titel: Hogfather IMDB
Genre: Vansinnig Fantasy

Handling: Skivvärldens motsvarighet till jultomten är försvunnen och därför måste DÖDEN ersätta honom samtidigt som dödens barnbarn (!) försöker ta reda på vad som händer

Betyg: :D :D :D :D :D

Riktigt bra filmatisering av en av Pratchetts böcker (Svinvinternatt på Sv)
Se skiten och köp alla böcker
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Döda Poeters Sällskap.
Drama med Robin Williams, Ethan Hawke, Josh Charles och Robert Sean Leonard.

Mr Keating (Williams) spelar läraren som får unga studenter intresserade i poesi.
:) :) :) :) :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Crank IMDB
Action med Jason Statham, Amy Smart och Jose Pablo Cantillo

Lönnmördaren Chev Chelios (Statham) blir förgiftad av rivalen Verona (Cantillo) och det enda som hjälper är att hålla adrenalinet flödande för att hjärtat ska fortsätta slå.

Betyg: ;D ;D ;D ;D ;D
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

http://www.filmtipset.se/ rekommenderas varmt också.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Yoggin wrote:Crank IMDB
Action med Jason Statham, Amy Smart och Jose Pablo Cantillo

Lönnmördaren Chev Chelios (Statham) blir förgiftad av rivalen Verona (Cantillo) och det enda som hjälper är att hålla adrenalinet flödande för att hjärtat ska fortsätta slå.

Betyg: ;D ;D ;D ;D ;D
Den är bra ;D

The Jacket
http://www.imdb.com/title/tt0366627/
Thriller med Adrien Brody,Keira Knightley, Kris Kristofferson

Under Gulfkriget 1991 blir Jack Starks (Adrien Brody) skjuten i huvudet och drabbas av minnesförlust. När han sedan kommer hem till Vermont och hittas avsvimmad på en brottsplats bredvid en skjuten polis och med en pistol i handen blir han dömd för mord. Han blir inlagd på en sluten avdelning på ett mentalsjukhus. Där bestämmer sig Dr. Thomas Becker (Kris Kristofferson) för att testa en kontroversiell behandling. Pumpad med droger och iklädd en tvångströja läggs Jack i ett bårhus-skåp. Därinne upplever Jack att han får en glimt av framtiden.
User avatar
Nekrofilen
Posts: 118
Joined: 2003-10-19 21:20:07
Location: Diö
Contact:

Post by Nekrofilen »

Idiocrazy

Äventyr/komedi/sci-fi
-Death awaits you all with nasty, big, pointy teeth
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Kan folk sluta ta upp filmer som jag tänker på? :p

En väldigt bra film anime film är Fullmetal Alchmist: Conqueror of Shamballa,
rekommenderar den STARKT. Jag älskade serien och älskade filmen ännu mer, inte undra på att den blev bra, Square Enix var ju med och lekte lite ;)

Annars, Babel, med brad pit och en del andra kändisar är en väldigt bra film!
En av de bästa filmerna jag sätt och jag rekommenderar också den starkt.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Titel: The Perfume (Parfymen)
Kategori: Drama, Thriller

"Jean-Baptiste Grenouilleu föds utan egen naturlig kroppsodör, men upptäcker under sin uppväxt en utomordentlig förmåga att känna minsta nyans i en doft. Hans talang förlänar honom en lärlingsplats hos den kände parfymisten Giuseppe Baldini. Men vad som var en talang blir en belastning för Grenouille. Med tiden blir Grenouille alltmer besatt av sin egen förmåga och, vad han upplever som, den perfekta doften: den av ung kvinna."

Mitt betyg: En riktigt fin liten annorlunda film som är helt klar sevärd.
Den är rå och inte som alla andra filmer, Så om du har tröttnat på allt annat Se denna film. 4/5 64or.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

The Illusionist

Post by smorgar »

Säkert många som har sett iom att den är ny men jag måste rekomendera den för att den är så totalt genombra på alla sätt.

The Illusionist äger och jag hinner inte skriva så mycket nu så jag saxar lite fort från imdb. :(
Director Neil Burger's screen adaptation of Steven Millhauser's short story 'Eisenheim the Illusionist'. Eisenheim (Edward Norton) is a magician in early 1900's Vienna, who falls in love with a woman well above his social standing. When she becomes engaged to a Crown Prince, Eisenheim uses his powers to free her and undermine the stability of the royal house of Vienna. Written by Unit Publicist

A magician in turn-of-the-last-century Vienna falls in love with a woman well above his social standing. When she becomes engaged to the crown prince, the magician uses his powers to free her and undermine the stability of the royal house of Vienna.
Bra skådespel. Bra filmat. Bra story. Bra twist. Überskön känsla. Riktigt solid film.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Ghost Rider var faktiskt riktigt ball! :D :D :D :D :)
http://www.imdb.com/title/tt0259324/

Och The Pursuit of Happyness var väldigt bra också! :D :D :D :D :)
http://www.imdb.com/title/tt0454921/
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Kollade på Cube 2: Hypercube

http://www.imdb.com/title/tt0285492/

Var en intresant film, konstig måste jag nog säga.
Missade 20 min av början p.g.a att den kom på tv, skall kanske ta och kolla den från början så kanske vissa saker som jag lämnade att grubbla på klarnar :)
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

krulliz wrote:Kollade på Cube 2: Hypercube

http://www.imdb.com/title/tt0285492/

Var en intresant film, konstig måste jag nog säga.
Missade 20 min av början p.g.a att den kom på tv, skall kanske ta och kolla den från början så kanske vissa saker som jag lämnade att grubbla på klarnar :)
Den är ruggigt bra, rekommenderar också första Cube filmen, jävligt bra och annorlunda.

Kan även rekommendera Nothing som är väldigt unik (samma regissör som till Cube).
http://imdb.com/title/tt0298482/
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

enix wrote:
krulliz wrote:Kollade på Cube 2: Hypercube

http://www.imdb.com/title/tt0285492/

Var en intresant film, konstig måste jag nog säga.
Missade 20 min av början p.g.a att den kom på tv, skall kanske ta och kolla den från början så kanske vissa saker som jag lämnade att grubbla på klarnar :)
Den är ruggigt bra, rekommenderar också första Cube filmen, jävligt bra och annorlunda.

Kan även rekommendera Nothing som är väldigt unik (samma regissör som till Cube).
http://imdb.com/title/tt0298482/
tack enix! Jag gillade cube 2, skall nog titta ettan också :) Lite Saw stil på filmen tyckte jag, och saw 1 och 2 är mina favvofilmer :P har inte hunnit kolla trean än. tack för tipsen :)
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Citizen Kane

En av de filmer som ständigt återkommer i diskussionen kring vilken film som egentligen är den bästa som gjorts. Jag såg den inte förrän nyligen, vilket jag givetvis borde gjort långt innan, inte minst med tanke på alla referenser till den som man ser i helt andra sammanhang.

Från filmtipset.se:
"Året är 1940 och tidningsmagnaten Charles Foster Kane dör i sin säng på sin enorma men halvfärdiga egendom Xanadu. Han sista ord är det kryptiska "rosebud" och en hugad journalist vid namn Thompson beslutar att ta reda på vad detta "rosebud" betyder. Thompson söker upp Kanes gamla vänner och ovänner och får på så vis Kanes hela liv berättat för sig."
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Tenacious D in The Pick of Destiny

http://imdb.com/title/tt0365830/

Ganska typis Jack Black film. Riktigt sevärd nog!
Jack Black är en väldigt, hur man skall uttrycka det..
Han spelar roller bra, riktigt som han skulle vara själva personen i filmen på riktigt. Bra skådis, bra film! toppen ;)[/b]
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

http://www.imdb.com/title/tt0080360/

Har inte sett den, men den kan säkert vara bra :)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

jb wrote:http://www.imdb.com/title/tt0080360/

Har inte sett den, men den kan säkert vara bra :)
Men vafan. Om vi ska tipsa om filmer, kan vi inte hålla oss till filmer vi sett?
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

jb wrote: Har inte sett den, men den kan säkert vara bra :)
Haha ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Post Reply