Digital-TV

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Digital-TV

Post by simon.lycksele »

Hej!
Jag måste bara säjja att digital-tv är egentligen bara skit.
Först så måste man betala TV-Licens men har man har åndå ingen bild.
för då måste man köpa digital-tv.
Då är det start avgift på ca 400kr
Sen är det Månadsavgift på ca 400kr
Sen kanske man måste betala för att man ska få en box, parabol, eller antenn för att överhuvudtaget få någon bild.
Sen så kan man ju inte ha alla kanaler som man önskar.
Om man tar Viasat så har man inte 5:an eller Discovery.
Canal-digital då har man inte 3:an
Boxer är vettigast men då är det ju lite halvtaskigare bild.
Så egentligen var det bättre förr.
Man hade det man hade gratis, då var man nöjd.
Det är egentligen helt sjukt.
Eller vad tycker ni??

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Box ~500 kr + inget mer = bättre bild och fler kanaler!
Vad är det du gnäller på?


Edit:
wikipedia wrote:SVT1
SVT2
SVT24
Barnkanalen/Kunskapskanalen
SVT Extra
TV4
TV6
TV7 (täcker enbart 60 procent av de svenska hushållen)
Axess TV (täcker enbart 60 procent av de svenska hushållen)
The Voice TV
För en engångskostnad på runt 500.
Last edited by MooDHooDs on 2007-03-09 17:51:09, edited 1 time in total.
Dyslexi
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Ledsen, men jag håller inte riktigt med.

Låt säga att du tidigare tagit emot TV med en vanlig antenn. För att få in digital-TV behöver du då endast köpa en digitalbox, och eventuellt en ny antenn om den du har är antik. Det är engångskostnader, och det är inga större summor. Du får fler kanaler gratis med digital-TV än du fick förut.

Det är bara om du vill ha ännu fler kanaler som det blir månadskostnader mm. Men så var det ju förut också...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Du är inte påläst. Gör hemläxan så kanske man orkar ta debatten.
Vi kan ju gå igenom vad du skrivit.

Först så måste man betala TV-Licens men har man har åndå ingen bild.

Ingen bild beror på att du har fel typ av TV. Lite som om du har en amerikansk NTSC endast tv här, då får du också betala för den. Fullständigt logiskt.

För då måste man köpa digital-tv.

För digitaltv krävs digitalmottagare. Har man en tv som saknar digitalmottagare får man köpa en extern sådan.
Hade du köpt en ny tv hade du inte behövt köpa något löst om du valt att ta en med digitalmottagare.
Dessutom har ju staten förklarat detta i så många år nu att om du sparat en pizza om året hade du haft pengar över.

Då är det start avgift på ca 400kr
Nej, det är det inte.

Sen är det Månadsavgift på ca 400kr
Nej, det är det inte.

Sen kanske man måste betala för att man ska få en box, parabol, eller antenn för att överhuvudtaget få någon bild.
Någon parabol använder du inte till marknätet. Har du haft någorlunda bild med din nuvarande antenn behövs inte någon ny sådan heller.
Engångsavgift betalar du för digitalboxen för att kunna se digitaltv i din analogtv.

Sen så kan man ju inte ha alla kanaler som man önskar.
Menar du att man kan det med nuvarande analoga nätet?

Om man tar Viasat så har man inte 5:an eller Discovery.
Canal-digital då har man inte 3:an

Har du ens viasat eller femman i analoga nätet?

Boxer är vettigast men då är det ju lite halvtaskigare bild.

Jämfört med vad? Bor man bara lite ute på landsbygden brukar det bli fantastiskt mycket bättre bild än analogtv.

Så egentligen var det bättre förr.
När vi bara hade en kanal? Är det inte bättre att få fler kanaler för licensavgiften och kunna få ytterligare fler genom sin vanliga antenn istället för att skaffa sig parabol?

