Hårddisk problem...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
krille_leijon
Posts: 275
Joined: 2005-08-27 12:59:17
Location: Uppsala

Hårddisk problem...

Post by krille_leijon »

Hej

Idag när ja bestämde mej för att byta tillbaka till Windows Xp efter att ha kört vista ett tag så har jag fått stora problem...

När jag försöker installera Windows XP så går allt som vanligt ända tills man kmr till där man ska välja disk då finns de två diskar att välja imellan och ingen av dom är den storlek som dom ska vara.

Om man ändå väljer någon av dem så börjar så formaterar den disken och kopierar över filer, men sen när datorn ska starta om och fortsätta installationen så bootar datorn automatisk från cdn och börjar om installationen.

Kan inte heller komma in i Vista som jag hade installerat jag får bara medelandet "Diskfel, tryck ctrl + alt + delete för att starta om"

Så till frågan, Vafan är det som är fel? Fungerade ju prima för ca 30 minuter sen :/

Mvh krille
lo?l
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Kollat i BIOS så att alla diskenheter ser ut som de ska?
Kollat bootordningen så att du inte bootar ifrån CD'n när du efter installationen skall boota ifrån hårddisken?

Testa att återställa ditt BIOS till standardläge, kolla bootordningen och kör igen... Någonstans borde ju din hårddisk ha tagit vägen...

Provat att återinstallera Vista?
Finns alla partitioner/hårddiskar med i Vistas installation?

Kolla runt lite på google, kan ju vara så att Vista lämnat skumma bootsektorer på din hårddisk som gör att andra OS inte bootar upp...

Hoppas du fått några tips...
//Static
User avatar
krille_leijon
Posts: 275
Joined: 2005-08-27 12:59:17
Location: Uppsala

Post by krille_leijon »

Ja i bios ser det ut som det ska, har återställt bios till default men det gör ingen skillnad.

Har ställt in på att boota från hårddisken direkt men då händer ingenting

Har även testat att installera Vista igen men där hittas bara en av diskarna men den fungerar inte att installera något på den får bara ett felmedelande.

Ska testa hårddiskarna i en annan data idag, men det vore ju lite konstigt om du har gått sönder av att jag stängde av datan och försökte installera xp?

Mvh Krille, tacksam för alla svar och tips!
lo?l
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Låter ju jättekonstigt...

Bra att du testar diskarna i en annan dator... borde visa om något är tokigt med dem...

har du provat att byta plats på diskarna? Alltså att byta IDE kanal dem emellan?

Konstiga saker kan kräva konstiga lösningar så det kanske är värt ett försök...
User avatar
krille_leijon
Posts: 275
Joined: 2005-08-27 12:59:17
Location: Uppsala

Post by krille_leijon »

Jag blir värkligen inte klokare på detta, jag satte in diskarna i en annan data dom hittas direkt, ena disken är det bara ca 60% som är formaterat och den andra går de bara inte att göra någonting med, det står att de har en storlek på 0 byte och fungerar inte att göra ngt med.

Sedan öppnar jag partion magic 8 och formaterar den partionen som inte är formaterad och så sätter jag ihop dom till en.

Den andra disken står att den har status "BAD" och sen lyser den gult men efter att jag formaterar disken så försvinner detta.

Jag kör in diskarna i min vanliga data i hopp om att detta ska ha gjort någon skillnad men icke sa nicke...Det händer precis samma sak igen och den vill värkligen inte boota från hårddisken.

Kanse ska nämnas att diskarna är en ide och en sata.

Nu börjar bli jävligt frustrerad...

Mvh Krille
lo?l
Post Reply