Vad täcker garantin???

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Vad täcker garantin???

Post by liger »

Hej..

Har ett problem jag skulle vilja dela med mig av och få nyttiga kommentarer och förklaringar på.

Problemet är att en vara som jag lämnat in för att det varit fel på har kommit tillbaka. Jag skickade iväg den eftersom min garanti fortfarande gällde och jag ville få den utnyttjad inom denna period. När varan kommit tillbaka visade det sig att det inte var ngt fel på den och därför skulle jag få betala fraktkostnaderna och även undersökningskostnaden för varan som verkstaden bekostats på.

Jag förstår inte själva innebörden av vad garantin isåfall ska täcka? Om det alltså hade varit ngt fel på varan skulle man iaf betala en viss summa??

Är inte speciellt insatt i ämnet så därför reserverar jag mig för eventuella fel på saker o. ting...

Tacksam för svar!!!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

vore gött om du kunde ge oss hela historien
Dyslexi
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Hade det varit fel på varan så hade du sluppit betala både frakt och undersökningskostnad...
Då Garatint gör att du inte blir betalningsskyldig om det går att klassa som ett garantiärende. Eftersom det nu inte var något fel på varan så är det inte ett garantiärende och således får du betala.
Joki
Posts: 154
Joined: 2007-01-28 16:57:57

Post by Joki »

Jag undrade samma sak för inte så länge sedan. Vad var det som hände? För mig var det nätagregatet som brände sönder hela datorn, fick i alla fall tillbaka ett nytt grafikkort från komplett.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

1 du har orsakat felet själv/varan var hel.
2.frakt o felsökningsavgift betalas i så fall av dig.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Gebba wrote:1 du har orsakat felet själv/varan var hel.
2.frakt o felsökningsavgift betalas i så fall av dig.
Nej, felet var inte orsakat av mig och felet, enligt mig kvarstår, trots att verkstaden konstaterat att den är i fungerande skick.

Felet är att det är en mikro som endast värmer ett föremål på ytsidan, insidan av föremålet är fortfarande kallt trots att man haft på den tillräckligt länge. Om man fortsätter att ha den längre blir ju föremålet såpass varmt att man ej kan ta på det ens..

Däremot misstänker jag att jag kanske råkat använda maskinen fel helt enkelt, men det ska väl inte behöva vara nått komplicerat. Tryck in antal sekunder och sedan start. Inget mer väl.

Om det däremot är popcorn så finns det ju andra funktioner för det också.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En micro värmer bara på ytan, vågorna tränger genom kanske 1cm i t.ex. kött.

Det är ett välkänt problem att t.ex. lasagne inte går att värma i micro om man inte kör på lång tid och låg effekt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Prova med en klump exempelvis smör så märker man att den värmer innifrån, men som Ghlargh säger så enbart om vågorna orkar tränga genom mediet.

Är det inget fel på varan brukar man själv få betala frakt och eventuell omkostnad för undersökning i enlighet med ens garantiavtal.

Prova hur lång tid det tar att få en liter vatten att koka på full effekt så får du veta om den ger den effekt den skall eller inte, det är trots vatten den är konstruerad att koka.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Jag förstår att den inte kan värma precis allt såpass varmt man vill ha utan vissa saker får man helt enkelt stoppa in i ugnen.

För att missförstånd inte ska ske kan jag ju poängtera att om det är mjölk så blir den någorlunda varm ovanpå, men längre ner i bottnet är den fortfarande kall. Vår äldre micro klarade ju av att värma hela mediet mycket bättre om man säger så.

Förresten så tror jag inte att mjölk är en s.k. hård media, där vågorna inte kan tränga igenom hela mediet.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag förstår att den inte kan värma precis allt såpass varmt man vill ha utan vissa saker får man helt enkelt stoppa in i ugnen.

För att missförstånd inte ska ske kan jag ju poängtera att om det är mjölk så blir den någorlunda varm ovanpå, men längre ner i bottnet är den fortfarande kall. Vår äldre micro klarade ju av att värma hela mediet mycket bättre om man säger så.

Förresten så tror jag inte att mjölk är en s.k. hård media, där vågorna inte kan tränga igenom hela mediet.
Mjölk, som består av mestadels vatten, är bland det bästa på att absorbera vågor(=inte låta dem tränga in djupt). Varför? Jo, vågor som absorberas omsätts till värme i föremålet som absorberar vågen. I fallet mikrovågsugn så är vågorna anpassade för att värma upp just vatten, eftersom det ingår i så gott som allt ätbart. Att din gamla mikro var bättre på att värma mjölk kan bero på hur magnetronen är placerad och hur du placerar glaset. Om du har en platta som roterar, ställ det inte precis mitt i.


Exempel på något som är svårvärmt är risgrynsgröt(sån man köper på tub du vet). Det består till mycket stor del av vatten och blir gärna väldigt varmt på ytan men oftast kallt innuti. Värmer man på svagare värme, men längre, hinner värmen sprida sig genom vanlig värmeledning.
In cars several processors are connected by a bus
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag förstår att den inte kan värma precis allt såpass varmt man vill ha utan vissa saker får man helt enkelt stoppa in i ugnen.

För att missförstånd inte ska ske kan jag ju poängtera att om det är mjölk så blir den någorlunda varm ovanpå, men längre ner i bottnet är den fortfarande kall. Vår äldre micro klarade ju av att värma hela mediet mycket bättre om man säger så.

Förresten så tror jag inte att mjölk är en s.k. hård media, där vågorna inte kan tränga igenom hela mediet.
Det där är inget konstigt.
Att din gamla var bättre beror nog bara på att den fördelade vågorna jämnare i ugnen (så den värmde mjölken från alla håll). Köper man billiga ugnar brukar man få det där problemet.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Diemon! wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Jag förstår att den inte kan värma precis allt såpass varmt man vill ha utan vissa saker får man helt enkelt stoppa in i ugnen.

För att missförstånd inte ska ske kan jag ju poängtera att om det är mjölk så blir den någorlunda varm ovanpå, men längre ner i bottnet är den fortfarande kall. Vår äldre micro klarade ju av att värma hela mediet mycket bättre om man säger så.

Förresten så tror jag inte att mjölk är en s.k. hård media, där vågorna inte kan tränga igenom hela mediet.
Det där är inget konstigt.
Att din gamla var bättre beror nog bara på att den fördelade vågorna jämnare i ugnen (så den värmde mjölken från alla håll). Köper man billiga ugnar brukar man få det där problemet.
Påstår du att en micro från whirlpool för minst 1000 spänn är en sådan billig?? hehe...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Att den är dyr och har ett känt märke klistrat på framsidan har absolut ingenting att göra med hur den fungerar, det sitter antagligen samma billiga kanon i den som i en chingchong för 399 på ÖB.

Det som skiljer mest är dock utformningen av insidan på ugnens värmningsutrymme, där bestäms hur vågorna ska studsa runt. Även detta går att misslyckas drastiskt med.

Men här kommer det viktiga: Inga av dessa "fel" 'är något du kan reklamera om de inte innebär att ugnen blir HELT oanvändbar vilket inte verkar vara fallet. Undantag från detta finns om det i reklamen för ugnen står något i stil med "värmer jämnt och fint", då kan du reklamera den med påpekandet att den inte alls gör som det stod i reklamen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Klart pris har med prestanda att göra, men självklar är det inte alltid så.
På de dyrare kanske det har lagts ner lite mer utveckling.

Micron jag hade hemma (1000:-) va totalkass jämfört med den dyra i rostfritt som pappa har hemma. Så nog får man vad man betalar för, om man väljer rätt.
T.ex. lär "vågledaren" (vet inte vad det kallas) vara bättre i dyrare ugnar.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nej, pris har inget att göra med prestanda.

Utvecklingskostnad har med prestanda att göra, men kassa saker finns i princip i alla prisklasser. Det görs så mycket skit som man försöker sälja svindyrt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ghlargh wrote:en chingchong
Måste komma ihåg det där. Kan vara en användbar term för billigt skräp.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ghlargh wrote:Nej, pris har inget att göra med prestanda.

Utvecklingskostnad har med prestanda att göra, men kassa saker finns i princip i alla prisklasser. Det görs så mycket skit som man försöker sälja svindyrt.
Jag förstår inte vad du grundar ditt påstående på när du menar att priset inte har ngn betuydelse för prestandet?

''Ju mer pengar desto bättre prestanda'' brukar man väl säga därav anledningen till att man betalar lite extra och köper nått med bra prestanda och kvalitet.

Du kan väl inte påstå att en ipod är likvärdigt med en chingchong..?? hehe
Iaf om dessa två är i samma prisklass så tror jag att ipod fortfarande har övertaget med tanke på deras stora och välkäna namn helt enkelt. Det mesta av pengarna man får in går väl åt att förbättra verksamheten har jag för mig..

Jag påstår inte att jag kan mer än dig vad gäller marknad och sånt, men tanken att det inte finns ngt samband mellan prestanda och pengarna fick mig att reagera.. heheh
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är exakt det jag säger, en Ipod för 3000 har ofta bättre funktion än en koreansk MP3spelare för samma summa pengar för att Apple i detta fall lagt ned mer pengar på utveckling än koreanerna.

Det går dock inte generellt att anta att ett "bra märke" innebär bra produkter, många märkesprodukter licenstillverkas eller ackordtillverkas billigt av kassa företag och helt utan ordentlig utveckling, men de kostar iallafall lika mycket när de kommer till butiken.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ghlargh wrote:Det är exakt det jag säger, en Ipod för 3000 har ofta bättre funktion än en koreansk MP3spelare för samma summa pengar för att Apple i detta fall lagt ned mer pengar på utveckling än koreanerna.

Det går dock inte generellt att anta att ett "bra märke" innebär bra produkter, många märkesprodukter licenstillverkas eller ackordtillverkas billigt av kassa företag och helt utan ordentlig utveckling, men de kostar iallafall lika mycket när de kommer till butiken.
Aja, det är nog sant..

Mer kan jag inte kommentera hehe..
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

fruktfanatikern_bf wrote:Du kan väl inte påstå att en ipod är likvärdigt med en chingchong..?? hehe
Iaf om dessa två är i samma prisklass så tror jag att ipod fortfarande har övertaget med tanke på deras stora och välkäna namn helt enkelt. Det mesta av pengarna man får in går väl åt att förbättra verksamheten har jag för mig..
Inte säkert. En kompis till mig har en chingchong-Ipod. (Ja, den heter Ipod och är släppt i Apples namn, men är av chingchong-variant.) Den är _inte_ bra.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

kr1sse wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Du kan väl inte påstå att en ipod är likvärdigt med en chingchong..?? hehe
Iaf om dessa två är i samma prisklass så tror jag att ipod fortfarande har övertaget med tanke på deras stora och välkäna namn helt enkelt. Det mesta av pengarna man får in går väl åt att förbättra verksamheten har jag för mig..
Inte säkert. En kompis till mig har en chingchong-Ipod. (Ja, den heter Ipod och är släppt i Apples namn, men är av chingchong-variant.) Den är _inte_ bra.
Kanske för att den varianten inte får lika mycket pengar i utvecklingsbudgeten som en vanlig Ipod, hehe?? Äh jag har faktiskt ingen aning..
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Ghlargh wrote:Nej, pris har inget att göra med prestanda.

Utvecklingskostnad har med prestanda att göra, men kassa saker finns i princip i alla prisklasser. Det görs så mycket skit som man försöker sälja svindyrt.
Så du menar helt allvarligt att pris har absolut noll, ingenting, med prestanda att göra?
Det går alltså att få en lika snabb bil för 100:- som en för 3 miljoner?
Snälla...

Pris är inget garanti för kvalitét/prestanda.
Men generellt sett så är dyra saker bättre, det behöver man inte vara Einstein för att fatta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Diemon! wrote:Så du menar helt allvarligt att pris har absolut noll, ingenting, med prestanda att göra?
Det går alltså att få en lika snabb bil för 100:- som en för 3 miljoner?
Snälla...
Det han menade i det här fallet var att en skräpbil för 3 miljoner kan vara lika långsam som en skräpbil för 100 spänn.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Men att säga så är löjligt för det gäller inte generellt sett.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Diemon! wrote:Men att säga så är löjligt för det gäller inte generellt sett.
Tvärtom, det gäller i allra högsta grad. Kvalitetsmässigt, vad skulle du helst ta? En förstärkare från B&O eller en från NAD?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply