Försvunnen Hårddisk

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Försvunnen Hårddisk

Post by _JesteR_ »

Jag inser att detta ämne har tagits upp minst 20 gånger, men jag hittade tyvärr inga vettiga svar i de gammla trådarna.

Det är så att när jag installerade Daemon Tools, så försvann min andra hårddisk (D:) pga. att den blev ersatt av den virtuella enheten istället. Finns det något smärtfritt sätt att få tillbaka den gammla enheten, dvs. utan att behöva formatera om den?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det verkar bara som att enhetsbokstaven snoddes av Deamon Tools. Gå in i Computer Management (under Administrative Tools) och titta i Disk Management. Där har du möjlighet att ge partitionen en ny enhetsbokstav (tips - högerklick på partitionen som "försvann").
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Problemet är att man måste formatera enheten för att ens kunna använda den, och det vill jag inte göra eftersom jag har en hel del saker på den som jag helst inte vill bli av med. Att tilldela den en betäckning gick bra, men sedan när man vill kolla på innehållet så blir man tillfrågad att formatera enheten.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
bail
Posts: 9
Joined: 2005-12-01 19:00:21

Post by bail »

_JesteR_ wrote:Problemet är att man måste formatera enheten för att ens kunna använda den, och det vill jag inte göra eftersom jag har en hel del saker på den som jag helst inte vill bli av med. Att tilldela den en betäckning gick bra, men sedan när man vill kolla på innehållet så blir man tillfrågad att formatera enheten.
jag har samma problem, att windows vill formatera hårddisken.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Re: Försvunnen Hårddisk

Post by Jalle64 »

_JesteR_ wrote:Jag inser att detta ämne har tagits upp minst 20 gånger, men jag hittade tyvärr inga vettiga svar i de gammla trådarna.

Det är så att när jag installerade Daemon Tools, så försvann min andra hårddisk (D:) pga. att den blev ersatt av den virtuella enheten istället. Finns det något smärtfritt sätt att få tillbaka den gammla enheten, dvs. utan att behöva formatera om den?
Kolla i den andra tråden :P
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=65867
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Skit också. Det här är andra gången det händer.

Det skumma var att allt fungerade felfritt tills jag installerade Deamon Tools, efter att jag hade installerat om Windows.

*suck*
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Förresten, finns det ett företag som kan återställa hårddiskar till ett rimligt pris?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Testa hårddisken i en annan dator först. Det brukar vara svindyrt vart man än gör det.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag lyckades återställa ett antal filer med EasyRecovery Pro, dock inte allting.

Nu har jag ett annat problem. När jag kopplar in den andra hårddisken (PATA), så försöker datorn boota genom den, istället för genom den primära (SATA). Boot Priority i BIOS är inte mycket till hjälp, då den primära inte ens finns med i listan medan PATAn är inkopplad.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Några tillverkare har satt en inställning vid namn "SCSI" för att boota på. Välj det om SATA-disken är kopplad på ett extra kontrollerkort.

Annat tips: Ha ENDAST systempartitionen som primär partition, resterande som logiska.
Post Reply