VTech just kicked in yo!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

VTech just kicked in yo!

Post by Dissident »

Image

I den här tråden diskuterar vi vapen.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Nu brukar jag inte disskutera såndanthär och är generellt uruser på diskussioner.

Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men det hela känns bissartt.
Varför ens disskutera om dolda vapen hos studenderna kunde ha räddat liven på människorna, när problemet är att någon gick in i skolan beväpnad och sköt ihjäl 32 pers. Varför kom ens personen i fråga in i skolan med vapen, och hur fick personen i fråga tag på vapnen är väl en fråga att lägga mer vikt på i mina ögon.

Nåja, kanske missuppfattade hela meningen med tråden. Är trött och kände bara för att spontanskriva i AP. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

I just det här enskilda fallet så är det väl ganska sannolikt att effekterna hade lindrats om andra också var beväpnade. Fast då hade vi istället sett liknande incidenter oftare, och mindre bråk som eskalerat i skottdraman.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Massmördaren hade köpt båda sina vapen fullt lagligt. Vad hade hänt om han hade haft en kniv istället?
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Massmördaren hade köpt båda sina vapen fullt lagligt. Vad hade hänt om han hade haft en kniv istället?
Ja, vad skulle du göra om du var psykiskt störd och planerade att döda 32 obeväpnade människor och sedan ta livet av dig? Suckat, accepterat att lagen ser ut som den gör och använt kniven istället? Det är inte så att du skulle bryta mot lagen då också...?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Visst, bättre att alla kan slita fram bössan när en diskussion uppkommer :P
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Vapenlobbyn är fantastisk. Den utgör en parodi på sig själv, helt omedvetet. Kusligt. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:
fisk wrote:Massmördaren hade köpt båda sina vapen fullt lagligt. Vad hade hänt om han hade haft en kniv istället?
Ja, vad skulle du göra om du var psykiskt störd och planerade att döda 32 obeväpnade människor och sedan ta livet av dig? Suckat, accepterat att lagen ser ut som den gör och använt kniven istället? Det är inte så att du skulle bryta mot lagen då också...?
Slippery slope-argument är något som aldrig bekymrat mig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Visst är det väl ändå lite ironiskt att vapenförbudet som är till för att skydda studenterna i realiteten blev orsaken till 32 döda och 20+ skadade. Om de andra studenterna hade fått vara beväpnade så hade antalet döda med högsta sannolikhet blivit mindre, men det är nog ändå inte rätt väg att gå.
Bästa hade varit ifall det funnits ett antal beväpnade säkerhetsvakter.

Jag undrar hur han lyckades döda så många med endast två stycken pistoler... Han måste haft ganska många magasin på sig, alternativt scorat många HS.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

I någon tidning var det en av sjukpersonalen som uppgivit att nästan alla avlidna hade tre eller flera skott i sig, så han hade nog med sig ammunition i mängder, vilket låter rätt "rimligt" med tanke på att han tagit tid på sig att kedja fast dörrar och dylikt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är lustigt att denna typen av händelse nästan exklusivt inträffar i USA, där de har liberala vapenlagar. Och ni tror att det skulle bli bättre om studenterna fick gå omkring beväpnade i skolan?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:Det är lustigt att denna typen av händelse nästan exklusivt inträffar i USA, där de har liberala vapenlagar. Och ni tror att det skulle bli bättre om studenterna fick gå omkring beväpnade i skolan?
Jag undrar varför liknande incidenter inte är lika förekommande i t ex Kanada där de har liknande vapenlagar. Annars tycker jag att den här Porcupine Tree-videon ger en fin bild om läget för dagens ungdomar: Fear of a blank planet.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Det är lustigt att denna typen av händelse nästan exklusivt inträffar i USA, där de har liberala vapenlagar. Och ni tror att det skulle bli bättre om studenterna fick gå omkring beväpnade i skolan?
Nej, läs istället för att anta. Du blandar ihop hur allvarligt just det här fallet blev och antalet fall överlag. Vad som har sagts är att det skulle bli färre än 32 om de hade kunnat försvara sig, och av mig personligen att det inte hade spelat någon roll för det stora hela om ägandet av vapen skulle vara förbjudet. Som egar skrev, se på Kanada. Det är antalet som är beredda att göra sådana här saker och inte om de fick tag på sina vapen lagligt som avgör hur ofta det händer, "det är lustigt..." är bara ditt sätt att dölja ett dåligt argument bakom vad som är PK i Sverige.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Här är en rekonstruktion från en kinesisk tidning(?).

Image
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:I just det här enskilda fallet så är det väl ganska sannolikt att effekterna hade lindrats om andra också var beväpnade. Fast då hade vi istället sett liknande incidenter oftare, och mindre bråk som eskalerat i skottdraman.
Jag stöder uttalandet ovan, jag skulle dock vilja lägga lite extra tyngd på ordet "lindrats".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

så det kan gå,om fler skulle ha vapen skulle bara vanligt folk bli ännu osäkrare om dom går ut sent på en kväll till exempel.


det borde va mycket hårdare lagar på vapen med tanka på att vilken idiot som hälst kan missbruka dom.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

egar wrote:Jag undrar varför liknande incidenter inte är lika förekommande i t ex Kanada där de har liknande vapenlagar. Annars tycker jag att den här Porcupine Tree-videon ger en fin bild om läget för dagens ungdomar: Fear of a blank planet.
Vapenlagarna i USA och Kanada är inte liknande, mycket beroende på att konstitutionerna och ländernas historia inte är liknande. "First amendment" i USA stiftades under en tidsera när det behövdes. Tittar du på Kanada så stiftades vapenlagarna under andra omständigheter. Titta bara på grundtanken:

USA: "A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

Kanada: "Justices of the Peace had the authority to impose a six-month jail term for anyone carrying a handgun if the person did not have reasonable cause to fear assault against life or property."

Kanada har några av de hårdaste vapenlagarna i världen. Du måste registrera vapeninnehav och det råder ett licenskrav (precis som i Sverige), "By law, as of January 1, 2001 all firearms in Canada must legally be registered with the Canadian gun registry." (källa: http://canadaonline.about.com/od/guncon ... gistry.htm), "A [...] licensing system to replace the FAC system (with licences being required to possess and acquire firearms, and to buy ammunition); and,
The registration of all firearms, including rifles and shotguns.
" (källa: http://www.justice.gc.ca/en/ps/eval/rep ... cfp_1.html)

I likhet med Sverige så krävs ett kunskapstest för att man skall få äga ett skjutvapen: "All license applicants must take the Canadian Firearms Safety Course" (källa: http://www.guncontrol.ca/Content/GunControlLaws.html)

Effekterna av dessa lagar i relation till USA's är ju markanta, se bara:

http://usgovinfo.about.com/library/weekly/aa030500c.htm

"There are an estimated 7.4 million firearms in Canada, about 1.2 million of which are restricted firearms (mostly handguns). In the U.S., there are approximately 222 million firearms; 76 million of the firearms in circulation are handguns."

och

"Canada did not have serious gun control until the late 1970s. The homicide rate in Canada has been stable or declining since (e.g., the homicide rate has declined 40% from 1991-2004) while several other categories of crime, such as violent crime, increased until the 1990s and then began to decline.[9]

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_politi ... _in_Canada


"Kontrollen", om man nu kan kalla den för det i USA är endast restrikterad till ålder, och att försäljaren har en en licens för saluförsel.

Med vissa modifieringar är detta universiellt i USA (eg. så får inte individer som blivit uppsagda från armén "dishonorably" detta), denna bakgrundskoll görs på mycket kort tid innan du har vapnet i hand.

källa: http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/find_ ... 357977.stm
Aotearoa - tino rangatiratanga
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

XitArS wrote:Visst är det väl ändå lite ironiskt att vapenförbudet som är till för att skydda studenterna i realiteten blev orsaken till 32 döda och 20+ skadade. Om de andra studenterna hade fått vara beväpnade så hade antalet döda med högsta sannolikhet blivit mindre, men det är nog ändå inte rätt väg att gå.
Jag är inte heller säker på att jag skulle må bra senare i livet ifall jag visste att jag hade försvarat mig på ett sätt som...ja, precis.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Nej, läs istället för att anta. Du blandar ihop hur allvarligt just det här fallet blev och antalet fall överlag. Vad som har sagts är att det skulle bli färre än 32 om de hade kunnat försvara sig, och av mig personligen att det inte hade spelat någon roll för det stora hela om ägandet av vapen skulle vara förbjudet. Som egar skrev, se på Kanada. Det är antalet som är beredda att göra sådana här saker och inte om de fick tag på sina vapen lagligt som avgör hur ofta det händer, "det är lustigt..." är bara ditt sätt att dölja ett dåligt argument bakom vad som är PK i Sverige.
Ja, på ett sätt har du rätt. Det handlar egentligen om vapenkontroll. Inte vapenförbud. Att spekulera i hur verkligheten hade sett ut om vapen var tillåtna på skolor i USA i förhållande till hur det är idag är ett omöjligt scenario att förutspå, och gissningar är ett torftigt underlag för en argumentation (lite som "Vad hade hänt om USA inte var med i WW2?"-debatten).

Jag skiter fullständigt i vad du tror är politiskt korrekt. Att fritt sälja skjutvapen till 18-åringar är i mina ögon ett tydligt tecken på ett oansvarigt system. Det finns medel att få tag på skjutvapen kriminellt, ja - i Sverige lämnades in hundratals skjutvapen när amnesti för detta fanns.

Fakta är att personerna som skjutit ihjäl skolkamrater i USA, såväl i Columbine som Virginia Tech fått sina vapen från "lagliga" inköp. Det är ett indisputabelt faktum.

Din fundering om att sydkoreanen skulle skaffat ett vapen olagligt om vapen inte var så lättillgängliga är ren spekulation.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Dissident wrote:Här är en rekonstruktion från en kinesisk tidning(?).

...Terminator
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

XitArS wrote:
Dissident wrote:Här är en rekonstruktion från en kinesisk tidning(?).
...Terminator
Är det för tidigt att skratta ondskefullt?
Kineserna(?) är roliga. :D
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Gebba wrote:så det kan gå,om fler skulle ha vapen skulle bara vanligt folk bli ännu osäkrare om dom går ut sent på en kväll till exempel.
Eller så får man rusta upp med större och större vapen, bazooka anyone?
Parental Advisory - Explicit Content
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Eller en stående vendetta. :mutual assured destruction:
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Man kan aldrig skydda sig mot den här typen av gärningar.
En person kan gå in i ett klassrum och spränga sig i bitar.
Vad hjälper det då om alla bär vapen.

Det kanske är så att det finns så många sjuka människor ute i samhället att vi måste införa noggranna kontroller för att värja oss mot dem.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Argumentationen runt vapenfrågor brukar alltid förr eller senare landa i:
"Men även om du förbjuder vapen så kommer brottslingar ha dem ändå, de enda du tar ifrån rätten att beväpna sig är hederliga människor."

Jag vill här hävda att brottslingar med vapen inte skrämmer mig. Statistiskt sett skjuter beväpnade brottslingar tre kategorier människor 1) Andra brottslingar 2) Poliser 3) Folk som inte lämnar ifrån sig sina pengar. Jag hör inte till någon av dessa kategorier och löper därmed som värst risken att stryka med som colateral damage. (En risk som ökar exponentiellt om vi ska räkna med att beväpnade civilster tänker ge sig in i leken)

Vanligt folk med vapen skrämmer mig. Om du ser på dödsskjutningarna i skolor så är det väldigt sällan någon har en tyngre kriminell bakgrund än möjligtvis marijuanainnehav eller ett och annat handgemäng. Killen som dödade Dimebag Darrel var inte någon tungt kriminell snubbe. Dylan Klebold och Eric Harris hade inte rånat några banker, inte heller Mitchell Johnson och Andrew Golden. Mattias Flink saknade brottsförflutet.

Tag bort vapnen ur händerna på vanligt folk och vi får färre vapenrelaterade dödsfall.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply