Ljud i 740n

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Ljud i 740n

Post by Stiiig »

jahaja... har vart lite inaktiv här ett litet tag nu! Kan bero på att jag införskaffat min skönhet! en 740 :D

Och just nu är jag väll i ljudbyggar planerna igen! Och har införksaffat ett sakpligt framsytem och ett par feeeta 6x9or. Har ingen egen bas än så länge så jag kör med en polares låda. Den är dock inte anpassad efter utrymmet i skuffen. Så ljudet blir inte riktigt som det ska. Har nya planer på en fet låda men är inte säker på om det kommer bli så himla bra. Tänkte det kunde finnas någon ljud fantast här som kunde koma med lite mer tips å sånt på mina funderingar.

Skall så fort jag kan fixa lite bilder och ritningar på mina funderingar.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Är det 5- eller 4-dörrars? Antar 4-dörrars då du pratar om skuffen.

Jag har byggt lite i 740, mest kombi, men det har blivit en och annan sedan med. Absolut bästa resultat har uppnåtts genom att köra två tolvor bak ryggstödet i baksätet. Ha sedan basreflex genom två snett framåt uppåtriktade 3" portar med samma vinkel som bakrutan. 9-6:orna skulle jag nog helst sett i egna lådor, en på var sida om basportarna.

Jag vill även tipsa om SONYs eXplode-steg, har riktigt bra erfarenheter av dem.

Kommer bilder på vad jag menar så fort jag hinner rita upp det.
DIM kalsonger As String
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Dynamitsven wrote:Är det 5- eller 4-dörrars? Antar 4-dörrars då du pratar om skuffen.

Jag har byggt lite i 740, mest kombi, men det har blivit en och annan sedan med. Absolut bästa resultat har uppnåtts genom att köra två tolvor bak ryggstödet i baksätet. Ha sedan basreflex genom två snett framåt uppåtriktade 3" portar med samma vinkel som bakrutan. 9-6:orna skulle jag nog helst sett i egna lådor, en på var sida om basportarna.

Jag vill även tipsa om SONYs eXplode-steg, har riktigt bra erfarenheter av dem.

Kommer bilder på vad jag menar så fort jag hinner rita upp det.
hmm ok :D ja lite bilder på dina skapelser vore bra. Jag får fan inte in mina ritningar i scannern just nu! men det där emd att vända basarna mot ryggstödet har jag hört förr. men inte riktigt litat på det. Men om jag får se bilder och gärna ritningar från typ pro-box eller egna på det hela vore det skit bra självklart skall 6x9orna få egna lådor. I mina planer skulle dom få egna lådor "inbyggda" i den större lådan! jag kapar bort hatthyllan helt och hållet och bygger så att lådan fungerar som hatthylla.

Ingen som hade kunnat fixa fram ritningarna på denna?

http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=23859
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Stiiig wrote:hmm ok :D ja lite bilder på dina skapelser vore bra. Jag får fan inte in mina ritningar i scannern just nu! men det där emd att vända basarna mot ryggstödet har jag hört förr. men inte riktigt litat på det. Men om jag får se bilder och gärna ritningar från typ pro-box eller egna på det hela vore det skit bra självklart skall 6x9orna få egna lådor. I mina planer skulle dom få egna lådor "inbyggda" i den större lådan! jag kapar bort hatthyllan helt och hållet och bygger så att lådan fungerar som hatthylla.

Ingen som hade kunnat fixa fram ritningarna på denna?

http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=23859
Håll dig borta från MDS, gör en egen ritning med probox eller vad det heter.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Kan ju vara därför han frågar efter ritningarna, Så han slipper betala 1600 spänn för lite trä och en plastbit. Skulle också velat haft ritningar på den, Var är det meningen att den lådan skall sitta? Skuffen?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jag vill passa på att rekommendera tolvorna vända mot ryggstöden. Det är skön massage.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

En klassisk låda som brukar fungera utmärkt nästan överallt är baslådan med "sned" front. Jag har en baslåda som är byggd så, som har 2x12" bashögtalare och den har inte låtit dåligt i någon bil vi testat än så länge. Basportarna sitter nertill längst ut i hörnen typ.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

iddiJEWTEN wrote:Kan ju vara därför han frågar efter ritningarna, Så han slipper betala 1600 spänn för lite trä och en plastbit. Skulle också velat haft ritningar på den, Var är det meningen att den lådan skall sitta? Skuffen?
Den där monteras med basarna liggandes mott ryggen på baksätet. Och bas reflexen intryck i hålet i mitten. Där man kan fälla ut armstödet. Blir grymt bra ljud har jag hört nu! det är ju skit enkelt att bygga en sån låda sjv med probox kom jag på! Behöver ju bara måtta in ca 60 liter och använda måtten från skuffen! Men de vore ju bekvämast med en låda som är beprövad. jag bygger den mer än gärna sjv då jag har fått en massa spånskiva. :D men jag tror jag bygger den lite annorunda då jag vill bygga separat låda för 6x9orna i samma "bygge" som basarna.

