Osynliga torn? (Google maps)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Osynliga torn? (Google maps)

Post by Moonsky »

Detta är en bild på Xichang Satellite Launch Center, tror det är typ nån hemlig bas i Kina.

Kolla på Google Maps, där ser man två stycken osynliga/halv-transparenta torn?
http://maps.google.com/maps?ll=28.24601 ... 102.026556

Hmm... skumt?
Last edited by Moonsky on 2007-04-10 1:15:54, edited 1 time in total.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du har inte tänkt på att google maps och google earth handlar om sattelitbilder eller flygbilder tagna på mycket hög höjd?

Detta innebär att du ser alla strukturer precis rakt uppifrån, både det höga betongtornet och den höga stålstrukturen syns på bilden, men precis rakt uppifrån.

Det du ser är skuggan då solen inte är i zenit just i fotoögonblicket.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Tornen som skapar skuggorna syns klart och tydligt om man zoomar lite. Inget osynligt vad jag kan se.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ghlargh wrote:Du har inte tänkt på att google maps och google earth handlar om sattelitbilder eller flygbilder tagna på mycket hög höjd?

Detta innebär att du ser alla strukturer precis rakt uppifrån, både det höga betongtornet och den höga stålstrukturen syns på bilden, men precis rakt uppifrån.

Det du ser är skuggan då solen inte är i zenit just i fotoögonblicket.
Nej, de hade jag inte tänkt på, men det hade visst du. Du är så smart, det är inte jag. :D
Illuwatar wrote:Tornen som skapar skuggorna syns klart och tydligt om man zoomar lite. Inget osynligt vad jag kan se.
Jag ser dem inte.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Illuwatar wrote:...Inget osynligt vad jag kan se.
Jag förstår vad du menar, men det där är ett av de löjligaste uttrycken som finns :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ghlargh wrote:
Illuwatar wrote:...Inget osynligt vad jag kan se.
Jag förstår vad du menar, men det där är ett av de löjligaste uttrycken som finns :D
Haha!
Det där var roligt, jag tänkte inte på det!
Tänk så vitsig man kan vara!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag har då inga problem att hitta orsaken till skuggorna:

Image
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Den södra var lite klurig, men så fort man får in formen på den så är den tydlig också.

Den övre var ju bara en kloss, standardtornet.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Illuwatar: Du menar väl ändå inte såhär? (Där blå är objekt och grön är objektets skugga)

Image
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Tänk på att den undre byggnaden måste vara ganska smal för att skuggan ska stämma.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den vänstra skuggan kommer från den grå byggnaden, inte från den bruna grusplanen.

Den högra skuggan kommer från en stålbalkskonstruktion, om detta verkligen är en sattelitavskjutningsplattform handlar det antagligen om det torn som raketen stabiliseras mot innan den skjuts upp.

Balktorn hamnar till största delen i sin egen skugga och behöver inte ha något tak, och blir därför i det närmaste osynliga på en sattelitbild medan dess skugga syns.
Last edited by Ghlargh on 2007-04-09 19:55:38, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Vänstra tornet är nog till för montering, det högra är nog en avfyrningsramp. Finns en till lite högre upp.. :)
#mac.se @ EFnet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Lither - något sådant ja.

Den bruna "grusplanen" är taket på den vänstra byggnaden. Byggnadens ena vägg är synlig snett uppåt till höger om taket som pilen pekar på.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nu när du säger det... Det verkar stämma. Det innebär att det där är flygfoton och inte sattelitfoton.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

På den där nivån liknar det flygfoton en hel del.

Att den högra är en form av stålbalkskonstruktion syns ganska tydligt på skuggans vänstra sida.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Dock intressant att wikipedia sidan har blivit borttagen? Även om det var en missbedömning borde ju sidan vara kvar och berätta om händelsen?
Gör en liten ursäkt för pyttebump
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

What evah (=
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

=P
Post Reply