CO2 fråga

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

CO2 fråga

Post by Lyngan »

Någon som är haj på vad det gäller co2? jag ska skicka iväg ett föremål som väger mellan 250-300gram 40meter. Hur mycket gas skulle jag behöva?

Tack på förhand

PS: Ja jag vet detta är först och främst ett datorforum, dumma frågor och svar undanbedes
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: CO2 fråga

Post by liger »

Lyngan wrote:Någon som är haj på vad det gäller co2? jag ska skicka iväg ett föremål som väger mellan 250-300gram 40meter. Hur mycket gas skulle jag behöva?

Tack på förhand

PS: Ja jag vet detta är först och främst ett datorforum, dumma frågor och svar undanbedes
CO2 = koldioxid

Är det vad du menar?? :P :)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Han vill lyfta något i luften (eller vatten, det är den andar möjligheten) med hjälp av koldioxid. Då undrar han hur han bör dosera.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Han vill skuta iväg ett föremål med x antal kg i k antal meter.
Detta beror på hur mycket du kommer behöva. Utgångsvinkeln har stor betydelse.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

kr1sse wrote:Han vill lyfta något i luften (eller vatten, det är den andar möjligheten) med hjälp av koldioxid. Då undrar han hur han bör dosera.
Riktigt, jag håller på skapa en behållare samt hållare för en projektil som jag ska "skjuta" iväg. Då är frågan rent teoretiskt hur mycket gas man skulle behöva för just att skicka en projektilen 40meter som vägar runt 300gram och vara riktad ca 20grader
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Lyngan wrote:Riktigt, jag håller på skapa en behållare samt hållare för en projektil som jag ska "skjuta" iväg. Då är frågan rent teoretiskt hur mycket gas man skulle behöva för just att skicka en projektilen 40meter som vägar runt 300gram och vara riktad ca 20grader
Mängden gas ensamt är inte intressant, om du har 10^6m^3 gas i atmosfärtryck kommer ditt föremål inte att röra sig öht. Trycket är också viktigt.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

übermensch wrote:
Lyngan wrote:Riktigt, jag håller på skapa en behållare samt hållare för en projektil som jag ska "skjuta" iväg. Då är frågan rent teoretiskt hur mycket gas man skulle behöva för just att skicka en projektilen 40meter som vägar runt 300gram och vara riktad ca 20grader
Mängden gas ensamt är inte intressant, om du har 10^6m^3 gas i atmosfärtryck kommer ditt föremål inte att röra sig öht. Trycket är också viktigt.
Hur ska man gå till väga i så fall?
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Komprimera?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Lyngan wrote:Hur ska man gå till väga i så fall?
Det jag menar är att det kvittar hur mycket gas du har om det är samma tryck som i atmosfären. Du måste ha antingen högre eller lägre tryck på gasen(högre är helt klart att föredra i ditt fall). För att rent teoretiskt räkna ur lagrad energi i en komprimerad gas krävs det att du känner till lite grundläggande termodynamik. Har tyvärr inte tid att leta efter rätt bok nu, men att räkna ut arbetet(och därmed lagrad energi) som går åt för att komprimera en bestämd mängd gas är inte särskilt svårt. Tar du reda på det kan du räkna ut rörelseenergin för 100% verkningsgrad på din "kanon", resten borde vara trivialt om man läst fysik A på gymnasiet.
In cars several processors are connected by a bus
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Satsa på en "potato gun" istället.
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

übermensch wrote:
Lyngan wrote:Hur ska man gå till väga i så fall?
Det jag menar är att det kvittar hur mycket gas du har om det är samma tryck som i atmosfären. Du måste ha antingen högre eller lägre tryck på gasen(högre är helt klart att föredra i ditt fall). För att rent teoretiskt räkna ur lagrad energi i en komprimerad gas krävs det att du känner till lite grundläggande termodynamik. Har tyvärr inte tid att leta efter rätt bok nu, men att räkna ut arbetet(och därmed lagrad energi) som går åt för att komprimera en bestämd mängd gas är inte särskilt svårt. Tar du reda på det kan du räkna ut rörelseenergin för 100% verkningsgrad på din "kanon", resten borde vara trivialt om man läst fysik A på gymnasiet.
Tack för svaret, ska se om jag kan leta upp lite information om själva komprimeringen.
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mr. Hiort wrote:Satsa på en "potato gun" istället.
Vad heter dem på svenska? Potatisgevär?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Lyngan wrote:Tack för svaret, ska se om jag kan leta upp lite information om själva komprimeringen.
Vad är det du ska lösa för problem/bygga för något?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

übermensch wrote:
Lyngan wrote:Tack för svaret, ska se om jag kan leta upp lite information om själva komprimeringen.
Vad är det du ska lösa för problem/bygga för något?
Jag jobbar med utskjutbara livlinor och ska göra en Co2 prototyp
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Du kommer behöva en jävla komprimering för att skuta ut det 40m samt en så lätt sak med tanke på luftmotståndet.

Formeln för kastlängden är
x=v*cos a *t

v=m/s
a=alfa, alltså vinkeln
t=tid i s

För att få fram t så kan man lösa ut den från

y=v*sin a*t-(g*t^2)/2


För att beräkna tryckte så måste du veta arean i din behållare.
sen har du formeln m=pV, p är g/cm^3.
Där efter går du till formeln F=m*g, F är räknat i N (newton) och g är gravitationen (9,82)

Sen sista formeln är p=F/A (observera att p här är inte samma sak som p ovan. p är räknat i Pa (Pascal) och F= som tidigare sagt, Newton... och A är arean.

Med allt detta borde du kunna få fram det du söker. Det du behöver leta upp är konstanten p för Co2. För vatten är det ex 1g/cm^3
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Såna är det du behöver:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-781

Sätt antingen en styrpinne på en sådan (likt en raket) och ha en utrustning som slår av hatten. Alternativt kan du bara ha en hållare till sådan och låta den pysa ut sitt innehåll i kammaren bakom projektilen. De brukar gå att få hål på med en fjäder och en spik i änden. (alt. ett spetsigt rör och något som trycker den i det, så som det funkar på kolsyrevapen)
DIM kalsonger As String
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

ADiS wrote:Du kommer behöva en jävla komprimering för att skuta ut det 40m samt en så lätt sak med tanke på luftmotståndet.

Formeln för kastlängden är
x=v*cos a *t

v=m/s
a=alfa, alltså vinkeln
t=tid i s

För att få fram t så kan man lösa ut den från

y=v*sin a*t-(g*t^2)/2


För att beräkna tryckte så måste du veta arean i din behållare.
sen har du formeln m=pV, p är g/cm^3.
Där efter går du till formeln F=m*g, F är räknat i N (newton) och g är gravitationen (9,82)

Sen sista formeln är p=F/A (observera att p här är inte samma sak som p ovan. p är räknat i Pa (Pascal) och F= som tidigare sagt, Newton... och A är arean.

Med allt detta borde du kunna få fram det du söker. Det du behöver leta upp är konstanten p för Co2. För vatten är det ex 1g/cm^3
Kan börja med att tacka för svaret. Tänkte anpassa min behållare efter innerhållet så det vet jag just inte nu. Tanken är att jag ska tillräckligt med kraft att skjuta 40 meter i hård vind, motsvarar kanske vid vindstilla ca 50meter skulle jag tänka mig.
Dynamitsven wrote:Såna är det du behöver:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-781

Sätt antingen en styrpinne på en sådan (likt en raket) och ha en utrustning som slår av hatten. Alternativt kan du bara ha en hållare till sådan och låta den pysa ut sitt innehåll i kammaren bakom projektilen. De brukar gå att få hål på med en fjäder och en spik i änden. (alt. ett spetsigt rör och något som trycker den i det, så som det funkar på kolsyrevapen)
Tack för svaret. Just din så kallade styrpinne är inget problem, jag ska konstruera en styrhylsa som jag sedan monterar projektilen i. Projektilen kommer ha en o-ring i sin botten för att hålla kvar trycket. Det som jag ser som ett problem är att räkna ut hur mycket co2 jag behöver och vilket tryck man ska ha. Uppblåsbara flytvästar har liknade anordningar som du pratar om.
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror inte på att skjuta iväg patronen, jag tror mer på att stoppa linan i en lättutrullad klump i en gastät behållare som stoppas ned i ett rör som tätar runt behållaren, och sedan snabbt släppa ut gas i röret så att behållaren med linan skjuts iväg.

Du kommer behöva löjligt stora patroner om du ska använda kolsyra som "raketbränsle"
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

Ghlargh wrote:Jag tror inte på att skjuta iväg patronen, jag tror mer på att stoppa linan i en lättutrullad klump i en gastät behållare som stoppas ned i ett rör som tätar runt behållaren, och sedan snabbt släppa ut gas i röret så att behållaren med linan skjuts iväg.

Du kommer behöva löjligt stora patroner om du ska använda kolsyra som "raketbränsle"
Just konstruktionen är inte på tal för jag använda mig av samma metod idag som vi marknadsför world-wide, dock används krut i dagens läge. Förklara gärna mer varför det inte går att använda co2 som drivmedel? För att klargöra så är det inte en raket jag ska skjuta iväg. Kommer använda mig av en projektil som är uppbyggad av en kombinering mellan hårdplast och aluminum.

Kommer ha linan seperat i ett så kallat linhus där en styrhylsa finns i mitten. Projektilen ska sedan föras ner i styrhylsan. Det enda som är frågan är hur stor behållaren och dess innerhåll måste vara för att som sagt skjuta iväg projektilen som väger ~300gram ~40-47meter
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote:Du kommer behöva löjligt stora patroner om du ska använda kolsyra som "raketbränsle"
Raketbränsle var inte min tanke. Patronen och projektilen skall agera likadant som en gevärskula, fast med drivkraften inbyggd. Att låta en sådan släppa ut sitt innehåll bakom sig i ett rör på ~1 m borde vara tillräckligt för att den ska få upp farten och flyga bra mycket längre än 40 m. Alternativt låter man patronen knuffa ut projektilen ur röret utan att de är fästa vid varandra.

Men nu var det somsagt inte konstruktionen som det talades om.

Men å andra sidan kan det jag beskrev ovan vändas om, så att konstruktionen liknar så som du beskrev det ovan. Ritade ihop det i paint :)

Image
DIM kalsonger As String
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

Dynamitsven wrote:
Ghlargh wrote:Du kommer behöva löjligt stora patroner om du ska använda kolsyra som "raketbränsle"
Raketbränsle var inte min tanke. Patronen och projektilen skall agera likadant som en gevärskula, fast med drivkraften inbyggd. Att låta en sådan släppa ut sitt innehåll bakom sig i ett rör på ~1 m borde vara tillräckligt för att den ska få upp farten och flyga bra mycket längre än 40 m. Alternativt låter man patronen knuffa ut projektilen ur röret utan att de är fästa vid varandra.

Men nu var det somsagt inte konstruktionen som det talades om.

Men å andra sidan kan det jag beskrev ovan vändas om, så att konstruktionen liknar så som du beskrev det ovan. Ritade ihop det i paint :)

Image
Gjorde detsamma ;) tack för svaret
Image
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

skall du bygga en potatogun? :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

Fenix wrote:skall du bygga en potatogun? :)
Nej, det är en liten prototyp. Vad det är säger jag när jag är färdig med den ;D
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Nog snackat om potatiskanoner, då i flesta fall är olagliga att tillverka och inneha (kan ge böter eller fängelse).

Kanske kan vara bra att checka av med myndigheterna vad som gäller inom ämnet först.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

elvenman wrote:Nog snackat om potatiskanoner, då i flesta fall är olagliga att tillverka och inneha (kan ge böter eller fängelse).

Kanske kan vara bra att checka av med myndigheterna vad som gäller inom ämnet först.
Ska gå till prof. när jag väl har lite hum för mig vad som gäller.
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Post Reply