hjälp mig förstå de här me kort.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

hjälp mig förstå de här me kort.

Post by rofl. »

tjaa. jag är lite seg och förstår inte vad jag ska göra för att betala ett spel. man ska ha visa kort eller nått när man betalar tror jag. men hur fixar ja de? ska ja gå till banken och köpa ett eller:D? kan man fixa om man är 15år? vilket är bäst? spelets hemsida www.runescape.com de finns typ nått
start a new subscription där man kan kolla de. tack.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

fast jag kanske ska gå ner till banken nån dag och fråga dom? men då lär ju varenda bank säga att dom är bäst ellerhur?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

runescape är ju gratis! Var det iaf för 4-5 år sedan då jag testade lite smått.
Visa är väl ett kreditkort, och kreditkort får man inte ha om man är under 18.

Edit: ändrar mig nog lite gällande visas. Tror att det faktiskt "bara" räcker med att du har ett fast arbete.
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_(company)
http://sv.wikipedia.org/wiki/MasterCard
http://en.wikipedia.org/wiki/MasterCard

Själv är jag fjorton och har inte orkat bry mig ännu. Men gå ner till någon bank och fråga hur det fungerar. Ett tips kan vara att ställa några småfrågor som du faktiskt vet svaret på för att kolla hur objektiva svar du får på banken.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Det är väl bara att be dina föräldrar att betala.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

fråga föräldrarna ajuste de kan jag ju göra:D vilken smart idé tack. hur fan kom ja inte på det? haha:D
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ok, jag tog som självklarhet att det inte var ett alternativ... =P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MooDHooDs wrote:Visa är väl ett kreditkort, och kreditkort får man inte ha om man är under 18.
Nu ljuger du värre än en häst travar.

VISA är ett kontokort med kreditmöjlighet, du måste vara 16 för att få ha det.

Min käre bror har haft VISA utan kredit sen han var 16.

VISA utan kredit ska ej förväxlas med VISA electron
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Ghlargh wrote:
Nu ljuger du värre än en häst travar.
MooDHooDs wrote:Visa är väl ett kreditkort,
:[
Dyslexi
Leo
Posts: 271
Joined: 2007-02-24 23:00:27

Post by Leo »

Runescape experten här, du kan alltid fråga mig om du är osäker på något inom spelet. Jag har själv spelat i 1,5 år, bara rs! men.. du kan ju skicka brev med pengar i också, det kallas paybycash som också finns som alternativ.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MooDHooD: Utan ett frågetecken i meningens slut är det ett påstående och inte en fråga.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Ghlargh wrote:MooDHooD: Utan ett frågetecken i meningens slut är det ett påstående och inte en fråga.
får väl skylla på min dyslekzai :P lr nått
Dyslexi
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

tur att jag hoppa in på http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA och läste att säljaren inte får neka eller ta en avgift när jag handlar med VISA kort. Det visste jag inte då jag tändigt fått betala 5kr mer vid kortköp med VISA. Ska på stan och knäcka "tyrken" och visa mailen från swedbank som fanns i Referenser sist på sidan. 8) rätt skall vara rätt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ADiS wrote:tur att jag hoppa in på http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA och läste att säljaren inte får neka eller ta en avgift när jag handlar med VISA kort. Det visste jag inte då jag tändigt fått betala 5kr mer vid kortköp med VISA. Ska på stan och knäcka "tyrken" och visa mailen från swedbank som fanns i Referenser sist på sidan. 8) rätt skall vara rätt.
Det har folk gjort i sthlm. Det som händer är att turken bråkar med dig - du ringer din bank (efter att du har tagit reda på vem du kan ringa) - och turken blir av med sin kortläsare - och INGEN kan handla med kort för 5 kronor.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

lyckegard wrote:
ADiS wrote:tur att jag hoppa in på http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA och läste att säljaren inte får neka eller ta en avgift när jag handlar med VISA kort. Det visste jag inte då jag tändigt fått betala 5kr mer vid kortköp med VISA. Ska på stan och knäcka "tyrken" och visa mailen från swedbank som fanns i Referenser sist på sidan. 8) rätt skall vara rätt.
Det har folk gjort i sthlm. Det som händer är att turken bråkar med dig - du ringer din bank (efter att du har tagit reda på vem du kan ringa) - och turken blir av med sin kortläsare - och INGEN kan handla med kort för 5 kronor.
... och folk går till andra (är ju inte direkt brist på kaféer, affärer i sthlm), turken går i konkurs, marknadsekonomi regerar...
Dyslexi
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Skiter i om han går i konka, han har braposition på stan alldeles vid bussarna. Han ska lära sig! Btw, det gäller gävle ej sthl men det spelar ingen roll.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ghlargh wrote:VISA är ett kontokort med kreditmöjlighet, du måste vara 16 för att få ha det.
Nu är det du som ljuger ;) Jag fick mitt när jag var 14.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Longstock: Men då var du tvungen att ha förälders underskrift, ellerhur?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ghlargh wrote:Longstock: Men då var du tvungen att ha förälders underskrift, ellerhur?
Ja jo, men vad har det med saken att göra egentligen?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Då är det egentligen inte du som har kortet, rent lagligt sett är det dina föräldrar som skaffar kortet, därmed kringgås åldersgränsen.

För att DU ska få skaffa ett VISA krävs att DU är 16.
För att skaffa ett VISA med kredit behöver man vara 18.

Bara för att vara petig....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Longstock wrote:Nu är det du som ljuger ;) Jag fick mitt när jag var 14.
Det var inte ett Visa Electron?

För det är som Mastercards Maestro (Som jag har). Fast Electron har mycket sämre möjligheter och skit, iaf om man har Nordea...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Electron är som ett Visa men att det bara fungerar i affärer och bensinmackar. Visa är bra och fungerar på tåg och Internet (och på en massa andra ställen där inte Electron fungerar - typ utomlands).
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ghlargh wrote:Då är det egentligen inte du som har kortet, rent lagligt sett är det dina föräldrar som skaffar kortet, därmed kringgås åldersgränsen.

För att DU ska få skaffa ett VISA krävs att DU är 16.
För att skaffa ett VISA med kredit behöver man vara 18.

Bara för att vara petig....
Ok you win 8)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

lyckegard wrote:Electron är som ett Visa men att det bara fungerar i affärer och bensinmackar. Visa är bra och fungerar på tåg och Internet (och på en massa andra ställen där inte Electron fungerar - typ utomlands).
Electron betyder att köpet måste valideras online, så du kan inte handla på kredit,
och det är därför det är svårare att få till utomlands.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Var ner i den där tyrkbutiken igen och handla och som vanligt fick jag liten avgift igen. Tänkte klaga men näe sa jag till mig själv, vänta med tills att du tagit med dig mp3-spelaren så du kan spela in konversationen! ;D Så nu kliar det i fingrarna som bara fan!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply