Fildelning (funderingar)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Fildelning (funderingar)

Post by Jaegerbomb »

Finns det någon lag som säger att man inte får ge folk länkar med piratkopierat material?
Är det olagligt att ladda ner anime?

Kanske lite konstiga frågor men har letat efter svar ett tag men inte hittat några direkta svar.

Mvh Tim
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

1. Nej, såvida du inte ger en direktlänk dit. T.ex torrentsidor är lagliga att länka till, men inte här på 64bits, dom vill komma så långt ifrån piratkopiering som möjligt, vilket jag respekterar. :)

2. Ja, om dom är kopieringskyddade.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Fildelning (funderingar)

Post by kqr »

ipren3 wrote:Finns det någon lag som säger att man inte får ge folk länkar med piratkopierat material?
Det är materialet och innehav av det som är otillåtet.

Du får berätta för kompisar hur man kan odla cannabis, men du får inte odla det själv.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

markmc wrote:2. Ja, om dom är kopieringskyddade.
Om det är kopieringsskyddat eller ej spelar ingen roll, det är olagligt ändå.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Niklas Berggren wrote:
markmc wrote:2. Ja, om dom är kopieringskyddade.
Om det är kopieringsskyddat eller ej spelar ingen roll, det är olagligt ändå.
Jag tänkte mer på copyrighten, ursäktar mig för det. hade lite bråttom vid tillfället. :)
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Okey ungefär som jag tänkte men får man säga typ
"Den finns att ladda ner på TPB"
men inte
"Den finns att ladda ner på *länkadress*
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Enligt svensk lag så får du säga var att den och den saken går att ladda ner på TPB, men t.ex. här på 64 har dom en regel mot vad du inte får säga.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det är där jag drar min cannabisparallel igen.

För din kompis kan du berätta om hur man odlar det och var det växer, men jag tror inte 64bits moderatörer skulle uppskatta det.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du kan privat ge din vän en länk till piratkopierat material utan att straffas, du får däremot inte länka direkt till piratkopierat material på offentligt tillgängliga platser som t.ex. din hemsida.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

I ett gammalt fall från när http-warez var coolt (NJA 2000 s. 292) kom HD fram till att det inte är olagligt att länka till upphovsrättsskyddat material på någon annans server. Att ladda hem anime är precis lika olagligt som att ladda hem den senaste amerikanska storfilmen.
markmc wrote:Jag tänkte mer på copyrighten, ursäktar mig för det. hade lite bråttom vid tillfället. :)
Copyright är ett engelskt ord. I Sverige har vi upphovsrätt, och den är automatisk. Du behöver inte göra något för att skydda dina alster.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Dissident wrote:
markmc wrote:Jag tänkte mer på copyrighten, ursäktar mig för det. hade lite bråttom vid tillfället. :)
Copyright är ett engelskt ord. I Sverige har vi upphovsrätt, och den är automatisk. Du behöver inte göra något för att skydda dina alster.
Jag tänkte mer på om en låt, film eller tysk bögporr är licensierat under BSD-licensen, då får man ju dela med sig av den huxflux utan problem. :)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Dissident wrote:1. I ett gammalt fall från när http-warez var coolt (NJA 2000 s. 292) kom HD fram till att det inte är olagligt att länka till upphovsrättsskyddat material på någon annans server.
2. Copyright är ett engelskt ord. I Sverige har vi upphovsrätt, och den är automatisk. Du behöver inte göra något för att skydda dina alster.
1. Det var väl ganska mycket att vänta va?

2. Hmm... Intressant. Kan vara bra att veta.

Hur orkar man hålla allt det där i huvudet?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är väl olika från person till person vad man är intresserad av och/eller vad man jobbar med. Hur många skulle hålla reda på att kärnan i en singlemode-fiber är 10µm, att ytterdiametern på densamma är 125µm, att dämpningen i den per km för våglängden 1550nm är ca 0,21dB... ;)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

markmc wrote:
Dissident wrote:
markmc wrote:Jag tänkte mer på copyrighten, ursäktar mig för det. hade lite bråttom vid tillfället. :)
Copyright är ett engelskt ord. I Sverige har vi upphovsrätt, och den är automatisk. Du behöver inte göra något för att skydda dina alster.
Jag tänkte mer på om en låt, film eller tysk bögporr är licensierat under BSD-licensen, då får man ju dela med sig av den huxflux utan problem. :)
Jo, det är möjligt för en upphovsman att överlåta sina rättigheter. Vad man måste tänka på när det gäller "open source"-licenser är att de ofta är författade av amerikaner och därför ibland inte är helt kompatibla med svensk lag. T.ex. kan en upphovsman i Sverige bara i begränsad omfattning efterge sin rätt att bli angiven som upphovsman.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

markmc wrote:Jag tänkte mer på om en låt, film eller tysk bögporr är licensierat under BSD-licensen [...]
Var det bara jag som läste "BDSM" istället för BSD?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Okey tack för svaren :)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Niklas Berggren wrote:Om det är kopieringsskyddat eller ej spelar ingen roll, det är olagligt ändå.
Är det inte så att en hel del animeavsnitt inte är licensierade och då är det fullt fram att ladda?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Dissident wrote:I Sverige har vi upphovsrätt, och den är automatisk. Du behöver inte göra något för att skydda dina alster.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

