Engelska språket i tyska skolor?!!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Engelska språket i tyska skolor?!!!

Post by liger »

Hej..

Hur länge läser man engelska i tyska kommunala skolor?? Mycket intressant och viktig fråga för min del.

Tacksam för nyttiga svar med viktigt innebörd och information.

::) :P :) ;) :D ;D 8)

Roligt med smilies, hehe..
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Engelska språket i tyska skolor?!!!

Post by Dissident »

Att döma av tyskarnas engelska: en halvtimme.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: Engelska språket i tyska skolor?!!!

Post by lillis »

Dissident wrote:Att döma av tyskarnas engelska: en halvtimme.
Zing!

Jag skall fråga min tyska korridorvän, återkommer snart med svar.

Edit:

Min kompis är född 86, och hon började läsa engelska i femman och har sedan läst det resten av sin skoltid. Hon nämner även att äldre elever som kommer ifrån Östtyskland läste ryska istället för engelska, detta är dock inte relevant idag.

Får man fråga varför du undrar? Jag kanske kan ge dig ett bättre svar då.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Offtopic: lillis, var/vad pluggar du nu?
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: Engelska språket i tyska skolor?!!!

Post by liger »

lillis wrote:
Dissident wrote:Att döma av tyskarnas engelska: en halvtimme.
Zing!

Jag skall fråga min tyska korridorvän, återkommer snart med svar.

Edit:

Min kompis är född 86, och hon började läsa engelska i femman och har sedan läst det resten av sin skoltid. Hon nämner även att äldre elever som kommer ifrån Östtyskland läste ryska istället för engelska, detta är dock inte relevant idag.

Får man fråga varför du undrar? Jag kanske kan ge dig ett bättre svar då.
Det är en skolprojekt som går ut på att man tar emot en tysk elev i Sverige, och sedan får man åka över dit för att lära sig mer av tyskan helt enkelt.. Jag frågade eftersom vi annars skulle kunna kommunicera på engelska om det blev för jobbigt eller svårt med tyskan, trots att det är själva syftet med det hela, men ibland får man väl ta det enklare också... ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fruktfanatikern_bf wrote:Det är en skolprojekt som går ut på att man tar emot en tysk elev i Sverige, och sedan får man åka över dit för att lära sig mer av tyskan helt enkelt.. Jag frågade eftersom vi annars skulle kunna kommunicera på engelska om det blev för jobbigt eller svårt med tyskan, trots att det är själva syftet med det hela, men ibland får man väl ta det enklare också... ;)
Det är väldigt individuellt det där med engelskakunskaper i Tyskland. Vissa VILL inte prata engelska eftersom de är stolta över att vara tyska, tysktalande och håriga osv... andra, speciellt då yngre, kan det nästan lika bra som vi svenskar. Det är väldigt individuellt.. men yngre ålder = större chans att personen har gångbara engelskakunskaper.
staretsen wrote:Offtopic: lillis, var/vad pluggar du nu?
Praktisk filosofi B, Lunds universitääät.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

lillis wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Det är en skolprojekt som går ut på att man tar emot en tysk elev i Sverige, och sedan får man åka över dit för att lära sig mer av tyskan helt enkelt.. Jag frågade eftersom vi annars skulle kunna kommunicera på engelska om det blev för jobbigt eller svårt med tyskan, trots att det är själva syftet med det hela, men ibland får man väl ta det enklare också... ;)
Det är väldigt individuellt det där med engelskakunskaper i Tyskland. Vissa VILL inte prata engelska eftersom de är stolta över att vara tyska, tysktalande och håriga osv... andra, speciellt då yngre, kan det nästan lika bra som vi svenskar. Det är väldigt individuellt.. men yngre ålder = större chans att personen har gångbara engelskakunskaper.
staretsen wrote:Offtopic: lillis, var/vad pluggar du nu?
Praktisk filosofi B, Lunds universitääät.
Tack för informationen.

Det är ungefär vad man kan förvänta sig av en tysk. :P ;)
Post Reply