Man hade det man hade gratis, då var man nöjd.
Du betalade fortfarande licensavgift. Analogmottagardelen i din tv är inte heller den gratis, den har du också betalt för en gång. Så kostnaden är precis den samma faktiskt.
Last edited by snigel on 2007-03-09 18:03:29, edited 2 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Digital-TV

Post by Big_Bird »

simon.lycksele wrote:Hej!
Så egentligen var det bättre förr.
Man hade det man hade gratis, då var man nöjd.
Hur saker och ting egentligen fungerar kan ju inte ha undgått dig eftersom du lite längre upp i posten skriver:
Först så måste man betala TV-Licens men har man har åndå ingen bild.
TV Licens är, inte något nytt påfund. Bara för att du valt att inte betala den, betyder det inte att:
a) Du inte borde ha betalat den.
eller
b) Du tidigare kunde få TV gratis utan att "stjäla".

Sen kan man ha åsikter om TV-licensen i sig, det vet jag att många här har. Jag har mina egna synpunkter på dess existens och genomförande, men det är en separat diskussion.

I övrigt håller jag med dig, digital-TV just nu är skit. Välkommen tillbaka när det inte tar mellan fem och tio sekunder av svart bild för att byta kanal och jag inte måste installera separata boxar för att kunna se på olika TV-kanaler med mina olika TV-mottagare och videoapparater.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Digital-TV

Post by snigel »

Big_Bird wrote: I övrigt håller jag med dig, digital-TV just nu är skit. Välkommen tillbaka när det inte tar mellan fem och tio sekunder av svart bild för att byta kanal och jag inte måste installera separata boxar för att kunna se på olika TV-kanaler med mina olika TV-mottagare och videoapparater.
Jag har inte ens varit i närheten av 10 sekunders väntetid, nu har jag visserligen bara prövat tre olika boxar av olika format. Sen känns väl problematiken ganska liten om man nu bara vill zappa mellan ettan tvåan och fyran ändå.

Jag säger inte att det är bra att varje maskin ska ha en egen box, men ser du någon annan genomförbar lösning?
Analogtv fungerar ju faktiskt precis likadant i denna aspekten. Varje enhet kräver en egen analogmottagare för att kunna visa en egen kanal.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

För det första så vill jag bara säjja till alla att det inte är det marksända digitala nätet jag pratar om, utan Digital-tv med tex parabol m.m.

Snigel!
1. Om du har betalat Licensen och inte har någon box har du ju ingen tv bild från och med Den 3 september 2007 kl 09.45 här i lycksele eller?
Så vitt jag vet så har man då inte det eller???
2. Vad har det här att göra med pizza??
Man måste betala om man inte vill vara olaglig eller om man använder det marksända men just nu så pratar vi inte om det marksända utan om det som man tar emot via tex parabol m.m
3. Det är visst en start avgift!
Kolla tex boxer.
4. Ingen månads avgift kan du säjja vilket bolag då??
Eller är du olaglig kanske??
5. Man kan måsta betala extra för box, parabol, antenn m.m
6. Nu har du blandat ihop det, vi pratar om DIGITAL-TV inte ANALOGA TV NÄTET det är 2 olika saker.
7. Nu har det hänt igen. Snigel har blandat ihop det igen.
8. Jämfört med tex Canal digital eller HDTV.
9. En kanal, nej vi hade 3 kanaler 1:an,2:an och 4:an
10. Licens avgift : Ja / Analog mottagaren satt inne i min tv. / Samma??
Start avgift 400kr Tv licens ca 500kr Månadsavgift ca 200kr med bindningd tid i 12månader ja det bil faktist totalt 3100kr för att få se tv i ett år. För 5 år totalt 12900kr.

Jag tycker att:
Du är inte påläst. Gör hemläxan så kanske man orkar ta debatten.
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Première s schiste argileux moi-même unique säjja à toutes thanksggiving les nots c'est les marksända digital nätet moi-même suis s'entretenir si , dépourvu Digital - télévision à tex parabolique m.m.

