This is Sparta!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

This is Sparta!

Post by Dissident »

Image

Så, vad tyckte ni om 300? Rent objektivt måste det sägas vara den manligaste filmen på väldigt länge.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Re: This is Sparta!

Post by exzrael »

Dissident wrote:Image

Så, vad tyckte ni om 300? Rent objektivt måste det sägas vara den manligaste filmen på väldigt länge.
Redan ute på nätet som pirat-kopia? Annars har den väl premiär på bio 4 April? Hoppar över piraten för en gångs skull, detta är helt klart en se-på-bio film :D
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Image
Edit:
Dissident wrote:manligaste
spartan med bröstplatta = en sak

spartan utan bröstplatta = klart fall av teh gay

Fake edit: Nu när jag tänker efter var de riktiga spartanerna klara fall av teh gay de också.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:
Dissident wrote:manligaste
spartan med bröstplatta = en sak

spartan utan bröstplatta = klart fall av teh gay

Fake edit: Nu när jag tänker efter var de riktiga spartanerna klara fall av teh gay de också.
Jag syftar på de spartanska, vad Platon kallade timokratiska, idealen - styrka, ära och allmän militarism. Ett "klart fall av teh gay" är, som Leonidas påpekar, atenarna.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Min källa säger: "[In] Athenian comedy, ... 'to spartani[s]e' meant 'to bugger'" och att pederasti var en obligatorisk del av agoge. Det senare vet jag är sant. Militarism behöver sedan inte nödvändigtvis stå i motstas till teh gay, ett förhållandevis modernt exempel på det är Hitler-Jugend.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:Min källa säger: "[In] Athenian comedy, ... 'to spartani[s]e' meant 'to bugger'" och att pederasti var en obligatorisk del av agoge. Det senare vet jag är sant. Militarism behöver sedan inte nödvändigtvis stå i motstas till teh gay, ett förhållandevis modernt exempel på det är Hitler-Jugend.
This is madness! Du har uppenbarligen inte sett filmen.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nej, jag sitter bara och ljuger. :(

Men jag ska se den nu. :)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Den får såhär många A från mig: THIS IS SPARTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Den är bra.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Varför är perserna svarta?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Den var tråkig.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Ska se filmen så snart den kommer på bio i Karlstad.

Image

TONIGHT, WE DINE IN........... uuumm.... eeeeh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Den hade bara varit 30 minuter lång om det inte hade varit för alla slow motion-sekvenser stup i kvarten. Det, samt att Gerard Butler skrek heroiska fraser en sisådär 300 gånger, blev rätt tröttsamt till slut. Men visst var den spektakulär, och manlig. Men om den var dunderbra vet jag inte. Jag nöjer mig med att instämma i chokladmannens inlägg: Den var bra.

Edit: Jag glömde dock att säga att den rent visuellt var årets ögonsten.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fantastisk rulle! Går man dit för att se nästa års prettokulturkosseprisvinnare så går man i onödan (DÖ Orvar, DÖ!), annars är det en rulle som sitter som ett metallklot i krysset. Politiskt korrekta lismare våndas av dess möjliga undertexter, det gör upplevelsen två nivåer mer trivsam.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Fantastisk rulle! Går man dit för att se nästa års prettokulturkosseprisvinnare så går man i onödan (DÖ Orvar, DÖ!), annars är det en rulle som sitter som ett metallklot i krysset. Politiskt korrekta lismare våndas av dess möjliga undertexter, det gör upplevelsen två nivåer mer trivsam.
Jag har ännu inte läst någon svensk recension, men jag föreställer mig en viss moralpanik.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

http://www.moviezine.se/filmsidor/300.shtml

Den enda större svenska filmsidan som jag hittar recension på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lither wrote:http://www.moviezine.se/filmsidor/300.shtml

Den enda större svenska filmsidan som jag hittar recension på.
Det där är ju en filmsida. Kan du tänka dig hur det blir när Expressen, eller varför inte DN:s kultursidor, får sina exemplar?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

I get your point, men jag är inte säker på om jag tror detsamma. Men nog kommer en å annan cynisk kommentar om BLODET som SPRUTAR att dyka upp, det tror jag är oundviklig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag vill se den... men jag väntar på Biopremiären den 4:e April...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lither wrote:I get your point, men jag är inte säker på om jag tror detsamma. Men nog kommer en å annan cynisk kommentar om BLODET som SPRUTAR att dyka upp, det tror jag är oundviklig.
Sådär på rak arm kan jag tänka mig följande angreppspunkter:

1. Våld och rasbiologi
2. USA-analogi (Leonidas startar ett olagligt krig, parlamentet är femtekolonnare och den internationella lagen förespråkas av korrumperade missfoster)
3. Rasism (De afro-asiatiska arméerna framställs som barbarer och monster)
4. Anti-homosexualitet (Xerxes kan tyckas se homosexuell och dekadent ut)

Detta baserar jag på vad som redan har hänt i USA, vi svenskar brukar inte vara sena att hoppa på just denna sorts trend.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Du tänker för långt för ditt eget bästa. Möjligtvis att Boris Benulic skulle skriva ett blogginlägg på det viset, men Expressen? Njäää ...
Vi får helt enkelt bli två om detta. Håll mig uppdaterad, om inte jag hinner först.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:3. Rasism (De afro-asiatiska arméerna framställs som barbarer och monster)
Du gick väl ändå inte i den fällan?
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:
Dissident wrote:3. Rasism (De afro-asiatiska arméerna framställs som barbarer och monster)
Du gick väl ändå inte i den fällan?
Vilken då? Rent historiskt sträckte sig Xerxes rike från Libyen till nuvarande Tajikistan och i filmen är den persiska armén full med alla sorters afrikaner och asiater. Jag såg till och med vad som såg ut som en kines.

Image
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om du vill begränsa dig till vad som visas i filmen skulle du mycket riktigt lika gärna kunna ha sagt mutantarmén eller barbarhorden. När du säger "framställs" så menar du väl att det föreligger en skillnad mellan det verkliga och det framställda, och det i det här fallet var det första som var det verkliga och det andra som var det framställda? I verkligheten härstammade perserna ur Indien, även om deras imperium sträckte sig in i Afrika. Afro-asiaterna var araberna, men så brukar förstås amerikanerna ha svårt för just nyansskillnader vilka uttryck de än tar.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:Om du vill begränsa dig till vad som visas i filmen skulle du mycket riktigt lika gärna kunna ha sagt mutantarmén eller barbarhorden.
Du förvirrar mig. Jag beskrev hur en Aftonbladet-recencent kommer att kritisera filmen. Skulle en sådan skriva "sättet som mutantarmén framställs på är fruktansvärt"? Nej, jag tror inte det.
staretsen wrote:När du säger "framställs" så menar du väl att det föreligger en skillnad mellan det verkliga och det framställda, och det i det här fallet var det första som var det verkliga och det andra som var det framställda?
Nej, jag använder den officiella definitionen av framställning. Jag vet inte vilken du kör med.
staretsen wrote:I verkligheten härstammade perserna ur Indien, även om deras imperium sträckte sig in i Afrika. Afro-asiaterna var araberna, men så brukar förstås amerikanerna ha svårt för just nyansskillnader vilka uttryck de än tar.
Det persiska riket sträckte sig över en stor del av mellanöstern och rekryterade självklart soldater från alla dessa delar, inklusive Centralasien och norra Afrika. Filmen utger sig inte för att vara historiskt korrekt, men att Xerxes armé var så pass mångkulturell torde vara en av de saker som stämmer.
Locked