Nytt nätaggregat i Dell, en möjlighet?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Saribous
Posts: 9
Joined: 2007-03-20 22:28:12

Nytt nätaggregat i Dell, en möjlighet?

Post by Saribous »

Hejsan!

Jag köpte en Dell (ja jag vet..) för några månader sedan och den har fungerat fint hittills. Tanken var dock att jag skulle uppgradera grafikkortet lite senare, så efter en månad köpte jag ett Sapphire x1650xt.

Nu är det så att det kortet kräver ett 450W nätaggregat, något som jag i min iver att kunna spela Oblivion glömde bort:P Jag behöver således byta ut nätaggregatet som följde med datorn. Alla har vi ju hört skräckhistorier om vad som händer om man försöker byta nätaggregat i en Dell, men jag frågade Dell supporten och dom sa att det skulle nog gå bra. Utöver det har jag även frågat en vän som också har en Dell, och han säger att det ska gå finfint.

Jag vill givetvis inte riskera att förstöra min dator, så jag vill gärna ha lite mer feedback. Går det att byta nätaggregat i en Dell Dimension E521?

Tack på förhand.

EDIT: Bifogar en länk som visar nätaggregatet som sitter i. Jag kan inget om det här, men hoppas att någon kan säga mig om det är ett standard nätaggregat.

http://support.euro.dell.com/support/ed ... #wp1053345
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det grafikkortet är faktiskt inte särskilt strömkrävande, så märkningen om ett krav på 450W är nog ett feltryck. Det skall inte vara något problem även om Dell ofta monterar relativt svaga nätaggregat i sina burkar. Du kan lugnt prova att sätta i det nya kortet, med sedvanlig försiktighet vid hantering av datorkomponenter.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det borde inte vara nått problem att slänga i ett annat nätagg i den där
vad jag vet så kör alla dell med helt vanlig atx standard nu för tiden

jag skulle tro att det inte är är nån fara att köra det kortet med orginal agget presis som mkk sa
men hur mycket kräm är det i nätagget som sitter i datorn nu ???
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Saribous
Posts: 9
Joined: 2007-03-20 22:28:12

Post by Saribous »

Det står på kartongen till kortet att det kräver 450W, och jag har redan testat. Det går att köra det i windows i några minuter, sen dyker det upp artifakter, kör jag ett 3D spel så startar den genast om sig. Jag antar att det beror på att den inte får tillräckligt med ström för att driva fläkten tillräckligt snabbt.

Tack för svaren! Jag kommer att skaffa ett nytt nätaggregat enligt planen, förhoppningsvis löser det sig då. Funkar det fortfarande inte så måste det vara något fel på kortet i fråga.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det kanske var ett x1950xt?

Hursomhelst så kika på skruvfästena på det existerande nätaggregatet och se om det verkar stämma med standardformatet, som på den här bilden.
Image
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

sen kolla kontakten för ström så den sitter som på dell
agget jag slängde i ett qtech agg i en dell och fick ta fram plåtsaxen för att kunna kunna modifiera chassiet så ström kontakten gick i :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Saribous
Posts: 9
Joined: 2007-03-20 22:28:12

Post by Saribous »

Det var inga problem med att byta nätaggregat, och jag har inte haft några problem alls med det nya.

Men!
Grafikkortet ger mig fortfarande en massa artifakter efter några minuters idlande/spelande. Defekt kort?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Är det inte temperaturen det är fel på, så är det säkert kortet som är defekt. Så länge inte Dell har någon speciallösning på portarna, men det känns lite väl långsökt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Saribous
Posts: 9
Joined: 2007-03-20 22:28:12

Post by Saribous »

Ja, jag tyckte det jag med. Funderade ett tag på om den inte får tillräckligt med ström genom PCI-express porten pga något Dell hittat på.. Men som sagt, det låter väldigt långsökt.

Kortet kommer att skickas tillbaka.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Det var förut som det var specialkontakter på Dell-datorer. Jämför du din länk med den här bilden över ett C2D-moderkort ser du att de är identiska. http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ontakt.GIF
Så du gjorde helt rätt i att byta nätagg. Väldigt mysko att du inte får någon bra bild med grafikkortet, kylningen på grafikkortet som sitter dåligt?
User avatar
Saribous
Posts: 9
Joined: 2007-03-20 22:28:12

Post by Saribous »

Vad jag kan se så verkar både fläkt och fläns sitta stadigt, har dock inte känt efter, vill inte göra saken värre. Artifakterna dyker upp efter någon minut, när kortet går över ca 50 grader.

Väntar nu på fraktsedel så jag kan skicka tillbaka kortet. :/
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Saribous wrote:Vad jag kan se så verkar både fläkt och fläns sitta stadigt, har dock inte känt efter, vill inte göra saken värre. Artifakterna dyker upp efter någon minut, när kortet går över ca 50 grader.

Väntar nu på fraktsedel så jag kan skicka tillbaka kortet. :/
Då är det inte gpun som går varmt iaf. Lycka till.
Post Reply