Escargot!
1. Si vous avez pays Donner une licence à ni eu ngon caisse prendre vous ju personne télévision picture frn et à Les 3 Septembre kl 09.45 dans ce ville heureux ors? S pâle moi-même vétérinaire s eu époux d nots les ors???
2. Se que a le voici thanksggiving font à pizza?? Époux mste pays si époux nots schiste argileux produire illégal ors si époux applique les marksända mais actuellement s suis s'entretenir wes nots si les marksända dépourvu si les que époux suis grabbing anti via tex parabolique m.m
3. Les c'est vraiment une saisir - tourné sonner! Évanouissement tex caisses.
4. Personne mnads sonner étain vous säjja quoi la société enregistrée d?? Ors c'est yous illégal peut-être??
5. Époux compétent msta pays supplémentaire pour caisse , parabolique , antennes m.m
6. Maintenant prendre vous amalgamé ensemble les wes suis s'entretenir si DIGITAL - TÉLÉVISION nots ANALOGUE TÉLÉVISION NÄTET les c'est 2 plusieurs étui.
7. Maintenant a le apporter dans à nouveau. Escargot eu amalgamé ensemble les à nouveau.
8. Suis comparaison à tex Canada digital ors HDTV.
9. UNE rigole nos nous avions 3 canaux 1an,2an:: et 4an:
10. Donner une licence à sonner : Oui Analogue consignataire assis dans dans mon le temps télévision. Pareille?? Saisir - tourné sonner 400kr Télévision donner une licence à l'approbation Mnadsavgift l'approbation 200kr à reliure les terms dans 12mnader oui les auto presente dans l'agrégat 3100kr pour thanksggiving qui accroche veille télévision dans conseils. Pour 5 succédané dans l'agrégat 12900kr. Moi-même s'imaginer thanksggiving : devis Yous c'est nots pläst. Font homicide s peut-être époux prendre les vigueur à saisir discussions.

:homicide francais:
Life's a joke, yuk it up.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mitt område har löst det jättebra.

De tar emot digitalsignaler och konverterar det i något rum i garaget till analoga sgnaler, som jag kan ta emot sen. Typ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

simon.lycksele wrote: 3. Det är visst en start avgift!
Kolla tex boxer.
4. Ingen månads avgift kan du säjja vilket bolag då??
Eller är du olaglig kanske??
Du kan gå och köpa en lös box och plocka in alla gratiskanalerna utan att betala startavgifter eller månadsavgifter, allt du betalar för är boxen.

Sedan för er som inte gillar att vänta FLERA SEKUNDER för kanalbyte finns det faktiskt en eller ett par boxar med flera RF-omvandlare i, som kan avkoda alla kanalerna i basutbudet så du kan ha: En box för alla apparater i huset. Bara den väntetid din gamla TV har för kanalbyte. Dessa kostar självklart lite mer, men har man 3-4 apparater blir det nog tillochmed billigare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

staretsen wrote:Première s schiste argileux moi-même unique säjja à toutes thanksggiving les nots c'est les marksända digital nätet moi-même suis s'entretenir si , dépourvu Digital - télévision à tex parabolique m.m.

Escargot!
1. Si vous avez pays Donner une licence à ni eu ngon caisse prendre vous ju personne télévision picture frn et à Les 3 Septembre kl 09.45 dans ce ville heureux ors? S pâle moi-même vétérinaire s eu époux d nots les ors???
2. Se que a le voici thanksggiving font à pizza?? Époux mste pays si époux nots schiste argileux produire illégal ors si époux applique les marksända mais actuellement s suis s'entretenir wes nots si les marksända dépourvu si les que époux suis grabbing anti via tex parabolique m.m
3. Les c'est vraiment une saisir - tourné sonner! Évanouissement tex caisses.
4. Personne mnads sonner étain vous säjja quoi la société enregistrée d?? Ors c'est yous illégal peut-être??
5. Époux compétent msta pays supplémentaire pour caisse , parabolique , antennes m.m
6. Maintenant prendre vous amalgamé ensemble les wes suis s'entretenir si DIGITAL - TÉLÉVISION nots ANALOGUE TÉLÉVISION NÄTET les c'est 2 plusieurs étui.
7. Maintenant a le apporter dans à nouveau. Escargot eu amalgamé ensemble les à nouveau.
8. Suis comparaison à tex Canada digital ors HDTV.
9. UNE rigole nos nous avions 3 canaux 1an,2an:: et 4an:
10. Donner une licence à sonner : Oui Analogue consignataire assis dans dans mon le temps télévision. Pareille?? Saisir - tourné sonner 400kr Télévision donner une licence à l'approbation Mnadsavgift l'approbation 200kr à reliure les terms dans 12mnader oui les auto presente dans l'agrégat 3100kr pour thanksggiving qui accroche veille télévision dans conseils. Pour 5 succédané dans l'agrégat 12900kr. Moi-même s'imaginer thanksggiving : devis Yous c'est nots pläst. Font homicide s peut-être époux prendre les vigueur à saisir discussions.

:homicide francais:
Varför gjorde du så?
Dyslexi
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

simon.lycksele wrote: 3. Det är visst en start avgift!
Kolla tex boxer.
4. Ingen månads avgift kan du säjja vilket bolag då??
Eller är du olaglig kanske??
Jag tycker att:
Om jag inte missminner mig säger du till din lokala tv-handlare, eller vart du nu ska köpa boxen, att du vill ha ett kort för de kanaler som inte kräver månadsavgift. Möjligt att de tar ut en avgift för kortet, men det är inte många slantar.

edit: på forumet skriver vi svenska. de som skrivit inlägg på franska får nu en chans att posta igen, den här gången på rätt språk.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

simon.lycksele wrote:För det första så vill jag bara säjja till alla att det inte är det marksända digitala nätet jag pratar om, utan Digital-tv med tex parabol m.m.
Det är helt frivilligt att skaffa ett Digital-TV abbonemang...
Du kan så länge du har en digital-TV mottagare komma åt de kanaler som sänds fritt utan andra kostnader än Tv-licensen.

Du fick betala minst lika mycket för det analoga Tv-Abbonemangen hos t.ex Viasat också så det känns som en rätt menlös jämförelse.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Ghlargh wrote:
simon.lycksele wrote: 3. Det är visst en start avgift!
Kolla tex boxer.
4. Ingen månads avgift kan du säjja vilket bolag då??
Eller är du olaglig kanske??
Du kan gå och köpa en lös box och plocka in alla gratiskanalerna utan att betala startavgifter eller månadsavgifter, allt du betalar för är boxen.

Sedan för er som inte gillar att vänta FLERA SEKUNDER för kanalbyte finns det faktiskt en eller ett par boxar med flera RF-omvandlare i, som kan avkoda alla kanalerna i basutbudet så du kan ha: En box för alla apparater i huset. Bara den väntetid din gamla TV har för kanalbyte. Dessa kostar självklart lite mer, men har man 3-4 apparater blir det nog tillochmed billigare.

Ghlarg! Jag har letat, vad finns dessa boxar? den enda jag har sett är multiboxen som klarar av 3 kanyler och kostar strax över 3000 ? finns det något vettigare alternativ under 10k?
simon.lycksele wrote:För det första så vill jag bara säjja till alla att det inte är det marksända digitala nätet jag pratar om, utan Digital-tv med tex parabol m.m.
Snigel!
1. Om du har betalat Licensen och inte har någon box har du ju ingen tv bild från och med Den 3 september 2007 kl 09.45 här i lycksele eller?
Så vitt jag vet så har man då inte det eller???


2. Vad har det här att göra med pizza??
Man måste betala om man inte vill vara olaglig eller om man använder det marksända men just nu så pratar vi inte om det marksända utan om det som man tar emot via tex parabol m.m

Säg det då så att andra förstår, det du efterfrågade var digital-tv vilket det finns många olika tekniska lösningar för.

3. Det är visst en start avgift!
Beror på vad du väljer.
4. Ingen månads avgift kan du säjja vilket bolag då??
Eller är du olaglig kanske??

Boxer sänder t.e.x. ca 16 kanaler gratis iallafall i Göteborg.

5. Man kan måsta betala extra för box, parabol, antenn m.m
Yepps, precis som det var med TV2-boxen in the good old days.
Bara till att acceptera, om det blir för mycket pengar kan du alltid vänta 10-20 år med att köpa en tv, för att då får det inbyggt - problemet löst.

6. Nu har du blandat ihop det, vi pratar om DIGITAL-TV inte ANALOGA TV NÄTET det är 2 olika saker.
Nej, men en vanlig tv har en analog mottagare/apparat.

7. Nu har det hänt igen. Snigel har blandat ihop det igen.
Blandat ihop vadå? är du onykter?

9. En kanal, nej vi hade 3 kanaler 1:an,2:an och 4:an
Och du får 16 st kanaler om du köper en digitalbox för boxer för 300-400kr. Vilket idag är den absolut smidigaste lösningen. Detta är en övergång från det gamla till det nya vilket precis som 1969 med tv2-boxen eller som 1970 då färgtvn kom för att ta 2 exempel. Dock får du kanske köpa en större modern antenn och rikta in den korrekt om du bor i glesbygden.

