Trådlös router.. Val av märke och så..

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Lindeborg
Posts: 20
Joined: 2004-06-24 10:00:03
Contact:

Trådlös router.. Val av märke och så..

Post by Lindeborg »

Hej!

Börjat fundera lite på att ta och införskaffa en ny trådlös router. För att inte göra samma misstag som förra gången tänkte jag samla lite information och tycken från ett gäng intelligenta och insatta människor :D

Har tidigare inhandlat två Netgear, typ wgl 614lr så, en till mig, och en till päronen. Två små vita lådor som så många gånger drivit mig till gränsen av galenskap. Päronens fungerade utmärkt i ett halvår, min en månad. Fick tom min utbytt men fick omedelbart problem med den igen. Mao, Aldrig mer en netgear produkt.

Dlink har jag hört (extremt) mkt skit om. Så det är inte aktuellt. Har ett tag suttit med två andra på en US.R router som, förutom att starta om den nån gång i månaden, fungerat väldigt bra.

Det jag söker är väl litegran åsikter från folk med erfarenhet av t ex märken såsom, Asus, 3-Com, Us Robotics, Linksys, annat schysst märke?..

Läste nånstans att routrar med inbyggt modem kan strula en del? Har väl förvisso ett par modem liggandes, men hade vart skönt att bli av med en låda.

Prisklass <1000:-, Printserver och hyffsad räckvid önskat.

Tack på förhand!
/Tomas
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Ingen som tycker något??

Jag skall också köpa ny. Två av tre Netgear i familjen har börjat krångla efter bara ett år eller två, söker därför något bättre.
Den tredje brändes upp av blixtnedslag i närheten av huset.

3com är ett annat fabrikat jag sett.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Vilken hastighet behöver NAT:as?
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Ta för GUDS SKULL INTE NETGEAR!!!
Jag har en wpn824 det är nog bara begagnade delar från 60talet i den,
den når inte ens 20 genom ett hus. Det kanske låter otroligt men så är det jag lovar. Den nådde inte så jag böev tvungen att ha den mitt i huset och en dator nr 2 är i källaren just under men datorn får ändå bara 48mbit när routern och nätverkskortet är på 108mbit. Det är ju typ 2meter.
SKIT är va det är.

= Ett litet råd bara

// Simon
User avatar
pewa
Posts: 12
Joined: 2007-04-11 23:37:55

Post by pewa »

simon.lycksele wrote:Ta för GUDS SKULL INTE NETGEAR!!!
Jag har en wpn824 det är nog bara begagnade delar från 60talet i den,
den når inte ens 20 genom ett hus. Det kanske låter otroligt men så är det jag lovar. Den nådde inte så jag böev tvungen att ha den mitt i huset och en dator nr 2 är i källaren just under men datorn får ändå bara 48mbit när routern och nätverkskortet är på 108mbit. Det är ju typ 2meter.
SKIT är va det är.

= Ett litet råd bara

// Simon
Skulle precis rekomendera Netgear :) Nu är jag iof inte å insatt men jämfört med den dlink jag hade tidigare fungerar netgear:en som en dröm!
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

En LINKSYS WRT54GR Kanske skulle vara nåt att ha
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Det blev till sist akut, så jag köpte det jag fick tag på snabbast. Det blev en 3Com OfficeConnect ADSL wireless 108 Mbps Router.
Men jösses så besvärligt det var att få igång den. Jag höll på i tre dagar. Den Wizard som medföljer klarar inte av Telias inställningar. Inte heller trivs den med Vista. Och helg var det och ingen jag kunde ringa. Beskrivningen är felaktig.
Hittade lite tips över internet, men inte hos 3Com, så att jag manuellt fick ställt in ADSL-funktionen.
Hoppas nu att det kommer att fungera. I många år.

Dom borde lära sig av Clas Olsson. En billig, ful grej. Instruktionen bestod av ett A4-ark. Men fort gick det att få igång, och 2-3 år har den snurrat nu.
(Det är alltså tre olika LAN som jag underhåller i familjen.)

Jodå, jag har sänt reklamation till 3Com, för som den är nu, är den ingenting för konsumentmarknaden. Snarast en IT-avdelning.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
Post Reply