VLAN-trubbel

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

VLAN-trubbel

Post by poller »

Hej,

Jag har följande koppling:

Procurve 2626 <-> Ethernet <-> AT-MC101XL <-> Fiber <-> AT-MC1004 <-> Ethernet <-> Procurve 2650.

Procurve 2626 och 2650 är vanliga switchar.
AT-MC101XL och AT-MC1004 är mediakonverterare mellan ethernet och fiber.

Enligt tillverkaren till konverterarna (Allied Telesyn) så ska de vara helt transparenta för 802.1q-taggning (vlan). Problemet är att mina taggade paket försvinner någonstans på vägen mellan switcharna.

Jag har port 1 i 2626an otaggad i vlan 6, port 24 i 2626an (som är kopplad till konverteraren) är otaggad i vlan 1 och taggad i vlan 6. Port 50 i 2650n (som är kopplad till den andra konverteraren) är otaggad i vlan 1 och taggad i vlan 6. Port 1 i 2650n är otaggad i vlan 6.

Men jag lyckas inte skicka någon trafik mellan port 1 på 2626an och port 1 på 2650n

Jag kan inte för mitt liv komma på vad som kan vara problemet. Alla tips uppskattas.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag och jstrom kom fram till på mirkken att trunken (mellan switcharna) skall bara vara taggad, då det är ingen vanlig klient (som inte fattar sig på taggade portar) som skall kommunicera där.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Hade sjukt svårt att sätta mig in i din beskrivning om hur portarna var confade men det verkade som att trunkarna tillhörde vlan 1.

Ett trunkinterface kan inte tillhöra ett VLAN, då är det inte en trunk utan ett accessinterface.

Har ni väntat ett tag så att dom hinner synca och interfacen registreras. På Catalyst 29xx tar det 30/60 sekunder innan interfacet hinner bli aktivt. På dom är det även ett säkert kort att dra ut trunkkabeln/stänga ner interfacet och sätta på det igen ifall man är osäker på hur det ligger till.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Så mellan switcharna och över fibern så måste jag tagga både vlanen? Har jag bara ett taggat så går bara det otaggade fram?

Jag ska testa ikväll.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Försöker skriva något kort om hur man kopplar ihop vlanswitchar. Jag vill inte peta någon på näsan eller försöka framstå som en expert, jag försöker bara trycka ur mig kvintessensen av det jag lärt mig. Rätta mig för all del ifall jag har fel.

###Vad är en VLANswitch?###
Att en switch är en VLANswitch innebär att man kan dela upp den i virtuella switchar. Dessa kallas VLANs. Ifrån default så tillhör alla portar samma vlan. Då fungerar den som en vanlig switch.


###Ifall två portar tillhör olika vlan kan dom omöjligt nå varandra.###
Säg att man tilldelar första hälften av portarna vlan 100 och den andra hälften 200. Även om portarna sitter i samma fysiska switch så förhindrar mjukvaran alla försök till att en port på den första halvan skickar frames till en port på den andra halvan eftersom dom agerar som två separata switchar.

###Att koppla ihop två switchar###
Säg att vi har två switchar med samma konfiguration som ovan och vi kopplar ihop dom, vlan 100 på den ena med vlan 200 på den andra. Och trots att dom tillhör två olika VLAN så kan man pinga emellan, de två andra halvorna kan bara nå sin egen hälft trots att det är två switchar med samma VLANnummer ihopkopplade.
###Varför?
Det är därför att vlaninställningar aldrig når utanför switchen. En dator vet aldrig vilket vlan den sitter på och den andra switchen vet aldrig vilket vlan den kommunicerar med. En frame märks med VLANnummret när den går in genom en port, och på samma sätt tar den bort märkningen när en frame går ut genom en port.

###Måste man då använda en kabel per VLAN ifall man kopplar ihop dom två switcharna?###
Nej därför att gud skapade något som kallas för trunking. Trunking innebär kort att switchen låter bli att ta bort VLANmärkningen när den skickar ut framen genom porten. Denna frame kan då tas emot av nästa VLANswitch som kan titta på numret och matcha det emot vilka portar som tillhör det vlanet.

###Dot1Q###
Märkningen görs enligt en standard dom kallas för Dot1Q. En märkt frame är modifierad och kan inte skickas ut genom en vanlig port. Så för att få igång trunking på dom två switcharna så tar vi bort den första porten på båda switcharna ifrån vlan 100. Dessa portarna ställer man om till att vara trunkportar. Då kan dom ta emot den modifierade framen som innehåller vlanmärkningen. Nu kan vlan 100 kommunicera med alla portar som är märkta vlan 100 på båda switcharna, samma sak med 200, men inte emellan dom två vlanen.

###Två sorters portar###
En port som skickar vidare märkning kallas för trunkport. En port som man kopplar in datorer eller dylikt i kallas för accessport. Det är som en vanlig port på en vanlig switch för omvärlden. En trunkport är helst mycket snabbare än accessportarna eftersom att den i princip är en virtuell backplane för dom två switcharna i det här fallet.

###När bör jag använda en trunk?###
När man har användning för flera VLAN och flera switchar. Råkar man bara ha flera vlanswitchar, därför att man inte får tag på highend-shit utan det nuförtiden, så kopplar man bara ihop dom som vanligt med två portar som är accessportar. Dessa tillhör då ett vlan, samma vlan som alla andra portar.

###Eller jo, det fortfarande att pinga emellan dom, fan!###
Eftersom vi fortfarande kanske har kvar kabeln mellan vlan 100 och vlan 200 så är dom fortfarande anslutna till varandra. Tar vi bort den så har vi två separata nät som består av fyra halvor.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Taggade jag både vlanen så tappade jag all trafik istället.

Jag får testa att byta ut dem till två likadana konvertorer.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Du kan köra både otaggad och taggad trafik på samma port, sålänge båda är confade rätt i samma ände.
I HP-världen kallas det untagged vs tagged, där untagged är "vanlig" trafik och tagged är .1q-trafik. Sålänge du har samma untagged-port i båda ändarna ska det funka.
I Ciscovärlden kallas det default vlan har jag för mig, du sätter en port i switchport mode trunk och sen kan du sätta switchport trunk default vlan 1 tex. Normalt sett har man ingen direkt motsvarighet till tagged på cisco, om en port är trunk så skickar den alla VLAN. däremote kan man sätta switchport trunk allowed vlan 10,11,12 för att bara släppa igenom vissa VLAN.
Nu gled jag iväg lite där mot cisco hehe men iaf det skall gå att köra untagged & tagged pås amma port.. Dock är det väl kanske inte praxis att göra det mellan switchar, där är det nog oftast snyggast att enbart köra taggad trafik. Däremot mellan tex en switch och en server som behöver multihoming kan man köra ett native-vlan (default, untagged whatever) samt ett eller flera taggade (and this works för det gör jag själv hemma så :))

Men försöka fixa två mediaconv av samma typ känsn som en bra början :)

Edit: btw, har för mig du sa att fibret gick mellan två olika siter eller nått på mirkken.. Säker på att det är ett rent fiber och inga switchar eller crap på vägen?
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Så typiskt att småtillverkarna ska hålla på och gå egna vägar. Kan dom inte bara vara billiga Ciscoluder? ;)

Cisco må vara dyr shit men man behöver aldrig vara orolig för att något som borde fungera faktiskt går igång. Sen finns förstås den mänskliga faktorn.
Post Reply