wille wrote:
Niklas Berggren wrote:Om det är kopieringsskyddat eller ej spelar ingen roll, det är olagligt ändå.
Är det inte så att en hel del animeavsnitt inte är licensierade och då är det fullt fram att ladda?
Både Sverige och Japan har skrivit på Bernkonventionen. Japanska verk skyddas av svensk upphovsrättslag, och som HLC understryker är den svenska upphovsrätten automatisk (det är den för övrigt också i alla andra konventionsländer). Att ett verk inte har introducerats på en marknad betyder inte att det är fritt fram att på eget initiativ framställa det på den marknaden.
Chevy68
Posts: 41
Joined: 2007-01-22 23:03:09

Post by Chevy68 »

HLC wrote:
Dissident wrote:I Sverige har vi upphovsrätt, och den är automatisk. Du behöver inte göra något för att skydda dina alster.
Om det nu är så varför finns det då program att ladda hem med? Jag menar... Om allt skyddas automatiskt då får man juh inte ladda hem nånting. Inte ens ett text dokument nån annan har skrivit utan att man riskerar att straffas! Eller har jag missuppfattat allt?
Född Fri, Skattad Till Döds!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Så som jag har förstått det så är det olagligt att bryta mot upphovsrättslagen, men det brukar inte hända något om ingen misstycker..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Anime är olagligt att piratkopiera, men om ingen distributör finns i regionen är risken rätt liten att åka dit för det. Men det är fortfarande precis lika olagligt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Chevy68 wrote:Om det nu är så varför finns det då program att ladda hem med? Jag menar... Om allt skyddas automatiskt då får man juh inte ladda hem nånting. Inte ens ett text dokument nån annan har skrivit utan att man riskerar att straffas! Eller har jag missuppfattat allt?
Upphovsrätt är den rättighet som skaparen av t.ex. ett litterrärt verk har. I den ingår ensamrätt på att bestämma var det används. Den här rätten uppstår i samma ögonblick som verket skapas. Du behöver alltså inte registrera att du är skaparen. I USA krävs det registrering för att få ekonomiska rättigheter till ett verk, men alltså inte i Sverige.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med program att ladda hem med. Det stämmer att du inte får framställa ett verk om det skulle strida mot upphovsrätten. Om någon lägger upp ett textdokument gratis på internet är det tillåtet att ladda ner det, eftersom det är tillgängliggjort för allmänheten. Men författaren har fortfarande upphovsrätten till dokumentet.
Chevy68
Posts: 41
Joined: 2007-01-22 23:03:09

Post by Chevy68 »

Dissident wrote:
Chevy68 wrote:Om det nu är så varför finns det då program att ladda hem med? Jag menar... Om allt skyddas automatiskt då får man juh inte ladda hem nånting. Inte ens ett text dokument nån annan har skrivit utan att man riskerar att straffas! Eller har jag missuppfattat allt?
Upphovsrätt är den rättighet som skaparen av t.ex. ett litterrärt verk har. I den ingår ensamrätt på att bestämma var det används. Den här rätten uppstår i samma ögonblick som verket skapas. Du behöver alltså inte registrera att du är skaparen. I USA krävs det registrering för att få ekonomiska rättigheter till ett verk, men alltså inte i Sverige.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med program att ladda hem med. Det stämmer att du inte får framställa ett verk om det skulle strida mot upphovsrätten. Om någon lägger upp ett textdokument gratis på internet är det tillåtet att ladda ner det, eftersom det är tillgängliggjort för allmänheten. Men författaren har fortfarande upphovsrätten till dokumentet.
Med program att ladda hem med menade jag t ex dc och olika torrent program... Men jag får tacka för din beskrivning... Nu förstår jag lite bättre! T ex om jag gör en låt och lägger ut på nätet gratis så får vem som helst ladda hem den utan att riskera att hammna i trubbel... Men om jag däremot ser till att skydda filen med lösenord och det är nån som kommer på vad lösenordet är och sprider det vidare... Då kan jag anmäla den personen ( om man nu någonsin skulle komma på vem det var) Eller?
Född Fri, Skattad Till Döds!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Chevy68 wrote:Med program att ladda hem med menade jag t ex dc och olika torrent program... Men jag får tacka för din beskrivning... Nu förstår jag lite bättre! T ex om jag gör en låt och lägger ut på nätet gratis så får vem som helst ladda hem den utan att riskera att hammna i trubbel... Men om jag däremot ser till att skydda filen med lösenord och det är nån som kommer på vad lösenordet är och sprider det vidare... Då kan jag anmäla den personen ( om man nu någonsin skulle komma på vem det var) Eller?
Så kan man säga. Det är du ensam som bestämmer hur det du skapar får användas. Det viktiga att förstå är att "upphovsrätt" inte har med förbud att göra - det är en rättighet som upphovsmän har. Det som inte är tillåtet är att kränka någons upphovsrätt, det kan straffas med böter eller fängelse.
Post Reply