I övrigt skall reservhjulsbaljan bort och det skall läggas i svart kläd filt matta så det blir en jämt yta i golvet på bagageutrymmet. med 2 ev 3 försänkningar med plexi där man ser Stegen och ev kondensatorn eller nått annat skojsigt.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Vad du än gör om du monterar 6x9orna i "hatthyllan" och sätter basen i skuffen är att INTE låta 6x9orna spela en open air lösning. Dels påverkas högtalarna av bastrycket i skuffen vilket påverkat ljudet negativt sedan har det iafall för mig bidragit till att ljudbilden blivit väldigt "plåtig" i de bilar ja byggt i.. Sedan tappar du MASSOR med musik effekt fram till bilen och även enligt min mening snärt i midbasen.
Bygg även separata lådor till vara mid eller iafall en låda med vägg emellan.
storlek på lådorna räknar du enkelt fram med högtalar beräknings program. Värt att tänka på är vilken delningsfrekvens du skall ha på subben. Då kan du bygga en mid låda efter den avstämningen bättre och få ner volymen på den så du med baslåda, steg etc etc etc iafall har plats för ett fälgkors i skuffen ;)

Mitt personerliga tips är att ta sig en titt på DLS sortiment. Kanske inte alltid det billigaste men ack så nöjd ja är med min R6a som frontar i min bil.
Sedan känns det faktiskt lite roligare att ha produkter i sin bil som inte bara 18 åringar tycker är balla för att budskapet i reklamen är WATT och brudar...

Vad det sedan gäller val av bygg material tror jag man tar det man vill bygga med.. MDF må vara styvare men har en elakt tråkigt resonans frekvens som kan bli störande.. Spånskiva konstruktioner brukar kräva lite mer stagande men enligt många också en klart bättre slutprodukt.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Gjorde ett par "ritningar" igår, innan internet dog. Hade inte så mycket tid, så kolla inte på måtten! Ritade visserligen i CAD, men dock med musen, så snyggt blev det inte. Men nu förstår du hur jag menar. Lägg en spånskiva istället för hatthyllan, en som bakstycke och en bak sätena. Gör sedan lagom stora hål i bakstycket till baksätena som du täcker med grovmaskigt styvt nät, så att det går att sitta där utan att ramla igenom. Bakstycket sätter du på lagom avstånd så att basarna får rätt antal liter. Spånskivorna bör vara 18 mm tjocka.

På detta sättet har vi byggt i minst två 744:or. Blir finfint resultat.

Placeringen av rören är bara av estetiska skäl, de går även att ha i hålet mitt i baksätet.

ImageImage
DIM kalsonger As String
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Jag kommer följa denna tråd och göra något liknande i min 244:a :) Det jag hade tänkt var att köra 6x9:orna genom huvudenheten och införskaffa ett slutsteg för att köra 12" basarna på, Låter det som en bra idé? Ursäkta om jag lånade tråden lite men trodde den kanske skulle hjälpa dig också stiiig om du inte har listat ut det redan.

Edit: Skall 6x9:orna vara vända uppåt eller neråt på ritningen? :)
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

iddiJEWTEN wrote:Jag kommer följa denna tråd och göra något liknande i min 244:a :) Det jag hade tänkt var att köra 6x9:orna genom huvudenheten och införskaffa ett slutsteg för att köra 12" basarna på, Låter det som en bra idé? Ursäkta om jag lånade tråden lite men trodde den kanske skulle hjälpa dig också stiiig om du inte har listat ut det redan.

Edit: Skall 6x9:orna vara vända uppåt eller neråt på ritningen? :)
Om din radioapparats inbyggda förstärkare är tillräckligt bra för att driva 6-9:orna så kan det vara att rekommendera. Kör du dörrarna som fyra kanaler från stereon så skulle iaf jag ha haft dem på ett eget litet steg. Kan de dessutom kräma ut väldigt många watt så skulle iaf jag ha haft dem på ett eget steg.

6-9:orna skall vara vänta uppåt med egna separata lådor (inget komplicerat, bara en fyrkantig konstruktion undertill som avgränsar dem från de svängningar i luften inne i lådan som basarna skapar).

Ritade upp det för att visa mer exakt hur jag menar:
Image
DIM kalsonger As String
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Dynamitsven wrote:Om din radioapparats inbyggda förstärkare är tillräckligt bra för att driva 6-9:orna så kan det vara att rekommendera. Kör du dörrarna som fyra kanaler från stereon så skulle iaf jag ha haft dem på ett eget litet steg. Kan de dessutom kräma ut väldigt många watt så skulle iaf jag ha haft dem på ett eget steg.

6-9:orna skall vara vänta uppåt med egna separata lådor (inget komplicerat, bara en fyrkantig konstruktion undertill som avgränsar dem från de svängningar i luften inne i lådan som basarna skapar).

Ritade upp det för att visa mer exakt hur jag menar:
Image
Ja men det ser ju skitbra ut :) Jag kommer köra exakt så med samma baslåde ritning som du gjorde innan!

Tackar så hemskt mycket! Kommer att göras en tråd i Köp/Sälj-Råd som ni gärna får titta in i som kommer att handla om billjud. Vill bara tacka igen dynamitsven :D
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

iddiJEWTEN wrote:Vill bara tacka igen dynamitsven :D
Bara roligt att dela med sig av sina idéer.

Glöm bara inte separata lådor till 6-9:orna och 18 mm spånskiva så går nog allt finfint.
DIM kalsonger As String
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Har ca. 8mm plywood, Kan jag göra något med den?
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

iddiJEWTEN wrote:Har ca. 8mm plywood, Kan jag göra något med den?
Maximalt lådorna till 6-9:orna. Plywood är för mjukt och ostabilt för att göra baslådor av.
DIM kalsonger As String
Post Reply