10. Licens avgift : Ja / Analog mottagaren satt inne i min tv. /Samma??
Start avgift 400kr Tv licens ca 500kr Månadsavgift ca 200kr med bindningd tid i 12månader ja det bil faktist totalt 3100kr för att få se tv i ett år. För 5 år totalt 12900kr.

Japps. det är hårt att leva.

Påtal om lång tid för kanalbyte... helt värdelöst för boxar under 2 tusen kronor. svart bild och 3 sekunder tid för att byta är väl mer regel än undantag, något jag stör mig duktigt på. :/

simon.lycksele: tycker du borde läsa igenom dina inlägg bättre så att man till större del förstår vad du skriver.
Last edited by xianze on 2007-03-09 21:40:55, edited 1 time in total.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag vet bara att jag sett annonser i dagspressen för boxar som citat: "avkodar alla kanaler samtidigt"

Ett par tusenlappar kostade denna... Jag undersökte aldrig närmre då jag inte har TV, antenn eller lust att kolla på basutbudet.

Kan ha varit falsk marknadsföring dock.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

En fråga om Boxer - äger Staten det?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

simon.lycksele wrote:För det första så vill jag bara säjja till alla att det inte är det marksända digitala nätet jag pratar om, utan Digital-tv med tex parabol m.m.
Då får du förtydliga dig på följande punkter:

Varför tar du upp markburna boxer?

Varför gnäller du om att man måste köpa antenn, alla vet att det krävs parabolantenn för att se på satellit-tv.

Varför bryr du dig överhuvudtaget om det analoga marknätet? Övergången från analogt marknät tvingar inte någon att skaffa sig parabol.

Sen får man ju bild på tvn även efter övergången förutsatt att man har en tv med digitalmottagare inbyggt, har man inte det får man köpa en eller sluta titta på tv.

Jämförelsen med pizzan var att staten har informerat om detta så långt i förväg att om man hade lagt undan några kronor i månaden hade man utan problem haft råd nu.

När det analoga marknätet stängs får du antingen se till att ha en tv med digital mottagare eller köpa en digital mottagare till den sk. "box".
Det enda inköp du behöver göra (förutsatt att din analoga tv fungerat väl) är att köpa boxen plugga in den till din tv-antenn och tv.
Inga andra avgifter förutom tv-licens tillkommer. got it?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Ja jag förstår hur du menar men det är ju det marksända och det var det jag inte menade utan det andra.
För man kan ju a del av gratis erbjudandet men jag tycker att det är roligt att ha flera kanaler.
Och det var ju det jag menade i början att det är ganska sjukt att man ska ha en tv licens så man ändå måste köpa ialla fall en digital box för att kunna se. Det skulle ju kunna vara kanske en engångsavgift med tv-licens, men man måste ju betala 500kr var 3månad. Det blir ju 2000kr på 1 år.
Det är sjukt!
Men det är väll ett av många tricks som staten har för att tjäna in lite mer pengar.

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

simon.lycksele wrote:Ja jag förstår hur du menar men det är ju det marksända och det var det jag inte menade utan det andra.
För man kan ju a del av gratis erbjudandet men jag tycker att det är roligt att ha flera kanaler.
Och det var ju det jag menade i början att det är ganska sjukt att man ska ha en tv licens så man ändå måste köpa ialla fall en digital box för att kunna se. Det skulle ju kunna vara kanske en engångsavgift med tv-licens, men man måste ju betala 500kr var 3månad. Det blir ju 2000kr på 1 år.
Det är sjukt!
Men det är väll ett av många tricks som staten har för att tjäna in lite mer pengar.

// Simon
Staten tvingar dig inte att gå över till paraboltv med månadskostnad i vilket fall. Licensavgiften är du nog inte ensam om att ogilla, fast i licensavgiften ligger ju även kostnader inbakta för antennutsändningarna och inte bara tv-programmen.
Folk hade säkert varit mycket gladare med lite högre skatt på allt och ingen licensavgift. ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

simon.lycksele wrote:Ja jag förstår hur du menar men det är ju det marksända och det var det jag inte menade utan det andra.
För man kan ju a del av gratis erbjudandet men jag tycker att det är roligt att ha flera kanaler.
Och det var ju det jag menade i början att det är ganska sjukt att man ska ha en tv licens så man ändå måste köpa ialla fall en digital box för att kunna se. Det skulle ju kunna vara kanske en engångsavgift med tv-licens, men man måste ju betala 500kr var 3månad. Det blir ju 2000kr på 1 år.
Det är sjukt!
Men det är väll ett av många tricks som staten har för att tjäna in lite mer pengar.

// Simon
Fan du är ju nästan värre än BO Gavne
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Digital-TV

Post by Big_Bird »

snigel wrote:
Big_Bird wrote: I övrigt håller jag med dig, digital-TV just nu är skit. Välkommen tillbaka när det inte tar mellan fem och tio sekunder av svart bild för att byta kanal och jag inte måste installera separata boxar för att kunna se på olika TV-kanaler med mina olika TV-mottagare och videoapparater.
Jag har inte ens varit i närheten av 10 sekunders väntetid, nu har jag visserligen bara prövat tre olika boxar av olika format. Sen känns väl problematiken ganska liten om man nu bara vill zappa mellan ettan tvåan och fyran ändå.

Jag säger inte att det är bra att varje maskin ska ha en egen box, men ser du någon annan genomförbar lösning?
Analogtv fungerar ju faktiskt precis likadant i denna aspekten. Varje enhet kräver en egen analogmottagare för att kunna visa en egen kanal.
Väntetiden är förmodligen kortare än 10 sekunder (den bara känns som en evighet), men jämfört med analog TV är den aldeles för lång.
Och du har rätt, men alla analoga TV-apparater har sin mottagare inbyggd. När samma sak sker med digitala mottagare så är problemet löst. Tills dess är det ett problem som minskar önskvärdheten hos digital-TV.
En lösning skulle ha varit att ha en central avkodare där du sätter i ditt kort och sen små billiga mottagare som du kan koppla in på varje TV i hushållet. Alltså inte behov för en Box (med kort om jag förstått saken rätt) för varje mottagare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote: Sedan för er som inte gillar att vänta FLERA SEKUNDER för kanalbyte
Problemet är inte om jag ser på ettan och sen vill se på femman.
Problemet är om man har ett zappande tv-beteende och bläddrar mellan ett tiotal eller fler kanaler för att hitta något som är värt att se på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag kan delvis hålla med trådskaparen. Att det i vissa fall kan behövas programpaket från flera olika leverantörer för att se de kanaler man vill är inte smidigt. Har man dessutom programpaket från flera leverantörer så blir det vissa dubbletter, så att man får betala för vissa kanaler flera gånger. Det är inte fördelaktigt för kunden. Sen att behöva flera boxar och eventuellt flera paraboler är inte heller smidigt.

Men så här har det varit med analog TV också, så även om det inte är bra så är det inget nytt problem. Men då skulle man kunna säga "TV är skit" istället för "digital-tv är skit".



Sen tycker jag att när digital tv ersätter analog tv så skulle tv licensen tas bort för analog tv mottagare. Så de som vill koda på sin Vic-20, spela Super Mario Bros på sin NES och titta på sina gamla program och filmer som de bandade 83 på sin gamla VHS kan få göra det utan att betala TV licens.
Okej det är ju möjligt att strunta i att anmäla "TV innehav" och på det sättet slippa TV licens, men det är inte riktigt samma sak.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

OT: jag är nog lite ute och snurrar för tillfället.. men när övergången är helt och hållet klar och bara digital-tv körs.
Hur blir det med analoga videor etc.. etc.. ?
Eller kommer tv-apparaterna alltid ha kvar en analog mottagare?
Eller tillåter tekniken att man kan sända ut digital-tv också? nu är ju självklart videoapparater lite föråldrade men det var bara ett exempel.

Eller det kanske är tänkt att allt sådant skall köras på scart, hdmi, s-video etc?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

staretsen wrote:Escargot!
Gör sig inte dessa bättre på en tallrik med vitlök- och persiljesmör än i ett inlägg om Digital-TV?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply