20 April 1889

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Det påståendet har lika lite värde som ett kontrande påstående om att USA lika gärna kunde gått med i kriget utan Japans inblandning och då ägnat större tyngd åt att göra mos av tysken.

Det enda vi kan se på är vad som hände. Hitler beslutade sig för att föra tvåfrontskrig och fick vad som i princip blev en tredje front på halsen. Vilket han inte klarade av att bemästra. En klokare taktiker hade avslutat ett krig före han påbörjade nästa.
Eller så var det så att en front i princip var på väg att falla, därför planerades öppnandet av en annan front. Men dåligt väder, allierade bombningar av Tyska städer samt logistiska problem gjorde att operationen fördröjdes med ett par månader vilket sedan slutade i katastrof då höstregnen gjorde terrängen i princip ofarbar samt att den ryska vintern blev den kallaste på 100 år med det faktum att de tyska soldaterna saknade vinterutrustning.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Faktum är att:
6) Tyskland dödade iof judar, men det var det enda inhumana man gjorde.
Om man inte räknar Kommunister, Romer, Utvecklingsstörda, samt registering och internering av Jehovas Vittnen så ja.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

XitArS wrote:Faktum är att:

1) De allierades bombningar av Tyska städer var hundratals gånger grymmare än Tyskarnas dito
2) Stalin var och är en av världshistoriens värsta tyranner och under kriget dödade ryska soldater nästan lika många av sina egna som de dödade tyskar.
3) Hitler ville aldrig kriga mot GB, inte heller ville han bomba civila mål - de allierade var först med detta.
4) Japan attackerade USA istället för att attackera Sovjet (som Hitler ville) vilket drog in USA i kriget.
5) USA släppte två atombomber över civila japanska städer trots att Japan i princip redan hade kapitulerat.

6) Tyskland dödade iof judar, men det var det enda inhumana man gjorde. Det bör för övrigt påpekas att inget Europeiskt land gillade judar vid den här tiden och GB brydde sig inte för fem öre att judar blev förföljda, mördade och torterade i Tyskland även åren före 39...
Jag tycker det mest inhumana han gjorde var att starta ett världskrig, när västvärlden för en gång skull började ordna sig lite.
Och lite inhumant var det ju att han ville att enbart germaner skulle få bo på i princip hela den norra halvan av jordklotet :P

Men begäret efter världsdominans kommer väl alltid finnas i vissa.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Det påståendet har lika lite värde som ett kontrande påstående om att USA lika gärna kunde gått med i kriget utan Japans inblandning och då ägnat större tyngd åt att göra mos av tysken.

Det enda vi kan se på är vad som hände. Hitler beslutade sig för att föra tvåfrontskrig och fick vad som i princip blev en tredje front på halsen. Vilket han inte klarade av att bemästra. En klokare taktiker hade avslutat ett krig före han påbörjade nästa.
Eller så var det så att en front i princip var på väg att falla, därför planerades öppnandet av en annan front. Men dåligt väder, allierade bombningar av Tyska städer samt logistiska problem gjorde att operationen fördröjdes med ett par månader vilket sedan slutade i katastrof då höstregnen gjorde terrängen i princip ofarbar samt att den ryska vintern blev den kallaste på 100 år med det faktum att de tyska soldaterna saknade vinterutrustning.
"En front i princip på väg att falla"
Det är en bedömning värdig en skrivbordsgeneral om något.
Om dåligt väder, allierade bombningar samt logistiska problem var nog för att orsaka ett sådant problem så var man inte redo för att ta sig an östfronten. Att räkna med en snabb seger, som man gjorde i ryssland (landet som aldrig gjort sig känt för att belöna erövrare med snabba segrar) är inte heller direkt ett tecken på geni utan snarare hybris.
Att fastna i en hopplös belägring baserad till stor del på det tänkta propagandavärdet av en stad som bar huvudfiendens namn var inte heller direkt något lysande beslut.
Att "militärhistoriens mest lysande strateg" som han brukade tycka om att kalla sig, lyssnade på Göring och lät över trehundratusen fientliga soldater undkomma vid Dunkerque var inte heller vad jag skulle kalla för någon succé.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

XitArS wrote:5) USA släppte två atombomber över civila japanska städer trots att Japan i princip redan hade kapitulerat.
Dissident har redan rättat ballkula när han skrev samma sak för ett tag sedan. Gå inte i samma fotspår.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hitler står beskriven som "en framgångsrik krigsherre" i ett svenskt lexikon från 1940. Det avgör allt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:
XitArS wrote:5) USA släppte två atombomber över civila japanska städer trots att Japan i princip redan hade kapitulerat.
Dissident har redan rättat ballkula när han skrev samma sak för ett tag sedan. Gå inte i samma fotspår.
Låter intressant, kan du bifoga en länk?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

d4kanale wrote:Jag tycker det mest inhumana han gjorde var att starta ett världskrig

Hitler startade inget världskrig. De "allierade" förklarade krig mot Tyskland ;). Hitler ockuperade bara land som han ansåg tillhörde Tyskland.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

kr1sse wrote:Hitler står beskriven som "en framgångsrik krigsherre" i ett svenskt lexikon från 1940. Det avgör allt.
Länk/screenshot ? Låter ju underbart roligt om det är sant
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Kanske kan leta upp det. Det var min syrra som hittade det.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

XitArS wrote:
d4kanale wrote:Jag tycker det mest inhumana han gjorde var att starta ett världskrig

Hitler startade inget världskrig. De "allierade" förklarade krig mot Tyskland ;). Hitler ockuperade bara land som han ansåg tillhörde Tyskland.
Haha, men om allt skulle gått rätt så skulle han tillslut anse att alla länder tillhör Tyskland.
Han startade kriget för germanerna behövde lebensraum, bl.a. slaver (ryssar och likn.) ansåg han inte behövde samma lebensraum.
Vad man vet så ville Hitler ha ett imperium österut som sträckte sig så långt så det inkluderade Indien.

Han menade även att slaver krävde mindre mat. När det var dags att stjäla mer mat från ryssarna sa han att slavers magsäckar kan töjas, och ställas in efter hur mycket mat de har tillgång till, medans germanerna saknar denna "funktion" och kräver alltid en större andel.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
lither wrote:
XitArS wrote:5) USA släppte två atombomber över civila japanska städer trots att Japan i princip redan hade kapitulerat.
Dissident har redan rättat ballkula när han skrev samma sak för ett tag sedan. Gå inte i samma fotspår.
Låter intressant, kan du bifoga en länk?
Här är en kort resumé av det som Dissident hade att komma med. Jag skippar det sista gnäbbet mellan de båda rivalerna, då det inte är mer än ett Hall of Fame-käbbel.

Ungefär såhär fortlöper diskussionen:
1) http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 680#429680
2) http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 839#429839
3) http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 867#429867
4) http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 977#429977 (som är mer av en komplettering av det som tidigare påpekats)

Det förvånar mig att du inte kommer ihåg det, men du lär göra det när du väl ser inläggen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

kr1sse wrote:Hitler står beskriven som "en framgångsrik krigsherre" i ett svenskt lexikon från 1940. Det avgör allt.
Man kan ju inte förringa hans framgånger på krigsfältet, sen så behöver man inte tycka om herr Hitler för det.
iDon't care about your problems.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:Det förvånar mig att du inte kommer ihåg det, men du lär göra det när du väl ser inläggen.
Det är ett år sedan debatten ifråga ägde rum. Jag minns inte argumenten, så jag ville ta mig en titt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Kanske dags att döpa om tråden till "Andravärlsdskrigs-Tråden" ?? ::)
Rockabilly,Psychobilly
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Då skulle den ju tappa sitt index på '66666'...
Post Reply